Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei please. Pukekaa lapsillenne käytännöllisiä ulkovaatteita päiväkotiin!

Vierailija
05.12.2012 |

Olen harjoittelussa päiväkodissa ja lasten pukemiseen menee ihan tajuttoman paljon aikaa. Puen alle kaksivuotiaita.

Jonkun lapsen saa puettua tosi nopeasti, mutta jonkun lapsen pukemiseen menee monta, monta, monta minuuttia.

Otin eilen kellosta aikaa pukemistilanteessa. Puin niin nopeasti kuin ikinä pystyin. Nopeimmin pystyin pukemaan kahdessa minuutissa lapsen, jolla oli helpot ulkovaatteet. Ei neppareita, ei nappeja, ei vetoketjuja, ei nauhoja. Kuomat, yhden vetoketjun Reimatecin haalari, kypäräpipo ja kunnon rukkaset.

Eniten meni aikaa yhteen tyttöön (8 minuuttia!), jolle piti napittaa kymmenen napin neule, laittaa sormikkaat ja niiden päälle vetoketjullinen ja kiristysnauhallinen rukkanen, oli nauhakengät ja haalarissa ties mitä ylimääräisiä napitettavia läppiä, kaksi vetoketjua ja ranneresorit niin tiukat, ettei hanskoja saanut puvusta edes ulos. Ja päähän piti laittaa kypärämyssy ja sen päälle napitettava ja nyöritettävä myssy.

Huhheijaa. Meni tunti ja vartti, että saatiin nelistään 16 lasta ulos! Ensi puettiin samaan aikaan, sitten yksi lähti ulos valmiiden kanssa ja kun viides oli valmis, toisenkin piti lähteä ulos vahtimaan..

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tuossa vuosi sitten päiväkodissa avustajana taaperoilla ja ryhmässä oli 14 lasta. Neppareineen, nappeineen, vetskareineen ynnä muineen saatiin lapset puolessa tunnissa ulos neljän aikuisen voimin. Monilla lapsilla oli kengät nauhamallia ja vaikka millaista viritystä takeissa, pipoissa, housuissa ja haalareissa.

Ja tuttua on tuo sormikkaat + rukkaset. Ottaahan se päähän, varsinkin silloin, kun lapsi päättää, että käsipä onkin nyt sitten nyrkissä, eikä tuo täti varmasti laita sormenpaikkoja oikein.

Kärsivällisyyttä. Ikävästi sanottuna: Sinähän olet harjoittelijana juuri näitä pukemistilanteita ym. auttamista varten, niin olin minäkin avustajana.

Vierailija
2/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pisin kellotus per lapsonen oli 8 min, ihan yksinkertaisella matikalla 4 aikuista pukee 16 lasta aikaan 4 krt 8min = 32 min ja tämä siis niin, että kaikkiin lapsiin menisi tuo pisin mahdollinen aika, eli ihan tätäkään ei pitäisi mennä, ehkä 20-25 min realistinen?

Ensimmäisinä puetut lapset joutuvat tällöin odottamaan tamineissaan n. 20 minuuttia, joka on toki pitkä aika... mut ei kai ole vaihtoehtoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos teillä on neljä aikuista pukemassa 16 lasta! Eiköhän se aika usein ole niin, että varsinkin iltapäivällä kolmen-neljän maissa ulos lähtiessä paikalla on enää kaksi hoitajaa pukemassa lapsia! Onko kyse yksityisestä päiväkodista vai mistä?

Vierailija
4/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos teillä on neljä aikuista pukemassa 16 lasta! Eiköhän se aika usein ole niin, että varsinkin iltapäivällä kolmen-neljän maissa ulos lähtiessä paikalla on enää kaksi hoitajaa pukemassa lapsia! Onko kyse yksityisestä päiväkodista vai mistä?

Ap: ryhmästä en tiedä, mutta meillä oli tosiaan 14 lasta pukemassa 4, joskus 3 aikuista. Iltapäivällä tietysti vähemmän, kun aamuvuorolainen oli ainakin jo lähtenyt kotiin. Yleensä 2 vakkaria + minä. Joskus oli myös harjoittelija tms. Vähän vaihteli. Silloin, kun piti pärjätä vähemmällä, pärjättiin.

Vierailija
5/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pisin kellotus per lapsonen oli 8 min, ihan yksinkertaisella matikalla 4 aikuista pukee 16 lasta aikaan 4 krt 8min = 32 min ja tämä siis niin, että kaikkiin lapsiin menisi tuo pisin mahdollinen aika, eli ihan tätäkään ei pitäisi mennä, ehkä 20-25 min realistinen? Ensimmäisinä puetut lapset joutuvat tällöin odottamaan tamineissaan n. 20 minuuttia, joka on toki pitkä aika... mut ei kai ole vaihtoehtoja

Vierailija
6/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet! Ja teen niin vastedeskin. En halua pojan tulevan kipeäksi ulkoillessa!

