Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoliitto ja yhteinen laina

Vierailija
03.12.2012 |

Te, ketkä ette ole naimisissa, mutta teillä on yhteinen asuntolaina ja asunnon omistus 50 + 50%! Miten olette sopineet lainan maksusta keskenänne? Onko teillä keskinäisiä sopimuksia tms.?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistussuhteiden mukaan siis hoidetaan se laina.

Vierailija
2/10 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, ketkä ette ole naimisissa, mutta teillä on yhteinen asuntolaina ja asunnon omistus 50 + 50%! Miten olette sopineet lainan maksusta keskenänne? Onko teillä keskinäisiä sopimuksia tms.?

Laitetaan molemmat 1100e/kk lainanhoitotilille. Siitä osa menee lyhennykseen, ja sitten lopuista kertyy vähän säästöjä ja usein sieltä myös otetaan rahaa kun tarvitsee ostaa jotain taloa varten.

Mutta tarkoititko sä nyt että oletusarvoisesti omistus olisi 50/50, mutta naisen ei tarvitsisi maksella ollenkaan yhtä paljoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko yksi yhteinen laina, ja silloin molemmat ovat vastuussa koko lainasta. Näin tehdään yleisesti myös avioliitossa.

Tai sitten molemmat ottavat oman lainan ja hoitavat sen itsenäisesti.

Kaikkien parien kannattaa enen sitoutumistaan yhdessä keksutella, mitä tehdään, kun toinen on pitkällä sairauslomalla, äitiys- tai vanhempainvapaalla? Maksaako silloin toinen enemmän ja toisenkin lainaa?

Vierailija
4/10 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen kotona hoitamassa lapsia vielä vuoden ennenkuin menen duuniin. Sitten maksetaan puoliksi.

Vierailija
5/10 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voisi kuvitellakaan elämää jossa splitataan joka saakelin lasku mutta esim omissa ystävissä niitä on (naimisissa 20v ja vielä jakavat kuluja....). Meillä kaikki laskut maksetaan pois ja jos jotain jää se on yhteistä - maksetaan lomia tms hankintoja.

Laittakaa kumpikin joku tietty summa "laskutilille" ja sieltä sitten maksatte kaiken - tämän neuvoin omille lapsilleni kun ostivat oman asunnon kumppaniensa kanssa. Jos rahaa jää yli se on yhteistä, jos joskus rahaa uupuu molemmat voivat laittaa jotain lisää mutta ei tarvitse koko ajan olla laskemassa...

Vierailija
6/10 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä on yhteinen tili jonne menee miehen palkka ja minun tuet. Olen siis lasten kanssa kotona.

Jos meillä olisi omat tilit niin mies luultavasti maksaisi silti enemmän.

On kuitenkin pieni ero jos toinen saa kuussa yli 2000 euroa ja toinen n 600 euroa.

Osataan onneksi puhua miehen kanssa rahasta riitelemättä.

Vierailija
7/10 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi yhteinen laina, jonka mies on pääosin maksanut.

Minä olen ollut useita vuosia kotona perhevapailla, jolloin mies on maksanut kaikki perheen laskut.

Nyt kun olen taas töissä osallistun perheen elatukseen, mutta lainanlyhennykset lähtee edelleen miehen tililtä..

Vierailija
8/10 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..on yhteinen laina, jossa molemmat vastaa koko lainasummasta.

Yhteisesti olemme sopineet, että hoidetaan kk-erät ja lyhennellään ylimääräistä, ja lyhennysvapaita kartetaan kuin ruttoa ja turvaudutaan vapaaseen vasta äärimmäisen hädän jälkeen.

Käytännössä tuo hoituu sillä, että lasken joka vuosi budjetin, jonka mukaan siirretään rahaa yhteiselle tilille. Pankki sitten käy siltä tililtä nappaamassa omansa ihan automatics.

Hoitovapaalla (olimme molemmat pätkän), vapaalla olevan maksuosuus oli sitten tulojen mukaan: nolla. Molempien ollessa työssä, maksamme nuo yhteiset menot puoliksi.

Henkivakuutuksilla, testamentilla ja yhteisellä lapsella on sitten turvattu puolikkaan lainan maksu ja talon hallinta/omistus, jos toiselle sattuu jotain.

Vierailija
9/10 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan budjetoitu yhteiset menot ja sen mukaan laitetaan yhteiselle tilille laskuja varten, asumismenot menee 50-50. Mies maksaa enemmän tuolle yhteisille tilille laskuihin ja mä hoitelen yhteisiä ruokaostoksia omalta tililtä.

Lainasopimuksessa tosiaan lukee, että laina on yhteisvastuullinen. Eli jos toinen ei maksa osuuttaan, sitten pitää itse hoitaa koko erä.

Omaisuus on testamentattu avopuolisolle, toki yhteiset lapset saa lakiosansa. Parituturvasta juuri luovuttiin, lainaa on jäljellä niin vähän ja muuta omaisuutta riittää perintöveroihin ja asioiden järjestelyyn.

10 höpisee ihan omiaan, samat asiat kosevat myös aviopareja.

Vierailija
10/10 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun emme olleet vielä naimisissa mutta rakensimme taloa  meillä oli Kiinteistöosuuskunta (muistaakseni tuolla nimellä) jossa määriteltiin omistussuhteet (silloin 60/40). Eli talo maksettiin yhdessä mutta jos ero olisi tullut niin erotessa/toisen kuollessa jako olisi mennyt tuon mukaan eikä esim sukulaiset olisi päässeet viemään koko pottia. Laina oli yhteisvastuullinen mutta eipä toisaalta ollut epäilystäkään että toinen olisi laistanut maksuista kun minä hoidin perheen koko rahaliikenteen (siis myös  miehen tilin)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi