Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kertoo ihmisestä se että syö haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa

Vierailija
05.12.2012 |

kädessä. Syö nätisti ja leikkaa lihaa nätisti. Ei kauho rumasti...

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se taustasta ja kodin tavoista jotain kertoo miten syö. Mutta aina voi oppia, ja kannattaakin oppia niin voi olla itsevarma missä vain ja kenen kanssa tahansa syödessä.

Sitten on vielä erikseen tämä outo tapa syödä aterimet oikeissa käsissä, mutta haarukka piikit ylöspäin?? Ns. kauhomistekniikka;). Saahan sillä varmaan enemmän ruokaa haarukkaan, mutta eihän se ole tarkoituskaan kauniisti syödessä.

Vierailija
42/50 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kummin sattuu  olemaan aterimet siinä lähettyvillä, olen molempikätinen ainakin ruokailuissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se taustasta ja kodin tavoista jotain kertoo miten syö. Mutta aina voi oppia, ja kannattaakin oppia niin voi olla itsevarma missä vain ja kenen kanssa tahansa syödessä.

Sitten on vielä erikseen tämä outo tapa syödä aterimet oikeissa käsissä, mutta haarukka piikit ylöspäin?? Ns. kauhomistekniikka;). Saahan sillä varmaan enemmän ruokaa haarukkaan, mutta eihän se ole tarkoituskaan kauniisti syödessä.

No, jos ruoka on sellaista, että se menee kauhomiseksi, niin silloin tarkoitus on syödä pelkällä haarukalla. Esim. laatikkoruuat ja salaatit.

Vierailija
44/50 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kyttää miten joku pitelee aterimia? Hyvä luoja että on taas ihmisillä ongelmat. Tää "vääräkätinen" tapa on yleensä vasenkätisten tapa. Ainakin omassa lähipiirissä on vasureita. 

Vierailija
45/50 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai mitä jos vaan ymmärtäisi miten ajastaan jälkeenjäänyt tuollainen tapakulttuuri on ja olisi itsevarma ihan muuten? 

Vierailija
46/50 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju, mutta on surkeaa, jos ei edes pöytätapoja osaa.

Moukkamaista.

Kyllähän nuo pöytätavat osaavat. He eivät vaan ole kiinnostuneita sinun pöytätavoistasi eivätkä muutenkaan mitään lampaita.

Vierailija
47/50 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos ruoka on sellaista, että se menee kauhomiseksi, niin silloin tarkoitus on syödä pelkällä haarukalla. Esim. laatikkoruuat ja salaatit.

Silloinkin veitsi on hyvä apuväline kauhontahaarukan lastaamisen vastakappaleena pitämässä edestä pakenevia ruokia aloillaan. Joskus myös esim. laiskan kokin liian isoiksi jättämien kappaleiden pilkkomisessa jne. Usein laatikoissakin on se sitkeä pintakuori jota on v-mäistä nirhata haarukan lappeella paloiksi saati syödä koko levynä. 

Mitä taustaan ja tapoihin tulee, niin sekään ei ole niin yksiselitteistä. 10-vuotias poikamme tietää kyllä ja hänelle on opetettu, kuinka päin on tapana syödä, mutta hän vain ei itse piittaa, koska tykkää syödä niin, että haarukka on oikeassa kädessä, riippumatta siitä, onko veistä vaiko eikö. Muu perhe syö "oikein". Ei tuollaista ole mitään järkeä pakottaakaan häntä tekemään, valitkoon kuten haluaa. Opetettu kuitenkin on ja se on sitten oma asiansa, miten oppia hyödyntää. Hän osaa ajatella ihan itse ja sitä arvostan sekä kunnioitan.

Vierailija
48/50 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyhän on alunperin vanhemmissa, mutta jos aikuisenakaan ei ymmärrä opetella kauniita tapoja niin se kertoo kyllä ihmisestä aika paljon.

Miksi tietty tapa on mielestäsi kaunis tapa? Eihän tähän mitään kauneutta tai hyviä tapoja liity. Aivan yhdentekevää kummassa kädessä haarukka tai veitsi on. Itse pidän huonoina tapoina arvostella esim. vasenkätisiä tai vaikka vammaisia.

Vierailija
49/50 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon edelliseen viestiin vastauksena. Eipäs olekaan ihan yhdentekevää missä ja miten aterimia pitää. Kyseessä on etiketti ja kauniit ruokatavat. Joissain piireissä sinua pidettäisiin moukkana, jos et osaa syödä "oikein". Ja tosiaan kertoo perhetaustasta aika paljon.

Ei niin, etteikö alemmissa luokissa voi olla kauniita ruokatapoja, mutta mieluumminkin niin päin, että ylemmissä yhteiskuntaluokissa (en puhu varallisuudesta) kaikki tietävät miten aterimia käytetään.

Vierailija
50/50 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse oikeakätinen.

Minulla on haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa kädessä. En osaisi syödä edes "nurinpäin". Ja minun mielestäni siinä on ihan logiikka, miksi veitsi on siinä vakaammassa kädessä. Siinä, missä haarukalla pidellään ruokaa vain paikallaan ja siirretään sitä suuhun, veitsellä ruoka pilkotaan osiin, mikä minun näkemykseni mukaan on tietynlaista vakautta vaativa toimenpide.

Tällä logiikalla vasenkätisellähän haarukka olisi oikeassa ja veitsi vasemmassa kädessä, koska vasen on tällaisella se vakaampi käsi.

Sitten, kun on näitä jälkiruokia, joissa on lusikka ja haarukka, haarukka on jälleen vasemmassa kädessä ja näin ollen lusikka oikeassa kädessä. Sitä on ilmeisesti itse vain tottunut siihen, että vasen käsi on jotenkin luontevasti se "haarukkakäsi", jos haarukan lisäksi on mukana veitsi tai lusikka.

Myös thaimaalaisessa etiketissä sanotaan, että haarukka vasempaan ja lusikka oikeaan käteen, kun syödään riisiä sisältäviä ruokia tai joitakin keittoja. Thaimaalaisessa tyylissä muutenkaan haarukkaa ei laiteta suuhun ollenkaan.

Jos on lusikkaruokaa, lusikka on oikeassa kädessä. Sama juttu, jos pystyn pelkällä haarukalla syömään, niin silloin sekin on oikeassa kädessä. Mutta minulla on kyllä varmaankin 75% ruokailuista myös veitsi mukana, jolloin palataan tähän "gaffel i vänstra handen, kniv i högra handen" -tyyliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän