Mitä voin tehdä, kun siskoni tukistelee lapsiaan?
Kommentit (6)
että kyllä lapsia saa tukistaa. Lapset ovat aina ihan likaisissa vaatteissa ja koti haisee ihan kakalle:( Ymmärrän kyllä, että sekaista on melkein kaikissa lapsiperheissä ja lapset ovat joskus sottaisia, mutta ei tuosta ole nyt kyse.
Vielä en ole linnassa. En silti itse hyväksy ko tapaa, mutta kaikilla teoilla on taustansa.
Mutta kuten edellä sanottiin, niin määrä ja aste vaikuttaa paljon. Toinen minkä omassa elämässä olen huomannut, on se, ettei tukistuksella ko lapseen ollut mitään omalta kannaltani positiivista vaikutusta. Nyt jos sen teen, niin jo koululainen ottaa ja potkaisee ns. takaisin, ja itse asia jää selvittämättä.
Eli noin yleisesti olen sitä mieltä, että ruumiillinen kuritus ei palvele sitä tarkoitusta, että lapsen käytös muuttuisi paremmaksi - ehkä jopa päinvastoin. Mutta ymmärrän, että jos ei muita työkaluja ole, niin tuohon on helppo tarttua, siis helppo - tai no jaa - käyttää.
Mutta mitä siis voit tehdä, niin yritä puhua siskosi kanssa ystävälliseen sävyyn syyttämättä.
Lisäksi rangaituksissa on se juttu, että ensinnäkn rangaistus pitää kertoa etukäteen - miten käy jos teet näin - et voi rangaista asiasta, jota et ole lapselle etukäteen tehnyt. Toisekseen, jos tänään karjut,niin se toimii hetken, sitten siirryt tukistamaan, se toimii ehkä hetken, sitten kun se ei enää toimi, niin siirryt selkäsaunoihin kenties. Ja sitten sekään ei ehkä enää toimi. ELi jos rangaistus ja oikeammin lapsen opastaminen ei lähde järkestä vaan väkivallasta, niin se on vierivä lumipallo, joka vaan kasvaa eli väkivalta vain pahenee.
Sisaresi on selvästi väsynyt, mahdollisesti vähän masentunutkin.
Kun itse olin oikein väsynyt, niin hermostuin usein lapsille, tukistin ja nappasinkin. Kun sitten vihdoin sain apua mm. 10v. jatkuneeseen katkounisuuteen, en ole kajonnut lapsiin yhtä jaksoisesti vuoteen. Tiesin silloinkin oikein hyvin, että otteeni olivat tarpeettoman rajut, mutta en millään pystynyt itseäni hillitsemään, kun päivät liikuin hämärän rajamailla.
ottamaan lapsia hoitoon, mutta se alkoi menemään siihen, että lapset olivat täällä aina. Sitten muutimme toiselle paikkakunnalle. Ollaan tarjottu hoitoapua, että saisi siivota yms. Aina, kun lapset menevät hoitoon, se tietää juomista. Ja joka viikonloppuinen juominen ei ole mielestäni vanhempien juttu. Eivät he joka viikonloppu juo, mutta on kausia, kun juovat. He eivät leiki lastensa kanssa juuri ollenkaan ja tuntuu (ainakin näin ulkopuolisena), että lapsista ei jakseta enään välittää. En tiedä mihin siskoni katosi, mutta tuo hän ei ainakaan halua olla. Tiedän, että heidän parisuhde ei ole kovinkaan vahvalla pohjalla, mutta mihinkään heidän asioihinsa ei saa puuttua tai hän suuttuu ja katkaisee välit. Olen huolissani hänen lapsien, sekä hänen omasta terveydestään.
mitä haluat tehdä? Sano suoraan että, sun mielestä ei oo oiken tukistella muksuja tai, sit voit tietysti tehdä virallisen ilmoituksen systeristäs.
Millaisissa tilanteissa siskosi noin toimii ja tukistaako useinkin? Käyttääkö muuta kuritusta?
Jos voimankäyttö on ihan päivittäistä ja rajua, niin voit tehdä lastensuojeluilmoituksen.
Mutta satunnaisesta tukistuksesta lastensuojeluväki ei riehaannu.
Voit myös jutella siskosi kanssa ja kysyä, eikö hän keksi muita rankaisutapoja, koska tuo on laissa kiellettyä.