Olin työharjoittelussa/tutustumassa hoitoalaan
Seurasin lähihoitajien ja sairaanhoitajien työtä sairaaltyyppisessä palvelukodissa. Siellä myös lähihoitajat ottivat verinäytteitä kyynärtaipeesta, pistivät lääkkeita lihakseen, ottivat sydänfilmejä ym. Pesuja ynnämuuta perushoitoa tekivät myös sairaanhoitajat. Eikä kukaan näyttänyt kinaavan mikä kenellekin kuuluu. Eivät siis lähärit olekaan pelkkiä pyllynpesijöitä eivät sairaanhoitajat käytävällä sipsuttavia tärkeilijöitä. Taidanpa hakeutua hoitoalalle.
Kommentit (26)
Jep. Osassa paikkoja noinkin. Esim kotihoidossa lähihoitajat ottavat aika paljon verinäytteitä. Kovin moni työpaikka vaan ei järjestä lähihoitajille noita koulutuksia ja yksityisesti ei oikein taida päästä.
Monessa paikkaa ikävä kyllä vieläkin on niin että sh:t hoitavat lääkehoidon pistämisineen ja lähihoitajat eivät näihin puutu mutta sh:t taas tekevät perushoitoa melkeimpä jokapaikassa.
minun mielestäni kannattaa opiskella sairaanhoitajaksi, eikä lähihoitajaksi. Työmahdollisuuksia on enemmän ja palkka parempaa.
lähärit eivät sais ottaa verinäytteitä kyynärtaipeesta, eikä pistää mitään mihinkään saati ottaa sydänfilmejä.
Se että sairaanhoitajat pesee perseitä, ei kyllä ollut mikään yllätys. Vai mistä lähtien sairaanhoitajat on ollut vain jotain lähäreiden pomoja?
Mitä oikein höliset? Minä ainakin olen sahuun suuntaunut lähihoitaja, minulla on lupa ottaa verinäytteitä kyynärtaipeesta (kävin sen koulutuksen työnantajan maksamana) ja saan pistää lihakseen (tämä opittiin koulussa). Osaan myös ottaa sydänfilmejä, otin niitä edellisessä työpaikassani päivystyksessä.
Palkassa ei isoa eroa ole. Sairaanhoitajilla enemmän vaihtoehtoja ehkä tosiaan.
lähärit eivät sais ottaa verinäytteitä kyynärtaipeesta, eikä pistää mitään mihinkään saati ottaa sydänfilmejä.
Se että sairaanhoitajat pesee perseitä, ei kyllä ollut mikään yllätys. Vai mistä lähtien sairaanhoitajat on ollut vain jotain lähäreiden pomoja?
Mitä oikein höliset? Minä ainakin olen sahuun suuntaunut lähihoitaja, minulla on lupa ottaa verinäytteitä kyynärtaipeesta (kävin sen koulutuksen työnantajan maksamana) ja saan pistää lihakseen (tämä opittiin koulussa). Osaan myös ottaa sydänfilmejä, otin niitä edellisessä työpaikassani päivystyksessä.
Luvat täytyy olla työpaikan lääkäriltä. Onhan tk laboratorioissakin lähihoitajia verinäytteitä ottamassa. lähihoitaja
muka saa koulutuksen kaikkeen siihen, mitä sairaanhoitaja tekee, miksi se ei ole sama ammatti? HÄH? Kyllä tyhmiä taas kusetetaan.
Ei varmaankaan ihan kaikkeen lähärit saa koulutusta. Ja taitaa olla paljolti koulusta kiinni. Sairaanhoitaja saa tehdä monia asioita automaattisesti, mutta lähihoitaja tarvitsee niihin luvan. Ja tietenkin on paikkoja, joihin ei lähihoitajilla ole edes asiaa. Mutta minkäs mahdamme. Maailma muuttuu. Sairaanhoitajille lankeaa lääkärin hommia ja lähihoitajille sairaanhoitajien hommia. Onneksi edes koulutetaan niihin. lähihoitaja
muka saa koulutuksen kaikkeen siihen, mitä sairaanhoitaja tekee, miksi se ei ole sama ammatti? HÄH? Kyllä tyhmiä taas kusetetaan.
No lähäri ei saa enempää palkkaa sydänfilmien ottamisesta, verinäytteiden ottamisista eikä pistämisistä.
Lähäreita koulutetaan noihin tehtäviin siksi että sairaanhoitajien aika ei riitä. Siksi.
kyllä olis kyyti kylmää ambulanssissa, jos ei lähäri saisi edes ekg:tä ottaa, tai laittaa tippaa :D
asioita lähihoitajat tekivät tuossa paikassa, vaikka sairaanhoitajia oli joka vuorossa paikalla. Erikoinen paikka muutenkin, kun oli niin sairaalamainen. Ei kai yleensä palvelutaloissa oteta sydänfilmejä. ap
meilläkin. Palvelutalossa työskentelen. Ei ole jaoteltu hommia,vaan kaikki tekevät kaikkea,välittämättä koulutuksesta.
Nykyisin lh hoito ja huolenpito linjalle kuuluu myös verinäytteiden ottamisen opettelu.
Toisaalta lääkehoitoon kokonaisuudessaan lh:t tarvitsevat aina työpaikka/kuntakohtaisen luvan
Olen ensihoitoon suuntaunut lähihoitaja. Koulussa opeteltiin pistämään ihon alle ja lihakseen, tosin työelämässä olen vain pistänyt ihon alle. Osaan laittaa tipan potilaalle kuin potilaalle. Sydänfilmejä olen ottanut harvakseltaan. Verinäytteenottoa olen kokeillut vain koulussa. Oikeasti lähihoitajakoulussa opiskellaan paljon erilaisia taitoja, joita ei sitten työelämässä enää tarvita.
Peesaan edellisiä, meillä taitaa työpaikalla olla se ainoa ero lähärillä ja sh:lla, että me lähihoitajat emme saa antaa esim. antibiootteja iv:nä.
ikävä tuottaa teille pettymys rakkaat av mammat.... Tattadadaa: Olen lh ja päivittäisiin työtehtäviini kuuluu tipan laitto, saan antaa myös iv-lääkkeitä, pian tulossa myös io-pora koulutus ja saan ottaa jopa ihan sydänfilmejä :D
Ihanan tietämättömiä olette, vaikka paremman koulutuksen omaattekin :D
voi olla vaihtamassa myös sairaanhoitaja perushoitajan (lähihoitaja sillä nimellä sairaalassa) avustaen.
Lähihoitajien koulutukseen kuuluu lihakseen pistäminen, on työpaikkakohtaista onko pisto-oikeus vain sairaanhoitajalla. Useinmiten on, lähihoitaja esim. kotihoidossa pistää ihonalaiskudokseen mutta sairaanhoitaja hoitaa lihakseenpistot.
Verinäytteitä ei oteta laskimosta, ellei ole työnaantajan erikoiskoulutus, eli ei kuulu lähihoitajan koulutukseen yleisesti.
EKG:n otto ei ole kovin vaativa toimenpide, vaan sen tulkitseminen.