Millä tavalla lama vaikuttaa meidän talouteemme?
Meillä on vakituiset työpaikat aloilta, joilla ei ole mitään pelkoa jäädä työttömäksi. Palkkakaan ei voi pudota.
Millä tavalla lama voi vaikuttaa talouteemme? Meillä on yli 300 000 euron asuntolaina ja kolme kouluikäistä lasta.
Kommentit (5)
siihen, miten laman kokee. Siis jos on varma työpaikka, jollaisia todellakin on olemassa, niin en näe mitään syytä murehtia tulevaisuutta.
Itse olen sairaanhoitaja, saan töitä aina, ja mies on erikoislääkäri, jolla myös töitä piisaa, enkä usko minkään laman vaikuttavan meidän ammatteihimme tai töihin millään lailla.
Olen iloinen, että aikanaan tuli valittua ammatti jossa tosiaan työllistyy. Olisin ensin halunnut kosmetologiksi tai vastaavaksi, mutta onneksi valitsin sitten tällaisen tavallisen mutta turvallisen ammatin.
Meilläkin lainaa melkein 300000e.
Varmasti ala vaikuttaa paljon siihen, miten laman kokee. Siis jos on varma työpaikka, jollaisia todellakin on olemassa, niin en näe mitään syytä murehtia tulevaisuutta.
Itse olen sairaanhoitaja, saan töitä aina, ja mies on erikoislääkäri, jolla myös töitä piisaa, enkä usko minkään laman vaikuttavan meidän ammatteihimme tai töihin millään lailla.
Olen iloinen, että aikanaan tuli valittua ammatti jossa tosiaan työllistyy. Olisin ensin halunnut kosmetologiksi tai vastaavaksi, mutta onneksi valitsin sitten tällaisen tavallisen mutta turvallisen ammatin.
Meilläkin lainaa melkein 300000e.
ja minulla myös virka, eri ala. Virkatyöstä ei noin vaan anneta potkuja ilman omia töppäyksiä.
Taitaa korot pysyä alhaalla, saadaan asuntolaina maksettua nopeammin pois.
Itse en tiennyt -90 luvun lamasta mitään, kun en silloin
seurannut politiikkaa ja oli työpaikka.
Lama vaikuttaa usein monella eri tavalla.
Onnellisia on tietysti ne, joiden työpaikat säilyvät. Onnellisiin kuuluvat myös ne, joilla on omaa rahaa ja voivat sitten ostella halvalla myyntiin tulevia asioita (vaikka asuntoja, käytettyjä autoja, veneitä jne.) Nämä siis isossa mittakaavassa.
Pienessä mittakaavassa se voi tarkoittaa sitten vaikka seuraavaa:
- terveyskeskukseen on vaikeampi päästä, kun yhä harvemmalla on varaa käydä yksityisellä
- kouluissa tuntiresursseja vähennetään, mikä tarkoittaa suurempia luokkakokoja ja enemmän levottomuutta luokkiin
- siivouksen taso tippuu työpaikoilla, lasten kouluissa jne.
- kouluruokailuun käytettävää rahasummaa ei nosteta, vaikka inflaatio on nostanut kovasti ruuan hintaa, lapset tulevat siis koulusta nälkäisinä kotiin ja kotona pitää olla kunnon ruokaa ja paljon
- kerhoja yms. vähennetään kouluista
- terapioihin ei pääse, esim. puheterapiaan
- jos haluatte muuttaa, niin on helppo joutua kahden asunnon loukkuun
- veroja joudutaan luultavasti nostamaan ja luultavasti vakituiset työpaikat tarkoittavat suomeksi sitä, että palkat eivät nouse edes inflaation vauhtia, joten ostovoimanne vähenee ja suurempi osa rahoistanne menee esim. asumiseen ja ruokaan ja muuhun jää vähemmän rahaa
No tuossa nyt jotain. Mistäpä tuota tulevaa tietää. Se mikä on mielestäni varmaa, niin on se, että teidän laina-aikananne (jollette sitten voita tai peri jostain rahaa) tulee Suomessa huoltosuhde muuttumaan suurten ikäluokkien takia radikaalisti ja sitä myöt verot tulee nousemaan kovasti (varmaan sekä suorat että välilliset). Ei siis välttämättä tarvita edes mitään lamaa siihen, että tämä tapahtuu.
heidän firmallaan menee ihan helvetin huonosti. Olipa kiva uutinen näin just ennen joulua.
Meillä tää on vaikuttanut siten, että meidän tulot ovat jo pudonneet vuositasolla yli 40 000€ ja nyt putoavat lisää.
Meillä myös asunto -ja autolainaa, lapsia on myös.
Pelottaa.