Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6kk vauva ja -20 pakkasta, ulos nukkumaan?

Vierailija
03.12.2012 |

saako viedä jos pukee lämpimästi ja laittaa päälle vielä vaikkapa viltin?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vie vauvaa ulos nukkumaan, nukkuisitko itse?

Vierailija
2/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai menetkö itse myös?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä on eka ja vika lapsi. Neuvolassa ei ole ollut puhetta mistään pakkasrajoista, joten en oikeasti tiedä..

Vierailija
4/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahana. Siis jos nukkuu 1-2 h ja lämpimät vaunut. Tosin kannatan sitä, että lykit itse vaunuja, niin huomaat helposti esim. purevan tuulen jne. Jos et enää itse pysty kävelmään ulkona, niin sitten ei varmaan vauvankaan kannata nukkua ulkona.

Itse lykin aikoinani noin kuukauden ikäistä vauvaa -17 asteen pakkasessa ehkä just 1-2 h. Vilu ei kyllä ollut päässyt vauvaa yllättämään!

Vierailija
5/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäisen vauvan ulos nukkumaan, vaikka pakkasta on noinkin paljon.Etenkin jos on tottunut nukkumaan ulkona ja vaunut ovat mahdolliselta tuulelta suojassa.

Vierailija
6/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkö takia että vauva nukkuisi paremmin?

Todella itsekästä vielä paukkupakkaseen nukkumaan..Ei tee hyvää keuhkoille.

Vierailija
7/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunujen sisällä on varmasti vähemmän pakkasta kuin -20 astetta.Miten luulet vauvojen esim. Lapissa pärjäävän talvisin?Kyllä sielläkin varmaan nukutetaan vauvoja ulkona talvesta huolimatta.

Vierailija
8/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle vuoden ikäisen pakkasraja ole -10 astetta?

Vierailija
9/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suojaisa takapiha ja vaunut saa asetettua seinänviereen niin, ettei tuuli pääse yllättämään. ja ajattelin laittaa vielä varmuuden vuksi vaunujen kuomun päälle jonkun sortin liinan, estämään vähäistäkään viiman pääsyä. Kävin pihalla seisoskelemassa eikä todellakaan uskoisi, että liki -20 pakkasta!

ap

Vierailija
10/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri pakkasella. Lämpöpussiin ja tarpeeksi vaatetta, tuulensuojaan. Pidin päällä harsoa ja ikean fleecevilttiä niin että eteen jäi n. 20cm aukko jossa oli vain harso.. Ettei pakkanen pure. Nukkui aina sen kolme tuntia putkeen, ei ollut tullut kylmä ja heräsi hyväntuulisena.

Itse tunnet lapsesi parhaiten..

Vierailija
11/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Neuvolat suosittelevat pakkasrajaksi yleisesti 10-15 astetta, mutta osa vanhemmista nukuttaa vauvojaan jopa 30 asteen pakkasessa. Tutkija Marjo Tourula vetäisi rajan viiteen pakkasasteeseen, jota kylmemmässä ei pitäisi nukkua ulkona ainakaan tuntikausia."

http://yle.fi/uutiset/pakkasessa_nukuttaminen_kylmettaa_lapsia_luultua_…

Vierailija
12/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari ylimääräistä kertaa käyt välillä kurkkaamassa. Niskasta kokeilet onko lämmin, nenänpää saa vähän viileä ollakin.

Meillä oli sisävaatteet, villapuku, toppahaalari ja makuupussi. Alla lampaantalja. Jos on oikein tuulista, niin sadesuoja toimii tuulisuojanakin. Eikä siellä vaunuissa todellakaan ole sama lämpötila kuin ulkopuolella. Pistä vaikka lämpömittari mukaan.

Ja kyllä, olen itsekin yöpynyt pakkasilla teltassa.

Vierailija
13/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan siksi, että vauva ei vaan nukkunut sisällä, ei vaikka oli vaunuissa eteisessä.

Lämpimästi päälle ja vaunun suuaukon eteen jotain (kuitenkin niin, että ilma kiertää) niin ei siellä vaunuissa todellakaan ole -20 astetta.

