Oletko suomalaisuudesta ylpeä vai häpeissäsi?
Ihmettelen tätä sukupolvesta toiselle siirtyvää heikkoa kansallista itsetuntoa. Tälläkin palstalla haukutaan jatkuvasti junttia, juroa, sisäänpäinkääntynyttä suomalaista. Mikä tahansa muu kansallisuus on parempi ja mannermaisempi. Paitsi somalit, eikö?
Minä ainakin olen ylpeä suomalaisuudestani. Pidän siitä, että suomalaisuus mielletään diplomatiataidoiksi, hillityksi käytökseksi, hyväksi koulutukseksi, erittäin vähäiseksi korruptioksi, ahkeruudeksi, sitkeydeksi. Maassa kunnioitetaan poliisia ja yhteiskuntajärjestystä, miehen ja naisen tasa-arvoa ja lasten oikeuksia.
Suvaitsevaisuus tulee hiukan hitaasti mutta tulee silti. Homoseksuaalisuus ei ole enää rikos ja vammaisuus tai mielenterveysongelmat vaiettavia salaisuuksia.
Suomi on hillitty maa, jossa on lahjakkaat taiteilijat ja vähäeleinen tyyli.
Kommentit (15)
mutta oikeasti ihmiset eivät tunnu tietävän millä puolella seisoa. Tavoitellako ihan mitä tahansa muuta kuin on, vai puolustaako kansallisuuttaan tiukassa paikassa ihan henkeen ja vereen. ap
perussuomalaisuudestani; olen korkeasti koulutettu ja hyvätuloinen normaali heteroseksuaali.
Tavoitellako ihan mitä tahansa muuta kuin on, vai puolustaako kansallisuuttaan tiukassa paikassa ihan henkeen ja vereen. ap
tuolla välimaastossa. Ei mulle suomalaisuus ole mitenkään erityisen suuri hehkuttamisen aihe, mutta olen kyllä ihan sellainen kuin olen (enkä tavoittele muuta).
mutta pääasia, että tiedät mikä olet ja tunnutat identiteettisi.
Suomessa ovat arvot romuttuneet ja avioerot ovat valtavasti yleistyneet.
Toinen mistä en ole ylpeä on se, että tänne otetaan nyt liikaa ulkomaalaisia. Enemmän kuin ehtii sulautua ja lisäksi kaikille englanninkielisille puhutaan englantia ja ne eivät opi suomea sitten.
Mulla on kaksi englanninkielistä tuttua, jotka ovat asuneet täällä 10 (!) vuotta ja osaavat todella surkeasti suomea, kun kaikkien suomalaisten on pakko näyttää, kunka itse osaavat sitä enkkua puhua. Ja kas, kun eivät osaa suomea, on ammattia vastaavaa työtä hankala saada. Kumpikaan ei ole saanut. Molemmilla on yliopistotutkinto ulkomailta.
vaan kohteliaisuutta. Englantia puhuvat ihmiset voivat itse olla aloitteellisia ja ilmaista, että tahtovat puhua ja oppia suomea. Ei se ole suomalaisten vika, että eivät opi.
vaan kohteliaisuutta. Englantia puhuvat ihmiset voivat itse olla aloitteellisia ja ilmaista, että tahtovat puhua ja oppia suomea. Ei se ole suomalaisten vika, että eivät opi.
Eivät yhtään mieti, että mieheni pitäisi oppis suomea. Eikä kyllä opikaan.
mutta ruotsalaisuutta pitää ihailla! Siksi lapsemme joutuvat jatkossa lukemaan pakkoruotsia jo ala-asteella.
"Olkaa ystävällisiä ja puhukaa suomea, haluan oppia kieltä"
Suomalaiset on olleet ansioikkaita eri saroilla koulutuksen ansioista. Mahdollisuudet tehdä kaikenlaisia hienoja asioita on.
Ehkä suomalaisilla menee nöyryys ja vaatimattomuus sekaisin. Vaatimattomuus on uskalluksen puutetta mutta jos jotain tavoittelee, pitäisi jaksaa olla nöyrä, pelkkä itsensätehostus ja itsekehun kulttuuri ei riitä. Minusta suomalaisten ei tarvitse lähteä välttämättä amerikkailaiseen tyyliin, jossa kaikkien pitää olla tosi ekstrovertteja, jotta asiat tulee ilmaistuksi.
Minusta suomalaisissa hyvää on maanläheisyys (monilla, ei tietenkään kaikilla) ja osataan nauraakin itselle. Tällaisia suomalaisia kun löytyy niin tykkään.:)
Mua hävettää alkoholinkäyttökulttuuri, örveltäminen ja kyvyttömyys keskustelukulttuuriin, jossa ihmiset saavat esittää mielipiteitä ja mielipiteistä voi keskustella ilman mustavalkoista keskustelua. Seurasin kerran ruotsalaista keskusteluohjelmaa ja tuntui, että se oli ihan eri planeetalta.
Enkä häpeissäni. Jonnekinhan sitä jokainen sattuu syntymään, mutta se siitä. Minusta kansallisuuksien aika on ohi, maailma on leikkikenttäni... ja työpaikkani.
Suomalaisuudessa ei ole mitään hävettävää, päin vastoin.
Toivottavasti Suomi pysyykin suomalaisten käsissä, siihen aion tehdä oman osani.
kun aina vähän väliä availee ja kommentoi näitä ketjuja, joissa korostaa et suomalaisuudesta pitää olla ylpeä jne jne jne. Ja että me suomalaiset aina hävetään itseämme.
Pah.
Onko tää sulle joku pakkomielle tää asia?
En ole koskaan haukkunut Suomea verrattuna muihin maihin. Sen verran seuraan mediasta muiden maiden touhuja, että en keksi mikä olisi parempi kuin Suomi. Eikä suomalaiset ihmisetkään ole yhtään huonompia kuin mitkään muutkaan, päinvastoin, meillä on korkea sivistyksen taso.
Naurattaa aina nämä palstan kateelliset ulkosuomalaiset =D