Olisitko kenties tyytyväinen, jos lapsella olisi tosi kevyet ja helposti puettavat vaatteet? Eihän tuo ehtisi kuin pari päivää tarhassa olla, kun on kipeä. Jokainen meistä tekee omat työnsä, vaikka kuinka vituttaa...

Vierailija
7/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet! Ja teen niin vastedeskin. En halua pojan tulevan kipeäksi ulkoillessa!

Olisitko kenties tyytyväinen, jos lapsella olisi tosi kevyet ja helposti puettavat vaatteet? Eihän tuo ehtisi kuin pari päivää tarhassa olla, kun on kipeä. Jokainen meistä tekee omat työnsä, vaikka kuinka vituttaa...

Me oltiin tosi kiitollisia aina pk:ssa siitä, että lapsilla oli tarpeeksi päällä. Ulos kun pyritään menemään kun vain on mahdollista. (ei tietenkään kovilla pakkasilla yms.) Että hyvä homma.:)

Vierailija
8/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kevyt ja helposti puettava eivät ole sama asia.

Mutta asiaan: Ehkä ne on esikoisen vanhempia. Kyllä mäkin huomaan, että meillä lapsella oli liian vaikeasti puettavia vaatteita pienenä, koska ei tajuttu silloin vielä.

Ehdotus: Laittakaa syksyllä aina ystävällismielinen ohje vanhemmille, jotta vanhemmat voivat ottaa asian huomioon kun hankkivat vaatteita. Joku vanhemmista ottaa kyllä onkeensa, osa tietysti närkästyy tai ei välitä.

Vierailija
9/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5v lapsellani on vetoketjullinen villahaalari, kypärämyssy, lampaannahka tumput, reimatec 1 vetoketjullinen toppa haalari, villasukat ja karvasaappaat ja pipo.

Vierailija
10/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku tarhatäti / opiskelija ruikuttaa, on mummu joka kutoo villavaatteet ja laittaa niihin just niin monta nappia kun haluaa.

Ja sitten kun kaikki lapset ois samanlaisessa villahaalarissa ja ulkohaalarissa, kengissä, rukkasissa ja pipoissa niin alkais itku päiväkodin puolesta kun niitä vaatteita ei tunnista mikä on kenenkin.

Eiks sit samantien laiteta lapsetkin kiertoon annatte ekalle hakijalle aina vaikeimman kitisijän ja viimeinen saa helpoimman.

Lapsille kellokortti jonka mukaan laskutus niin piheimmät ja köyhimmät saa vaikeimmat kakarat meille rikkaille jää ne helpommat.

Vierailija
11/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku tarhatäti / opiskelija ruikuttaa, on mummu joka kutoo villavaatteet ja laittaa niihin just niin monta nappia kun haluaa. Ja sitten kun kaikki lapset ois samanlaisessa villahaalarissa ja ulkohaalarissa, kengissä, rukkasissa ja pipoissa niin alkais itku päiväkodin puolesta kun niitä vaatteita ei tunnista mikä on kenenkin. Eiks sit samantien laiteta lapsetkin kiertoon annatte ekalle hakijalle aina vaikeimman kitisijän ja viimeinen saa helpoimman. Lapsille kellokortti jonka mukaan laskutus niin piheimmät ja köyhimmät saa vaikeimmat kakarat meille rikkaille jää ne helpommat.

MINÄ MINÄ MINÄ -meininkiä taas kerran.

Vierailija
12/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kaksivuotiaallani oli tänään uloslähtiessä päällä:

- body ja sukkikset

- Ruskovillan haalari, kypärämyssy ja ohuet tumput

- vetoketjulliset ja kiristysläpälliset hanskat (joista ei ole vielä koskaan tarvinnut avata ei vetoketjua eikä läppääkään)

- pipo ja kengät joissa kaksi vetoketjua kummassakin (mutta niitäkään ei tarvitse avata koskaan, menevät jalkaan ilmankin)

- Ticketin yksivetoketjullinen haalari, jossa on ihan älyttömän tiukat hihan- ja lahkeensuut (pitää lumen ulkopuolella).

Että voi voi ja uli uli, vähemmällä vaatetuksella kuopuksellani olisi ollut kylmä. Onneksi puin itse, kotona kun vielä toistaiseksi olen.

Vierailija
13/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vanhemmille/äidille nätisti palautetta vaatetuksesta.

Minulle ainakin on lapsen hoidossa sanottu ihan suoraan, jos on ollut jotain toiveita, ja olen yrittänyt niitä sitten parhaani mukaan toteuttaa, koska ovat olleet minusta järkeviä.

Aina vain ei yhden lapsen äitinä itse heti tajua :)

Vierailija
14/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsivällisyyttä. Ikävästi sanottuna: Sinähän olet harjoittelijana juuri näitä pukemistilanteita ym. auttamista varten, niin olin minäkin avustajana.

