Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei ahdistukseeni löydy lääekttä?

Vierailija
04.12.2012 |

töitä olisi alallani niin paljon kuin jaksaisi tehdä, mutta ei tämän ahdistuksen kanssa tehdä töitä.

Bentsot ovat nopea ratkaisu vaivaan, mutta niitä ei saa kahta viikoa piedempää syödä.

Hajoan kohta.. edellinen psykiatri langetti mulle 2-suuntasen diagnoosin, joka on kyllä kaukana minusta. En osaa yhtään samaistua noihin oireisiin mitä tuossa sairaudessa on. Toiseksi tuo bipojen lääke seroquel sai minut nukkumaan 22/24, ajatukset eivät liikkuneet, en muistanut mitään asioita jne

SSRI lääkkeistä voisi olla apua, mutten niitä saa koska näiden ajatellaan laukaisevan hypomaniaa. En todellakaan tiedä mitä edes on pettäminen, ajatustenriento jne. Olen aina ollut hiljainen huomaamaton hissukka.

Mikä minulla on? Miksei kukaan lääkäreistä voi ajatella miten paljon tämä aiheuttaa kärsimystä minulle? Heitellään diagnoosi kahden viikon tuttavuuden jälkeen ja lähdettiin kokeilemaan erilaisia psyykelääkkeitä kevein perustein.

Haluan elämäni takaisin

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli tuntia päivässä.

Vierailija
2/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sen tekoa, ei kukaan lääkäri tiedä, mikä sinua vaivaa.

Faktisesti on kyllä niin, että ahdistus voi olla ylenpalttinen, vaikkei olisi edes diagnoosia. - Tällöin voi kysyä:

- mikä on parisuhteesi tilanne

- miten menee lastesi kanssa

- millaisia ovat sukulaisesi

- onko taloutesi kunnossa

- syötkö riittävästi

- liikutko riittävästi

- saatko elämältä sen, mitä tahdot

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sellaista ihme pahaa oloa. En siis ahdistellut asioita vaan paha olo päällä koko ajan. Siihen ei auttaneet bentsot eikä viina. Mullakin epäiltiin kaksisuuntaista, lähinnä sekamuotoista jaksoa. Oletko lukenut siitä? Siinä ihmisellä on energiaa mutta ajatukset saattaa olla mustia. Mullekkin annettiin tuo diagnoosi ja pahin oireeni oli tuo paha olo.

Oletko kokeillut mielialantasaajia, kuten litium, lamictal ja valptoatti? Masennuslääkkeitä voit sitten ottaa niiden kanssa ja hypomania ei iske.

Mua auttoi litium hieman. Itse ahdistus lähti hiljalleen vuosien saatossa. Nyt on tulossa takaisin mutta onneksi vielä lievää.

Vierailija
4/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdistuksesi siis työperäisestä stressistä johtuvaa vai jotain muuta? Tiedätkö itse, mikä ahdistaa? Onko sinulla unihäiriöitä? Kertomasi on sen verran epämääräistä, että on vaikea arvailla, mikä voisi auttaa.

Vierailija
5/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tota seoquelia söin kuukausia ja olo vain meni huonommaksi, kaikki kiinnostus elämään katosi. En jaksanut olla kiinnostunut ulkonäöstäni, en jaksnut kiinnostua lasteni elämästä kaikesta katosi tarkoitus ja ennenkaikkea ilo hävisi elämästä.

Energiaa minulla ei ole nykyisin edes suihkussa käyntiin.

