Ovatko vanhempamme tasapuolisia joululahjojen suhteen?
meitä on kolme sisarusta, nelissäkymmenissä. Kaksi on lapsetonta ja minulla viisi lasta, joista kolme on tai on pian täysi-ikäisiä. Vanhempani laittavat rahaa pankkitileille lahjaksi jouluna seuraavasti: kahdelle sisarukselleni 100 euroa per nuppi, ja kaikille lapsilleni 20 euroa kullekin.
Kommentit (37)
eli mulla 4 lasta, sisaruksellani ei ainuttakaan ja meillä lapset saivat 50e jokainen, minä en mitään. Sisarukselleni ja hänen puolisolleen menee vähintään 200e lahja. Lisäksi minä ostin heille kalliit lahjat. Kun he olivat kyselleet äidiltäni lahjaideoita lapsilleni, oli äiti sanonut, etteivät tarvitse mitään isoa... Sisarukseni synttärilahjakin oli useamman satasen, minä en yleensä saa mitään...
Toivottavsti kaikki isoäidit ja isoisät kuluttavat jokasen penninsä ennen kuolemaansa ITSEENSÄ, että nämä ahneet, itsekkäät eukot ymmärtävät, että vanhempien velvollisuus ei ole lahjoa ja elättää täysi-ikäisiä kakaroitaan. Piste!
Olette jo nelikymppisiä, niin ei kait enää jaksa ihmetellä, onko tasapuolista tai ei. Toisaalta, satanen menee yhteen osoitteeseen joka tapauksessa, että silleen ihan ok. Haluavat muistaa sun lapsia, ja sehän on hienoa?
mutta yhden joulusatasen perään en alkaisi itkemään, laskettiin se sitten miten päin tahansa.
Viisi lasta on aika monta, mutta ennenkuin tekee ne kaikki viisi, pitää myös olla varma, että pystyy elättämään ne.
tämä sama provo samoilla sanoilla oli viime joulun alla täällä :)
Ota asia puheeksi sukusi kanssa, jos jurppii.
Onneksi meillä mummo teki kaikille lahjaksi sukat tai lapset ja toinen isoäiti osti kaikille ihan saman lahjan - milloin pyyhkeen, milloin kakkuvuoan. Ja kaikki oli iloisia.
Eipä tullut mieleen mitata, että isokätisen enon tumppuun oli varmaan mennyt mummolta enemmän kallista 7 veljestä -lankaa kuin pienimmän lapsenlapsen vauvalapasiin. Ehkä vauvan olisi pitänyt saada lapasten lisäksi myös sukat ja kaulahuivi, että olisi ollut tasapuolista?
vaikka meidän äiti sanoi että käyttää jokaisen lapsensa (3kpl) perheeseen saman verran rahaa. Molemmilla sisaruksillani on 2 lasta ja meillä on 3.
Ei minun vanhempieni tarvitse käyttää meihin enempää rahaa vaikka meillä enemmän lapsia onkin.
itse en tekisi noin kuinka ap selosti.
vaan antaisin kuulleekkin omalle lapselleni sen 100 e
ja se joll lapsia voisi sit käyttää rahan lapsiin tai itseensä...kuten nuo lapsettomatkin
eli jokaisen oma asia miten jakaa'ja tartteeko niitä lapsia vääntää kauheen monta..jotta ei ole kellää varaa lahjojakaan ostella...
Minusta kaikkien aikuisten lasten pitäisi saada oma 100 e ja lastenlapset sitten erikseen. En jättäisi yhtä ilman millään syyllä jos aikuiset nelikymppisetkin saavat lahjan.
Mun isä ei koskaan anna mulle mitään, lapsille pienet lahjat. Sen sijaan lapsettomalle isopalkkaiselle velipuolelleni jonka isä hän ei ole ostaa kyllä kunnon lahjan. Viime vuonna velipuoli sai 130 e:n hintaisen lahjan,minä en edes joulukukkaa.
Ja kuten joku jo totesikin,lahja on lahja eikä kenenkään tarvitse antaa mitään mutta joskus nämä asiat kismittävät, niin alhainen ihminen olen.
mutta yhden joulusatasen perään en alkaisi itkemään, laskettiin se sitten miten päin tahansa.
Viisi lasta on aika monta, mutta ennenkuin tekee ne kaikki viisi, pitää myös olla varma, että pystyy elättämään ne.
peesi tälle.
kaikenlainen lastenhoitoapu ja remonttiapu ja muu apu on kylllä aivan toista luokkaa monissa perheissä.
ei muuta 100 euroa perheellisen elämää mihinkään suuntaan.
mukava kun muistetaan. olisin siitä iloinen.
ei ole provo, enkä ole tätä viime jouluna tänne kirjoittanut. Niille, jotka kommentoivat, että meneehän se rahaa samaan perheeseen tai talouteen, niin kerron, että ei mene. Talouksia on tässä tapauksessa viisi; neljä sinkkutaloutta ja yksi perhetalous. Minusta itsestäni tuntuu pahalta, että nelikymmppisen sinkkutalouteen annetaan satanen ja parikymppisen sinkkutalouteen kaksikymppiä. Mitään apua emme ole vanhemmiltamme lastenhoitoon yms. saanut, eikä sisaruksenikaan mitään apua heiltä.