Meillä ei tyttö koskaan palellut vaikka ulkona nukkui. Toki -20 alkaa olla jo niin kylmä, että paljon kylmemmässä en enää nukuttanut ulkona.

Vierailija
14/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole aiemmilla ollut kovin tarkka noista lämpötiloista, mutta -15 asteessa ja sitä kylmemmässä olen sitten jo miettinyt tilannetta joka kerta erikseen.

Nyt meillä on helposti kylmään ja helposti kuumaan reagoiva lapsi, jota en ole vienyt ulos. Tää pakkanen ei noussut ainakaan täällä vähitellen vaan hyppäsi nollakeleistä suoraan tuonne 15-20 pakkasasteeseen, joten rauhallinen totuttelu puuttui.

Vähän on ongelmia nukahtamisen kanssa, mutta eipä tällä päätöksellä taas tarvitse koko talvea mennä.

Meillä muuten tehty joskus jollakin lapsella myös niin, että helposti aukeava toppahaalari, pipo ja hanskat päälle, vauva makuupussiin ja lähdetty ulos. Meillä kun nuo yleensä nukahtaa minuutissa, niin sitten tuotu heti takaisin, avattu makuupussi ja haalari ja nypätty pipo+hanskat pois. Siinä on jatkanut uniaan sisällä vaunuissa.

Vierailija
15/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkona tosiaan yli 30 pakkasellakin kaikkia viittä lasta ja Lapissa asutaan. Makuupussina norjalainen Voksi jonka sisus on villaa, vaunujen pohjalle ja kuomun eteen myös villaa, villavaatteet vauvalle, myös alin kerros. Olen muuten myös itse nukkunut talvella teltassa noin kylmässä untuvamakuupussissa ja hyvin tarjennut. Isoimmat lapset ovat jo aikuisia eikä ole yhdelläkään keuhkoissa vikaa, itseasiassa harvinaisen terveitä ovat.

Vierailija
16/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään pahaa jos antaa lapsen nukkua pihalla pakkasella jopa näillä -20 keleillä. Jos lapsi vuorataan kunnolla kaikenmoisten vilttien ja peittojen alle, niin en usko, että pääsee paleltumaan. Joku mainitsi, että se on itsekästä, eikös se ole itsekästä, että lapsi pakotetaan nukkumaan sisällä vasten tahtoaan?

Vierailija
17/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noilla asteilla. Yli vuoden ikäisen ehkä. Lisäksi se, että vaunujen kuomun "aukon" tukkii jollain viltillä on erinomaisen huono idea, koska silloin lapsen hengittäessä vaunujen sisään kerääntyy kosteutta joka ei oikeasti ole hyvä asia. Kostea ja kylmä ilma on huono yhdistelmä.

Minulla on neljä lasta ja on ollut useampikin neuvolantäti tänä aikana, ja kaikki ovat pitäneet pakkasrajana n. 13 astetta alle vuoden ikäisellä. Mitä pienempi lapsi, sitä huonommin keuhkot kestävät kylmää. Se lämmin niska kun ei kerro todellakaan siitä, minkä lämpöistä se keuhkoihin menevä ilma on, joten sitä ei minään ohjenuorana voi käyttää. Kyllä lapsen saa puettua lämpimästi, mutta se kun ei kovalla pakkasella enää riitä.

Vierailija
18/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja erinmoisia pakkasrajoja. Mitäköhän näistä sitten uskoisi tai sanotaanko, että kenen mielipidettä. Pakkasrajathan ovat suositukia, eikös? Tämäkin on sellainen asia minkä jokainen tekee oman harkinnan alla.

Vierailija
19/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin välillä kokeilemassa, että olivat lämpöisiä. Ainoa haitta oli se, että olisivat vaan nukkuneet kuinka kauan vaan ulkona. Piti tuoda vaunut eteiseen ja herätellä.

Nyt en enää uskaltaisi viedä vauvoja ulos, jos yli 15 pakkasta... vanhemmiten tulee varovaiseksi ja kuulee enemmän muitten tarinoita.

Vierailija
20/34 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritin toista tuntia saada iltapäikkäreille sisälle, lopulta luovutin ja vein pihalle. Sinnehän sitten nukahti kuin taikaiskusta ja tyytyväisesti nukkuikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan