Endometrioosileikkaus?
Olen menossa tähystysleikkaukseen endon vuoksi. Ennen sitä käyn sairaalassa preoperatiivisessa tutkimuksessa, tietääkö kukaan mitä siinä tutkimuksessa tapahtuu? Saanko siinä yhteydessä tietää kuinka iso endometriooma on nyt ja selviänkö tähystysleikkauksella?
Etukäteen jo kiitos vastauksista!
Kommentit (5)
Käsittääkseni vasta tähystäessä selviää ongelman laajuus
että ensin ultralla yritetään katsoa kuinka paljon on leikattavaa. Minut tähystettiin joku vuosi sitten ja ennen nukutusta annoin luvan tehdä avoleikkauksen jos se tähystyksen kuluessa osoittautuu tarpeelliseksi.
Paljon onnea matkaan! Minua leikkaus auttoi todella paljon. Pari kuukautta oli sen jälkeen tuttuja kipuja, mutta sitten helpotti hurjasti.
että ensin ultralla yritetään katsoa kuinka paljon on leikattavaa. Minut tähystettiin joku vuosi sitten ja ennen nukutusta annoin luvan tehdä avoleikkauksen jos se tähystyksen kuluessa osoittautuu tarpeelliseksi.
Paljon onnea matkaan! Minua leikkaus auttoi todella paljon. Pari kuukautta oli sen jälkeen tuttuja kipuja, mutta sitten helpotti hurjasti.
Ultrassa on kesällä tosiaan todettu 9cm pesäke toisessa munasarjassa ja toiseen munasarjaan ei näkynyt lainkaan. Epäilivät, että se on kiinnittynyt kohtuun.
Pelkään jostain syystä sitä avoleikkausta enemmän kuin tähystystä ja mietiskelin, että näkevätkö ultralla nyt onko toiveita selvitä tähystyksellä.
Minulla on kurja tilanne, endoa oli ympäri vatsaontelon sisäpintoja, erityisesti suoliston suunnalla. Munasarjat olivat endolla kiinnittyneet toisiinsa yhdeksi sykkyräksi.
Tähystyksellä pystytään tekemään paljon. Minun molemmat munasarjat aukaistiin ja siivottiin, ja muualtakin siis rapsittiin ja polteltiin pois paljon kasvustoa.
Lapsenkin olen onnistunut vielä tuon jälkeen saamaan, en tosin luomuna. On se pirullinen sairaus!
Itselläni endometriooma täytti koko munasarjan ja leikattiin tähystyksellä pois. Kolmeen kohtaan noin parin sentin viillot. Samalla tsekkasivat kaikki munanjohtimet ja muut paikat endon pesäkkeiden varalta, mutta ei silloin vielä ollut muuta kuin tuo kasvain. Paranin nopeasti ja arpia ei enää ulkopuoliset erota.