Oikomishoito!
mun 12-vuotiaalla tytöllä havaittiin purentavika, ja nyt on kohta taas aika jotta saadaan tietää, tarvitseeko oikomishoitoa aloittaa. Tyttö kovasti vastustaa ja sanoo, ettei halua. Voiko hän siis kieltäytyä hoidosta? Tyttöä myös kiinnostaa, sattuuko rautojen laittaminen. Minulla ei ole mitään hajua oikomishoidosta, joten omia/lasten kokemuksia tänne! Tytön takahampaat ovat siis vinossa kieltä kohti.
Kommentit (28)
Mikäli oikomishoitoa suositellaan, toivottavasti osaavat perustella asian tärkeyden tytöllesi.
Ei satu, ekana yönä voi vähän särkeä.
Itse olen sitä mieltä, että hoito kannattaa, mutta en minä nyt pakottaa voi. Millaisia kojeita oikomishoidossa käytetään? Tyttö kun oli kuullut kaveriltaan että jotkut raudat painetaan ikeniin ja se teki toooosi kipeää.
voi olla että asia ei ole sama, mutta muutama pointti: vika pahenee iän myötä jos sitä ei korjata ja sitten on edessä varmasti kivuliaampi remontti. Ja sattuu, ei sitä voi kieltää, aina kun niitä lankoja kiristettiin, jomotti useamman päivän oikein kunnolla ja särkylääkkeitä oli syötävä. Mutta olisi siitä se hyöty, että nykyään esim paikkauksen otan ilman puudutusta, koska ei tunnu enää missään:)
Se ainakin sattuu. Ja kyllä meillä myös erään raudan laittaminen sattui, hammaskin alkoi heilua sen seurauksena.
kaverin kauhujutuille tuossa iässä. Hoitamaton purentavika altistaa myöhemmin mahdollisesti sietämättömille päänsäryille, joten kannattaa hoitaa kuntoon. Parhaimmassa tapauksessa hoito ei kestä kuin joitakin kuukausia. Toki kiinteiden rautojen kiristämisen jälkeen hampaat ovat arat muutaman päivän, mutta en mitenkään myöskään lähtisi vertaamaan tunnetta puuduttamattomaan paikkaukseen. Lisäksi emme nyt tiedä, millaisesta kojeesta puhutaan.
...millaista hoitoa käytetään, kun takahampaat ovat vinossa? Oon yrittäny puhua tytölle järkeä, mut hän vaan itkee silmät punasena että ei tahdo...
Natsi kun olen, niin kyllä minä pakottaisin 12-v. lapsen ottamaan raudat, jos hammaslääkäri niin terveydellisistä syistä suosittelisi. Luultavasti oikomishoito olisi tyttärellesi nyt vielä ilmaistakin ja jos siitä kieltäytyy ja esim. aikuisiällä tulee katumapäälle, niin mistä sen tietää, joutuuko itse maksamaan silloin kalliit oikomishoidot.
...millaista hoitoa käytetään, kun takahampaat ovat vinossa? Oon yrittäny puhua tytölle järkeä, mut hän vaan itkee silmät punasena että ei tahdo...
Riippuu miten ne ovat vinossa? jos vain "ristissä" eli vähän väärin päin kallellaan niin laitetaan ns. kumiveto, eli pienet nupit joihin vaihdetaan säännöllisesti kumilenkki.
tämä ei myöskään ole mielipidekysymys, eikä lapsi ainakaan meillä päätä terveydenhoidollisista toimenpiteistä. Tietenkään ei ole kivaa, mutta elämässä ei aina ole.
käytössä erilaisia härveleitä kiinteistä yövetoihin. kipua on ollut mutta tulostakin on tullut.
Natsi kun olen, niin kyllä minä pakottaisin 12-v. lapsen ottamaan raudat, jos hammaslääkäri niin terveydellisistä syistä suosittelisi. Luultavasti oikomishoito olisi tyttärellesi nyt vielä ilmaistakin ja jos siitä kieltäytyy ja esim. aikuisiällä tulee katumapäälle, niin mistä sen tietää, joutuuko itse maksamaan silloin kalliit oikomishoidot.
mitä tehdään, sinne vaan tytön kanssa. Ainakin juttelemaan pakottaisin, oikomishoito on ilmaista alle 18.v.
Kyllä minustakin se, että johonkin ikeneen vähän nipistää, on aika pieni juttu, enkä tosiaan antaisi lapsen päättää. Meillä on nyt tilanne, jossa lapselta halutaan poistaa melko monta hammasta, ja lapsi tietysti on kauhuissaan, koska se käy niin kipeää. Siitä kieltäytymistä mietin, mutta en siksi, että se lapselle on epämiellyttävää, vaan ihan siitä syystä, että en oikein voi uskoa sen olevan välttämätöntä, ja haluaisin katsoa tilannetta pidempään, enkä nyt vain suostua, että joo, vedetään viisi hammasta.
oikoa hampaiden taake laitettavilla kojeilla, jotka ei siis näy esim. puhuessa. Näiden rautojen kanssa ei välttämättä tarvitse poistaa hampaita.
ja tyttö ei oikeasti ole motivoitunut, niin voi olla että hampaat jää hoitamatta--> lopputuloksena voi olla reikäiset hampaat, liitukariesta, joka on tosi ruman näköstä, pahimmassa tapauksessa kojeet pitää poistaa, jotta hampaat saadaan säilytettyä ehjänä.
Ei riitä äidin/isän suostumut, kysytään ehdottomasti myös lapselta, ja hoitoon pitää kaikkien sitoutua, muutoin se voidaan lopettaa kesken.
..Kuulostaa ristipurennalta?, tai hampaat vaan virheasennossa. Ehdottomasti korjattava, jos risti, se "pahenee" jos ei korjata.
Kojeiden kiinnitys ei satu, mutta sen jälkeen sattuu tod-näk.useita päiviä, siis JOS kiinteät.
Ja joka kerta ku kaarilankaa vaihdetaan, tulee hampaat taas kipeiksi. Been there :)
Pari vuotta on pitkä aika kestää telaketjuja, mikä tahansa muu menisikin, mutta noita ei kukaan varmasti halua...
Nykyään on mahdollista
oikoa hampaiden taake laitettavilla kojeilla, jotka ei siis näy esim. puhuessa. Näiden rautojen kanssa ei välttämättä tarvitse poistaa hampaita.
Niin, on ja "on", YKSITYISELLÄ. Eikä niitä tosiaan voi kaikille laittaa vaihtoehtona näkyvällä oleville braketeille.
Yksityinen oikomishoito on melko tyyristä.
PS. Nykypäivänä on keksitty PUUDUTUSAINE, sitä saa pyytämällä, jopa lisääkin, kun vaan SANOO että sattuu edelleen- ei kenenkään tartte suostua ilman hyvää puudutusta hampaan poistoon.
Sanokaa asianne sielä, niin ei tarvi jälkeenpäin huudella :)
tuosa asiassa,raudat tulee ja silläsiisti! Taidat olla oikea curling äiti.
Ja meillä ollut erilaisia rautoja, nyt jo 8 vuosi menossa. Kipeetäkin on usein tehnyt,mutta tuloksena aivan upeat hampaat.
Kysyinkin tytöltä,että onko tämä kaikki kannattanut,kipuineen kaikkineen ja vastaus oli kyllä todellakin.
Mun lapselleni laitettiin juuri kaari hampaiden taakse, ja tuo kävi todella kipeää, ja yksi hammas alkoi heilua, kun sitä runtattiin. Mutta silti ollaan poistamassa 5 hammasta kahden aiemman lisäksi, ei se rauta sinällään varmaan poista ahtautta. Minä kylläkään en ole havainnut niin kauheaa tilannetta, että nyt halutaan lupa viiden hampaan poistoon.
Mun lapselleni laitettiin juuri kaari hampaiden taakse, ja tuo kävi todella kipeää, ja yksi hammas alkoi heilua, kun sitä runtattiin. Mutta silti ollaan poistamassa 5 hammasta kahden aiemman lisäksi, ei se rauta sinällään varmaan poista ahtautta. Minä kylläkään en ole havainnut niin kauheaa tilannetta, että nyt halutaan lupa viiden hampaan poistoon.
Siis kaksi hammasta jo poistettu ja nyt meinataan vielä 5 poistaa?
Kyse on varmastikin MAITOhampaista, jotka pitää poistaa, enpä ole kuuna päivänä kuullutkaan, että 7 pysyvää hammasta pitäisi ahtauden takia poistaa, ellei ole ylilukuisia.
Kannattaa tosiaan miettiä, mitä puhuu, jos ei tiedä, mistä puhuu :)
Max 4 rautahammastahammasta poistetaan, ylhäältä kaksi ja alhaalta kaksi. Toki voi olla poikkeuksia, mutta hyvin harvoin.
PS. typerä on se vanhempi, joka pakottaa lapsensa oikomishoitoon, jos kyse on teinistä. Vanhmepi ei väkisin enää sen ikäisen hampaita pysty pesemään, jos ei nuori niitä itse hoida,/ EI pidä kojeita, kaikki työ on turhaa ja YHTEISKUNTA maksaa.
Ja hei, suurin osa ei edes koe, että purennassat olisi mitään vikaa, siksikin motivaatio hukassa, kun ei ymmärretä, miksi se tehdään.
Mikäli oikomishoitoa suositellaan, toivottavasti osaavat perustella asian tärkeyden tytöllesi.
Ei satu, ekana yönä voi vähän särkeä.