Itse ainakin olen ollut TYÖSSÄ OPPIMASSA. Aivan eri asia. Kurjaa, jos joku pitää harjoittelijoita vaan avustajina (vaikka onhan yksi lisäkäsipari aina avuksi)

Vierailija
15/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin olen ollut TYÖSSÄ OPPIMASSA. Aivan eri asia. Kurjaa, jos joku pitää harjoittelijoita vaan avustajina (vaikka onhan yksi lisäkäsipari aina avuksi)

No olet siinä oikeassa, että opiskelijaharat ovat totta kai eri asia. Sori, itse ajattelin suoraan työkkärin kautta tullutta haraa, olin itsekin sellanen. Ja sitten myöhemmin avustaja.

Vierailija
16/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitelkaapa nyt hyvät vanhemmat, että pukisitte yli kymmentä lasta: se tilanne. Tulee kähinää, joku riisuu rukkaset, joku pikkuinen kaatuu ja purskahtaa itkuun... Ei se pukeminen ole pelkkää pukemista. Se on yhtä hälinää. etenkin pienten osastolla, jossa lapset ei osaa vielä pukea itse tai käyttäytyä rauhallisesti siirtymätilanteissa (suurin osa).

Ja mitä tulee niihin mummon ihaniin villavaatteisiin jne. HYVÄ. MUTTA pitäkää huoli, että vaatteet ei kiristä, ole liian pieniä tai vaikeasti laitettavia. Pahinta mihin päiväkodissa olen törmännyt on talvipakkasilla liian pienissä vaatteissa kulkevat lapset. Joilla on liian vähän vaatteita tai joiden vaatteiden alle ei meinaa mahtua vanhempien antama paksu kerrasto. Toisilla lapsilla ei ole kerrastoa ollenkaan.

Joskus oikeasti miettii, että käykö ne vanhemmat koskaan itse ulkona lastensa kanssa? Kun eivät yhtään tiedä miten kamala on olla se pari tuntia ulkona vaatteissa, jotka ei toimi..

Ei se haittaa, jos vaatteet on kuluneita (kirpparilta), mummon kutomia.. Kunhan ne on sopivia ja ajaa asiansa. Eikä niiden päälle laittaminen/huoltaminen ole mitään rakettitiedettä (arvatkaapa muistaako jokaisen eri lapsen kohdalla kenen rukkasia saa laittaa kuivauskaappiin ja kenen ei? Tai muistaako sijaiset..)

Vierailija
17/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta saat jatkossakin laittaa Tepsuista vetskarit kiinni.

Vierailija
18/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olet siinä oikeassa, että opiskelijaharat ovat totta kai eri asia. Sori, itse ajattelin suoraan työkkärin kautta tullutta haraa, olin itsekin sellanen. Ja sitten myöhemmin avustaja.

Olin niin vannonnut, että mitään en kirjoita, mutta kirjoitan silti.

Olin 19-vuotiaana päiväkotiharana ja vielä sen pahamaineisen työkkärin kautta. Olin 0-3v ryhmässä 6kk ja musta tuli yksi henkilökunnasta. Ei karsastettu työkavereiden tai vanhempien puolelta. Yhden kerran kävi niin, että kuulin erään ryhmässämme toimivan sijaisen ihmettelevän, että pärjääkö tuo likka nyt varmasti kolmen lapsen kanssa vessassa yksin? Työkaveri sanoi vain, että totta helkkarissa pärjää.:)

Pukemiset on aina hikeennyttäviä juttuja, mutta sitähän ne on sekä vakkareille, opiskelijoille, haroille, että avustajille. Turha siitä minun mielestäni on marista.

Mutta pakko on sanoa myös se ilkeä totuus, jonka olen nähnyt, ja joka varmasti pätee tietyllä tavalla joka päiväkodissa. Harjoittelivat ovat ihana luonnonvara päiväkodeille. Haroille ei makseta palkkaa ja heillä voi myös teettää sitä ptyötä niin paljon kuin sielu ja omatunto sietää. Olen kuullut kauheita tarinoita tästä, onneksi omalle kohdalle ei ole sattunut. Mutta ymmärrän kyllä, jos joku hara sanoo, että menipä taas koko päivä siivoten. Haroille yleisimmin lankeaa pöytien pesut, korien, vaatteiden yms. puhdistus, ruokailun jälkeinen siivous yms.

Vierailija
19/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät nauhakengät ovat kasvavalle jalalle paremmat kuin saapasmalliset, esimerkiksi Kuomat.

Vanhemmat varmaan ajattelevat lastensa parasta, eivät pukemisen nopeutta.

Vierailija
20/22 |
05.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

apn kirjoitus on asiallinen, vaikken ihan allekirjoita tuota aika matematiikkaa.

Kannattaa vanhempien laittaa tuo korvan taa ja mieluusti käytäntöönkin, sillä usein unohtuu, että vaikka sinä äiti puet vain sen omasi, tarhatädillä niitä vastaavia on useampia, eikä ne seiso paikoillaan nätisti /hiljaa odottamassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän