Tyhmääkin tyhmempi kysymys... Jäälyhdyistä...
Ulkona on taas mainio ilma jäälyhtyjen tekoa varten.
Mutta kuinka kummassa se onnistuu ilman ettei ämpäri halkea? Näin käy mulle joka ikinen talvi.
Pohja pyöristyy ja lopulta poksahtaa.
Pitänee hankkia sinkkiämpäreitä kun ei muuten onnistu.
Kommentit (14)
miten niitä lyhtyjä ylipäätään tehdään? Uuden kodin pihalle olis kiva tehdä, mutten ole koskaan kokeillut, edes lapsena. Varmaan tyhmä kysymys, mut jos joku viitsis valaista avutonta..:)
Lyhty on valmis, kun reunat ovat jäässä ja keskellä vielä vettä. Sä unohdat ne liian pitkäksi aikaa pakkaseen. Ja kovilla pakkasilla jäätyy tietty nopeammin. Me etelän lapset onnistuttiin kerran halkaisemaan kaikki vuokramökin ämpärit, kun Kuusamossa olikin -38,5C ja lyhdyt oli siihen nähden liian kauan ulkona...
Ethän sinä siihen ämpäriin kantta laita? Ei mulla kyllä koskaan ämpärit haljenneet ole.
En minä vaan tajua! Näin vaan käy.
Iltapäivällä vein pari ämpäriä ulos. Äsken kävin katsomassa tilanteen, siellä ne oli pohjat pyöreänä. Pian varmaan poksahtaa.
Lyhty on valmis, kun reunat ovat jäässä ja keskellä vielä vettä. Sä unohdat ne liian pitkäksi aikaa pakkaseen. Ja kovilla pakkasilla jäätyy tietty nopeammin. Me etelän lapset onnistuttiin kerran halkaisemaan kaikki vuokramökin ämpärit, kun Kuusamossa olikin -38,5C ja lyhdyt oli siihen nähden liian kauan ulkona...
Päinvastoin. Liian aikaisin yleensä innoissani menen ne pois ottamaan. Ehkä mä olen niin tumpelo, etten tuotakaan osaa tehdä oikein. ;)
Ethän sinä siihen ämpäriin kantta laita? Ei mulla kyllä koskaan ämpärit haljenneet ole.
En minä vaan tajua! Näin vaan käy.
Iltapäivällä vein pari ämpäriä ulos. Äsken kävin katsomassa tilanteen, siellä ne oli pohjat pyöreänä. Pian varmaan poksahtaa.
ottaisit ne pois ämpäreistä ennen kuin poksahtaa?????????????????
ilmapalloista lyhtyjä:
http://www.willowday.com/2012/01/ice-art-2-ice-art-with-balloons.html
Miten tuollainen tehdään?
Ok, ämpäriin vettä ja pihalle pakastumaan? Ämpäri siis varmaan normiasennossa pystyssä? Sit se jäätyy, niin miten sinne sen kynntilän saa laitettua? Pora?
Joo, naurakaa vaan :D
Ok, ämpäriin vettä ja pihalle pakastumaan? Ämpäri siis varmaan normiasennossa pystyssä? Sit se jäätyy, niin miten sinne sen kynntilän saa laitettua? Pora?
reunoilta siis, ei keskeltä umpeen, niin kaadetaan jää ja vesi pois ämpäristä, ja rikotaan pohjaa vasten ollut ohuempi jää (jos oli jäätynyt sieltä umpeen, minulla ei yleensä jäädy täysin). Tällöin saa myös lyhdyn sisälle jääneen veden kaadettua pois. Ja sitten sinulla on jäälyhty.
Se jäätyy reunoilta ensin, otetaan pois ennen kuin on umpijäässä.
Lapsena kotona tuli urakoitua aina piha täyteen jäälyhtyjä. Illalla vaikka ämpäriin vettä ja ulos, aamulla sitten ämpäri lämpöiseen että lähtee irti. Ylimääräinen vesi pois ja lyhy on valmis. Laita ämpäri maahan niin pohja ei jäädy kunnolla.
Vaihtoehto "ämpärilyhdylle": täytä tyhjät maitotölkit vedellä ja jäädytä umpijäähän. Sitten revit tölkin pois, asettelet 5-6 jäätä pystyyn ympyrän muoton ja ympyrän keskelle esim. hautakynttilä. Valo heijastelee kauniisti jääpaloista. Eikä tarvitse tehdessä vahtia jäätymisvaihetta, kuten ämpärillä. Kestää myös pitempään, kuin ämpärilyhty.
Vaihtoehto "ämpärilyhdylle": täytä tyhjät maitotölkit vedellä ja jäädytä umpijäähän. Sitten revit tölkin pois, asettelet 5-6 jäätä pystyyn ympyrän muoton ja ympyrän keskelle esim. hautakynttilä. Valo heijastelee kauniisti jääpaloista. Eikä tarvitse tehdessä vahtia jäätymisvaihetta, kuten ämpärillä. Kestää myös pitempään, kuin ämpärilyhty.
olen joskus tehnyt lyhdyn jäädyttämällä maitopurkeissa jäädytettyhä "tiiliä" päällekäin "tiililadonnalla", eli hieman limittäin. Säilyy koko talven jos pysyy pakkasen puolella.