Ope, voisitko kuvitella kysyväsi palstalta, jos et osaa antaa numeroa oppilaallesi
jos on rajatapaus, voisitko kysyä neuvoa palstalta?
Kommentit (8)
Rajatapauksissa kypsyttelen päätöstä vielä pari päivää ja sitten vain päätän faktojen perusteella mikä on oikea numero.
Mieluummin kysyn täältä neuvoa esim. obduktiolieden hankkimiseen. AV on parhaimmillaan huippuviihdettä.
Mutta kun esim. täällä ei ole mitään tietoisuutta arvostelukriteereistä jne., en anna asiaa palstalaisten harkintaan, kun kerta olen siitä itse juridisesti vastuussa.
Jos on rajatapaus, jota epäröin, annan aina korkeamman arvosanan. En kysyisi muilta missään, ainakaan muilta kuin saman aineen opettajilta.
edes sitä tilannetta, että en osaisi antaa numeroita oppilailleni. Joten ei ole tarvetta kysellä täältä. Enkä minäkään usko, että täältä mitään apua saisi.
Nyt olen uudessa työpaikassa ja olen kysellyt saman aineen kollegoiltani heidän arvostelustaan. Mulla oli ajatuksena, että olisi fiksua, jos edes samassa koulussa olisi jotain samantapaisuuden häivää arvioinnissa. Mutta jokainen pitää niin erilaiset kokeet ja vetää niistä niin omanlaiset johtopäätökset, että kovin paljon yhtenäisyyttä ei löytynyt.
Mulle on tietysti nyt sitten helpompaa, kun ei tarvi myötäillä mitään, vaan voin vetää omalla tyylillä minäkin. Tältä palstalta kysyttäessa jokaisella olisi se oma erilainen vastaus täälläkin, joten ei siitä apua olisi.
Mutta mulle numeroiden antaminen ei ole vaikeaa. Se on puhdasta matematiikkaa sen jälkeen, kun olen kasannut näyttöjä monipuolisesti ja runsaasti.
Toivottavasti et koskaan ole ns. arvostelemassa ketään lasta, koska sinulla ei siihen ole selkeästi minkäälaisia valmiuksia.
Koska arvioinnin on perustuttava jatkuviin näyttöihin ja monipuolisiin näyttöihin, ei apua voi kysyä edes toisilta opettajilta. Hehän eivät ole oppilasta seuranneet.