Toivottavasti uusi psykiatrini ymmärtäisi minua eikä lähtisi hoitamaan minua kaksisuuntaisena.. ihan mitä muuta tahansa lääkeryhmää, muttei mitään neuroleptejä enää tai muita ajatuksen tahmaajia

ap

Vierailija
6/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahdistuksesi siis työperäisestä stressistä johtuvaa vai jotain muuta? Tiedätkö itse, mikä ahdistaa? Onko sinulla unihäiriöitä? Kertomasi on sen verran epämääräistä, että on vaikea arvailla, mikä voisi auttaa.

onhan mulle tapahtunut kaikkea ikävää viime vuosien aikana työpaikkakiusaamisesta lähtien

Vierailija
7/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanlaista oloa. Jaksan kyllä suihkussa ja töissä käydä. Olen ylimelankolinen ihminen ja vaivana ehkä myös eksistentiaalinen frustraatio. Näillä eväillä vain selvittävä.

Vierailija
8/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kysäseppä noista tasaajista, jos ne ei suostu antamaan masennuslääkkeitä pelkästään. Mulla on sama juttu, en saa pelkkiä masennuslääkkeitä. Mutta tasaajan kanssa saan.

Millaista ahdistuksesi on?

tota seoquelia söin kuukausia ja olo vain meni huonommaksi, kaikki kiinnostus elämään katosi. En jaksanut olla kiinnostunut ulkonäöstäni, en jaksnut kiinnostua lasteni elämästä kaikesta katosi tarkoitus ja ennenkaikkea ilo hävisi elämästä.

Energiaa minulla ei ole nykyisin edes suihkussa käyntiin.

Toivottavasti uusi psykiatrini ymmärtäisi minua eikä lähtisi hoitamaan minua kaksisuuntaisena.. ihan mitä muuta tahansa lääkeryhmää, muttei mitään neuroleptejä enää tai muita ajatuksen tahmaajia

ap

Vierailija
9/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama kokemus että ihmistä lainkaan tuntematta tehdään kolmessa vartissa diagnooseja jonkun rasti ruutuun lomakkeen perustella. Itsekinkin diagnosoitiin tunne-elämältään epävakaaksi ja sitten kun luin asiasta ja hyvin hämmentyneenä sanoin että en koe että nuo oireet täsmäisivät itseeni ollenkaan, vastentahtoisesti teetätettiin testit. Siihen loppui se puhe epävakaasta.... Tuollaiset rastiruutuun-diagnosoinnit joissa lääkäri ja potilas ei puhu edes samaa kieltä pitäisi oikeasti lailla kieltää.

Vierailija
10/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puristava tunne rintalastan takana, palantunne kurkussa, arvottomuudentunne, olen epäonnistunut äiti, sydän hakkaa ainakin 120 kertaa minuutissa, ruokahaluttomuutta, itkuisuutta, minä en tästä selviä tunne, poissaloleva tunne, pelko siitä, että jos menen töihin minua kiusataan taas

nämä nyt tuli ekana mieleen

Vierailija
11/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juttu ettet saa niitä masennuslääkkeitä. Ei tuo kyllä kaksisuuntaiselta kuulosta yhtään.

puristava tunne rintalastan takana, palantunne kurkussa, arvottomuudentunne, olen epäonnistunut äiti, sydän hakkaa ainakin 120 kertaa minuutissa, ruokahaluttomuutta, itkuisuutta, minä en tästä selviä tunne, poissaloleva tunne, pelko siitä, että jos menen töihin minua kiusataan taas

nämä nyt tuli ekana mieleen

Vierailija
12/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksaisit lukea, englanninkielisiä kaikki mutta varsin helppolukuisia. Niillä voi haarukoida aika tarkasti mikä on masennuksen tai ahdistuksen tarkempi laji, mistä se mahdollisesti johtuu ja siellä on lajeittain myös tepsivät hoitomuodot (lääke- ja lääkeainelistat, lisäravinne- yms. tuotteet jne).

Kerro jos kiinnostaa, ei ole kummoinen investointi jos haluat kuntoon.

Vierailija
13/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: tuo toinen ahdistunut

jaksaisit lukea, englanninkielisiä kaikki mutta varsin helppolukuisia. Niillä voi haarukoida aika tarkasti mikä on masennuksen tai ahdistuksen tarkempi laji, mistä se mahdollisesti johtuu ja siellä on lajeittain myös tepsivät hoitomuodot (lääke- ja lääkeainelistat, lisäravinne- yms. tuotteet jne).

