Onko Pitkään jatkunut unettomuus syy saada akuutti lääkäriaika?
Ajanvaraaja totesi ettei sillä perusteella tarvi antaa nopeasti lääkäriaikaa. Minusta se on vakavaa koska altistaa muulle; masennukselle, mielialan heittelyille, tulee helpommin riitaa jne... Mitä mielipiteitä?
Kommentit (9)
Ehkä kannattaa soittaa uudestaan ja vähän kovistella.
Jos taas nukut huonosti tai liian vähän, ja olet realiteeteissa, ei ole akuuttia. Kärsit kyllä varmasti, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että voit odottaa ei-kiireelistä aikaa.
Jos haluat nopeasti lääkäriin, täytyy maksaa itse ja mennä yksityiselle.
Minä sain pari vuotta sitten ajan samalle päivälle, kun soitin unettomuudesta. Tuolloin oli tosin masennusoireita ja olin vaativassa työssä. Unettomuutta oli jatkunut lähes kuukausi. Unta siis parhaimmillaan kolme tuntia yössä ja päälle painajaiset.
Täydellinen unenpuute johtaa kuolemaan hyvinkin nopeasti (päivissä jopa), mutta sitten taas sellainen unettomuus, jossa esim. nukahtaminen kestää pari tuntia, ei oikeasti ole mikään akuutti asia vaikka kuinka pitkässä juoksussa altistaisi mielialaongelmille.
Sitten on kaikkea tältä väliltä.
Minä sain pari vuotta sitten ajan samalle päivälle, kun soitin unettomuudesta. Tuolloin oli tosin masennusoireita ja olin vaativassa työssä. Unettomuutta oli jatkunut lähes kuukausi. Unta siis parhaimmillaan kolme tuntia yössä ja päälle painajaiset.
varmastikin työterveyshuollossa, ja syy ajan saamiselle oli tietenkin pelko työkyvyn menettämisestä ainakin tilapäisesti. Sen sijaan jos unettomuus aiheuttaa riitaa ja pahaa mieltä, se ei ole akuuttia julkisessa terv.huollossa, ellei uneton ole täysin vailla unta tai menossa psykoosiin, maniaan, harkitsemassa itsemurhaa tms.
lainkaan ja unohdin työmatkalla minne olin menossa.
Paha unettomuus pitää kyllä ottaa vakavasti ja tuykimuksiin/ hoitoon päästä suht. nopeasti. Altistaa juuri esim. psykoosille.
Itse menin oman terveysasemani päivystykseen. Soitin siis ensin terveysneuvoon ja sieltä ohjasivat päivystykseen. Ensin juttelin sairaanhoitajan kanssa ja siitä pääsin lääkärille. Univaivat muine oireineen olivat kestäneet reilusti yli kuukauden.
Kun on jatkunut pitkään, ei aikaakaan tarvita silmänräpäyksessä.