:=DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
että halutaan olla tasapuolisia OMILLE lapsille. Ja koska (täälläkin moni tätä paasaa) joulu on LASTEN juhla, niin mummo varmaan ajattelee että annetaan Liisan lahja niille lapsille.
Joten ihan fiksua antaa se 100€/nuppi ja lapsellisille tuo summa jaettuna lapsien lapsille.
On hyvä muistaa myös se, että jos lähtee sille tielle että antaa kaikille sen 100€, niin äkkiä mummo voi olla konkursissa. Jos on viisi lasta joista jokainen tekee viisi lasta, niin se 500€/jouluhjoihin per vuosi budjetti onkin sitten aikanaan 2500€/vuosi lahjoihin.
Ja toisaalta olisi aika epäreilua antaa ensin se 100€/per lapsi, ja kappas kun Liisa lisääntyy vuosi per lapsi tahtiin niin alkaa karsimaan Maijan ja Matin lahjoista.
Useimmilla kuitenkin on se tietty budjetti millä lahjoja ostaa (joka voi olla ihan riippuvainen siitä mihin on varaa ja/tai paljonko ylipäätään haluaa käyttää jouluna rahaa) ja jollakin tavalla se summa on jaettava. Olisi aika epäreilua suosi yhden lapsen lapsia, ja jättää lapsettomat osatta.
Minusta ihan fiksua jakaa noin, että omille lapsille X määrä rahaa, ja sitten jos on lapsia niin antaa heille. Toki mummi voisi tehdä niin, että antaa AP:lle sen 100€ ja lapsille ei mitään, mutta luultavasti ei tee noin siksi että AIKUINEN ymmärtää paremmin jos jaa ilman lahjaa vert. lapsi.
Ja lähtökohta on myös se, että AP saanee lahjoja muiltakin, esim. omalta puolisolta/lapsiltaan jne. Lapseton sinkku saattaa jäädä kokonaan ilman pakettia (jos ei oma vanhempi tmv. osta lahjaa).
Ja ehkä AP:n hyvä muistaa sekin, että JOS suvussa lahjoja annetaan, niin sukulaisilla menee isot summat AP:n perheen lahjoihin.
Jos vaikka Matti on sinkku joka ostaa sisaruksilleen ja näiden lapsille lahjat, niin hän joutuu ostamaan esim. AP:n perheelle 6 lahjaa (lapsia 5 +AP) ja itse saa sen yhden paketin AP:n perheeltä.
Ja missään nimessä ei pidä aina mennä niin tasan...! Mutta vuosien saatossa on aika iso ero mitä uppoaa rahaa lähivulta suurperheellisen lahjoihin vert. mitä sinkkuun lähisukulaiseen. Jos vaikka ostetaan 10€ arvoinen lahja per sukulainen, niin sinkku saa 10 vuodessa lahjoja 20kpl (1 synttäri- ja 1 joululahja/vuosi) eli rahaa menee 10 vuodessa n. 200€.
Sitten taas AP +5lasta saavat 10 vuodessa lahjoja 10€ X 2lahjaa X 6hlö X 10vuotta = 1200€ arvosta.
emme siis saa sukulaisilta koskaan mitään, eivätkä hekään meiltä, tämä ei ole ongelma. Lastemme lahjat tulevat meiltä vanhemmilta. ap
enemmän rahan ja lahjojen tarpeessa kuin nelikymppiset sinkut joilla varmaan koti ym. jo valmiina. Isovanhemmat voisivat huomioida tämän.
ei isovanhemmille! Tukea tarvitsee enemmn nuori mitä nelikymppinen, mutta oma äiti ja isä minusta tukevat omia lapsiaan, lapsenlapset ovat sitten omien vanhempiensa vastuulla.
ja sitten vähän asiaa niille, joita säälittää nelikymppiset tasapuolisuutta peräävät ihmiset: joissain perheissä lahjasummien vääristymä on kestänyt vuosikymmeniä ja vaikkei se ottaisi päähän summan takia, niin periaatteen vuoksi kuitenkin.
Minun vanhempani ovat tasapuolisia, mutta miehen vanhemmat suosivat koko ajan miehen siskoa. Miehen sisko perheineen ansaitsee enemmän kuin me, mutta he ovat koko ajan ihan pa ja sitten heidän vanhempansa rientävät apuun. Heille taataan asuntolainoja, autolainoja (kuka edes ostaa auton velaksi?), ostetaan uusia lastenvaunuja, remontoidaan alati vaihtuvia kämppiä jne. Kun tätä peliä on nyt jatkunut 15 vuotta, niin kyllähän siitä kertyy iso summa rahallista hyötyä. Mieheni on tosi nuori, kun saatiin eka lapsemme ja miehen sisko melkein 40 kun he saivat esikoisensa. Miehen vanhemmat sitten ostivat tälle siskolle lahjoja, koska antoivat meidänkin lapsille. Nyt kun heillä on siis omia lapsia, niin lahjoja ja rahaa syydetään entistä enemmän, koska meidän lapsille on jo heidän eläessään annettu useammat syntymäpäivä- ja joululahjat. Nyt miehen siskon lapset saavat siis koko ajan useamman lahjan kuin meidän lapset, että he saisivat meidän lapset kiinni. niin, eivät osaa laskea, se on moneen kertaan todettu. Kyllä me pärjätään omilla tuloillamme, mutta väittääkö joku että tää ois tasapuolista?
..tekemättä, niin olisit samassa asemassa.