Kerro jos kiinnostaa, ei ole kummoinen investointi jos haluat kuntoon.

Vierailija
14/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toimintakykyä vielä on jäljellä, niin asettaa tavoitteet sen mukaiseksi. Arjen pyörittäminen aluksi ja siihen joka viikko jotain lisää. Loppuviikosta aina joku pieni palkinto, vaikka se pakinto ei sitten kummoisesti hetkauttaisikaan. Sellaisella rutiinilla voisi ajatella syntyvän jonkinlaisen pienen positiivisen kierteen, jolloin aika tekee tehtävänsä ja vähitellen ajan saatossa rikastutat elämäsi ja toimintalaajuutesi väkisin niin laajaksi, että joku alkaa tuntua joltain. Ja saa sitä välillä ottaa pannuunkin, ihan vapaasti. Ei aina tarvitse olla hyvä olo ja mieli, se on ihan turha harha ja luo paineita.

Tietysti pohjana hyvinvoinnille on perusrutiinit ja perustarpeet, hyvä ravinto, riittävä uni, riittävä ulkoilu ja liikunta, hyvät sosiaaliset suhteet jne.

Tietysti jos tilanne on niin huono että sairaalaan pitää mennä jaksolle, niin sitten siinä ei paljon omat strategiat enää auta.

Vierailija
15/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

SSRI-lääkkeitäkin on niin montaa erilaista että niitä pitää vaan kokeilla. Ahdistuneisuuteenkin on hyviä lääkkeitä, mutta isoin asia olisi saada arki sujumaan niin hyvin ja mielekkäästi kuin mahdollista. Jos kuntosi ei ole tällä hetkellä hyvä, älä yritä väkisin töihin.

Vastaus on sinussa itsessäsi, osaatko kuunnella tunteitasi miten ragoit ympäristöön, vastoinkäymisiin, muihin ihmisiin. Osaatko ottaa oman tilasi tässä maailmassa. Odotatko että muut korjaavat ja määrittelevät sinut? Sinun täytyy tehdä se itse ammattilaisen avustuksella. Onko terapiaa ehdotettu?

Vierailija
16/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan keskity hoitamaan itseäsi kuntoon.

Vierailija
17/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei ahdistusta osata hoitaa asianmukaisesti. Yhteiskunta on valmis työntämään Kelan kautta päivärahaa ja mahdolliset uudelleenkoulutukset, kuin se että annettaisiin masennuslääkitys ja rinnalle tarvittavana bentsoa pienellä annoksella.

Oikea lääkitys säästää eläkekulut ja minä saisin elämäni ja työkykyni takaisin

Vierailija
18/18 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän joutuu tilaamaan joltakin pienemmältä kauppiaalta USA:sta tai UK:sta tuolta kun painos on loppu kustantajalta, mutta on vaivan arvoinen.

http://www.amazon.co.uk/Healing-Anxiety-Depression-Daniel-Amen/dp/03991…

Lievemmissä tapauksissa ja tuon edellisen rinnalla ehkä tämän lukemisesta voisi olla myös apua:

http://www.amazon.co.uk/Adrenal-Fatigue-Century-Stress-Syndrome/dp/1890…

Kummassakin lähdetään purkamaan asiaa siten, että lukija joutuu itse analysoimaan omia syitään asioiden taustalla, mutta siihen annetan hyvin apuja. Jaottelun mukaisten potilaskuvausten avulla löytyy luultavasti aika helposti ne mekanismit joista ongelmat johtuvat.

Tilailin yhdelle läheiselle nämä kun ei itse saanut edistettyä tervehtymistänsä olostaan johtuen, hänellä asiat ovat kehittyneet valtavasti sen jälkeen ja parempaan suuntaan. Toivottavasti näistä on teillekin apua.

-15-