Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maidoton, soijaton, munaton joulu :(

Vierailija
11.12.2012 |

Taitaa tulla aika ankea joulu. Kaikki suklaat, juustot ja pateet täytyy jättää väliin eikä mäditkään maistu ilman smetanaa. Kinkkua sitten vaan ja jotain allergiaversiota laatikoista ja rosollia.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän kypsää, tiedän.

Vierailija
22/27 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin elää mun joulun erilaisilla kaloilla ja katkaravuilla ja laatikoilla + rosollilla ja salaatilla. Karjalanpiirakat on myös must (en kyllä tiedä millasta täytteestä tulee ilman maitoa) Munavoita jäisin kaipaamaan.

Muistan raskausaikana kun harmitti ettei joulupöytään kuulunut juustot mutta totuus on että niitä ei edes kaiken muun hyvän päälle jaksa paljoa syödä. Synnytyksen jälkeen pidin juustoherkuttelu hetken :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tulla aika ankea joulu. Kaikki suklaat, juustot ja pateet täytyy jättää väliin eikä mäditkään maistu ilman smetanaa. Kinkkua sitten vaan ja jotain allergiaversiota laatikoista ja rosollia.

meneppäs kaupunkisi ekokauppaan, siellä on mm. riisimaidosta valmistettua suklaata. Olin imetysvuoden maidottomalla dieetillä ja suklaata kyllä sain syödä, joskaan ei lehmänmaitoon tehtyä. Ekokauppojen riisimaitoon tehdyt suklaat oli hyviä. Ei ne nyt tietenkään fazerille vertoja vedä mutta hyvä korvike. Soijaakaan niissä ei ollut, kuten itse soija-allergikkona totesin. Prismoista löytyy rice dream cuisine-"riisikermaa", sillä sai allergiaversiot laatikoista ihan hyviksi. Riisipuurokin oli ihan inhimillisen makuista riisimaitoon keitettynä. Ja jos kaurakerma/maito käy niin sillä tulee vielä parempaa. Meillä lapsi oireili äidinmaidossa sillekin joten meillä ei sitä voitu käyttää.

Vierailija
24/27 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei estä tekemästä jouluksi jotain muunlaista juhlaruokaa.

Tee vaikkapa hyvät valkosipuliperunat laatikoiden sijasta. Sillivalikoima mädin sijasta. Juustojen sijasta jotakin makeaa jälkiruokaa. Tai jos sinulla on tapana syödä juustoja suolaisen ruuan lisukkeena, kokoa leikkelelautanen, jolla on kaikenlaisia ihania leikkeleitä ja kinkkuja prosciuttosta chorizoon ja mortadellaan...

Jouluruuan EI TARVITSE OLLA PERINNERUOKAA, itse en sellaisia ole muutenkaan (ilman mitään allergioita) harrastanut enää vuosiin.

Vierailija
25/27 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ihan hirveesti heru sympatiaa täältä, vaikka ymmärrän että asia alkuun tuntuu ankealta. Meillä on vietetty allergiaelämää nyt 9v kolmen lapsen myötä, ja pois käytöstä on lukematon määrä aineita. Ja herkuteltu on kovasti :)

Ihan kaikkea mieluista et saa, sen joudut nielemään. Mutta tosi paljon kaikkea saat, jos pois on vain maito, soija ja muna. Katsasta tosiaan ekokaupat, kuten Ruohonjuuri, myös Punnitse ja Säästä -kaupasta löytyy monenlaista ja tamperelaisella Allermiinalla on verkkokauppakin. Onko paikkakunnallasi allergialeipomoa? Sellaisista yleensä saa tilattua melkein mitä vaan sopivana. Ja ihan perusprismat ja -cittarit pullistelee kaikenlaisia korvikkeita.

Jos ei kaupoista valmista löydy, niin leivot itse jotain ihanaa suklaaherkkua, siinä tumma suklaa on omiaan, eikä tosiaan maistu kitkerältä. Riisi- ja kauratuotteilla saa kerman ja maidon korvattua. Muna hoituu kätevästi vaikka päärynäsoseella tai perunahiutaleilla.

Anteeksi myötätunnon puute :) Tää kysyy nyt asennetta sulta ja positiivista otetta. Jos kyse on vain imetysdieetistä, niin ei varmaan nt kannata kauheeta masennusta alkaa viritteleen.

Vierailija
26/27 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onhan se enemmän asennekysymys kuin mikään muu.

Oon kokenu maidottoman, munattoman imetysdieetin (6 kk) tosi helppona. Mutta omaan viljattomaan tottumisessa sitten meni ehkä kuukausi ja itkin kaikkea mitä en "muka ikinä voi enää syödä"...

Nyt on niin ihana tunne kun löytääkin että "hei - nyt saa lihapiirakkaakin" yms.

Vierailija
27/27 |
11.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaana vai allergikko, mutta entäs savustetut, loimutetut ja itse graavatut kalat? Minusta ne ovat parasta joulupöydässä :)

Juustojen puute on kyllä kurjaa. Miten olisi marinoidut munakoisot ym. espanjalaistyyppiset herkut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi