Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hermot menee noihin häkähälyttimiin!

Vierailija
02.12.2012 |

Meillä on kaksi uunia, jotka syksystä kevääseen lämmitän vähintään kerran päivässä. Noin kymmenisen vuotta olen lämmitellyt. En ota turhia riskejä, vaan odotan, että siniset liekit ovat sammuneet ja vähäsen yli (lopussa pellit hyvin vähän auki) ja hyvin on mennyt. Pöyhin uunit hyvin ja katson tarkasti, ettei jää mitään palamatonta. Hommasimme häkähälyttimen vuosia sitten, ja yhtäkkiä viime keväänä se alkoi ulvoa aina tunti sen jälkeen, kun pellit oli laitettu kiinni. Katsoimme käyttöohjeesta, että hälytys tulee tunnin päästä silloin, kun hälytin reagoi pienimpään mahdolliseen määrään häkää (siis jos olisi enemmän, hälytys tulisi nopeammin peltien kiinni laittamisen jälkeen). Hälytin oli jo sen verran vanha, että hankimme toisenkin, ja nyt molemmat ulvovat tunti sen jälkeen, kun pellit on laitettu kiinni! En ole todellakaan hutiloinut uunien kanssa, itse asiassa olen antanut mennä lämpöä enemmän harakoillekin, mutta ainoastaan silloin jää hälytys väliin, jos uunit ovat lähes mustat kiinni laitettaessa. Osaako joku neuvoa, mistä on kyse? Siis ennen ei hälyttänyt ikinä, nyt aina! Nuo uunit eivät ole mitään tunnelman luojia vaan oleellinen osa lämmitystä, enkä todellakaan haluaisi päästää lämpöjä ihan harakoille. Nuohoukset on hoidettu säännöllisesti ja on käsittääkseni ihan hyvä nuohooja. Mitään ihmeellistä roskaa emme polta.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä sama ongelma ja otin pois koko hälyttimen.

Vierailija
2/10 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on musta (vai onkohan tuo tumman harmaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä vetää sen verran, etteituo häkä ehdi ethdä haittaa, vaihda häkähälyttimt tavallisiin palohälyyttimiin.

Js taas teillä on hyvä eristety talo jossa häkä ei tuuletunurkista, on varmaan terpeen odottaa vielä vähän kauemmin enne peltien lopullista sulkemista. Moni tekee myös niin, etttä poraa pelteihin keskelle pari pientä reikää. Sitä kautta häkä menee pois, mutta merkittäviä määriälämpöä ei karkaa.

Vierailija
4/10 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua ihmetyttää se, että lämmitin noita uuneja monta vuotta niin, ettei hälytin hälyttänyt, mutta nyt hälyttää aina. Alkuun hälytyksen tullessa töngin hysteerisenä tuhkat läpi, ettei vaan ole mitään palamatonta jäänyt, pidin peltejä rakosellaan ja tuuletin, mutta enää en jaksa :( Taidan tehdä niin, että lämmitän aina päivällä (olen kotiäiti, joten on mahdollista), otan patterit pois hälyttimistä ja laitan vasta illalla takaisin. Ei tarvi kuitenkaan yöllä sitten murehtia häkämyrkytystä. Meillä on vanha talo, jossa vetää joka nurkasta (eikä muuta ilmanvaihtoa olekaan), joten tuuletus tapahtuu aika nopeasti ihan luonnostaan.

ap

Vierailija
5/10 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitan pellit kiinni vasta, kun kaikki kekäleet ovat sammuneet. Ei ole tullut häkähälytyksiä.

Lähdet vaaralliselle tielle, jos otat patterit välillä pois.

Meillä oli semmoiset häkähälyttimet, että niissä luki, että jos tulee kerran hälytys, on hälytin vaihdettava. Se menee jotenkin pilalle. Ei tullut hälytyksiä, mutta niissä oli semmoiset virtalähteet, että enää ei saanut uusia. Nyt erilaiset, mutta ei olla lämmitetty takkaa.

Vierailija
6/10 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaavan tilanteen aiheuttaman häkämyrkytyksen takia. En ottaisi mitään riskejä, vaan odottaisin, että pesä on musta.

Vierailija
7/10 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun olen monta vuotta lämmittänyt samalla tavalla (käsittääkseni turvallisesti) ilman häkämyrkytyksiä, en haluaisi enää alkaa päästää hiillosta aivan mustaksikaan. Kun uunit ovat siis nimenomaan lämmityksen, ei tunnelman, takia. Toinen uuneista on itse rakennetettu ja on tosi tehokas lämmönvaraaja, niin ei jotenkin huvittaisi alkaa koivuklapia tuhlaamaan niin, että saa uunin haaleaksi, kun samoilla puilla saisi tulikuumaksi :( Ja ainakin yöksi ehdottomasti siis laitan ne patterit hälyttimiin. Mitään oleellista määrää häkää ei kai kuitenkaan voi syntyä pelkästä hiilloksesta (ei mitään puoliksi palamattomia kalikoita seassa), eikä hälyttimet ikinä hälytäkään kuin vasta sen tunnin päästä.

ap

Vierailija
8/10 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisenikin ovat lämmittäneet uunia yli kakskyt vuotta samalla tavalla, mutta tällä kertaa (ilmanpaineesta, kuunkierrost tai mistä lie johtuen) sama menetelmä johti vakavaan häkämyrkytykseen. En ollut edes tajunnut, millaista "riskipeliä" lämmittäminen, ja juuri se "milloin pellit voi sulkea" -pähkäily on.

Vierailija
9/10 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisenikin ovat lämmittäneet uunia yli kakskyt vuotta samalla tavalla, mutta tällä kertaa (ilmanpaineesta, kuunkierrost tai mistä lie johtuen) sama menetelmä johti vakavaan häkämyrkytykseen. En ollut edes tajunnut, millaista "riskipeliä" lämmittäminen, ja juuri se "milloin pellit voi sulkea" -pähkäily on.

Juuri tuon takia en haluaisi hälyttimillä vesilintuakaan heittää. Täytynee vaan pitää peltejä lopussa aivan pikkiriikkisen rakosellaan ja päästää aina vähän mustemmas ja hakea se raja, milloin ei enää hälytyksiä tule. Tuntuu vaan niin hölmöltä, kun monta vuotta olin hyvä lämmittäjä eli sain uunit tulikuumiksi ilman hälytyksiä ja nyt ovat taidot jonnekin vain hävinneet??? Mietin, voisiko toisessa uunissa olla vikaa, mutta vähän kummalta tuntuisi. Jos täytyy uunit päästää ihan mustaksi, saa minun puolestani öljysheikit rikastua entistä enemmän, en ala enää lämmitykseen laittamaan vaivaa ja rahaa sen takia, että uunit saa vähän haaleiksi :( Mutta turvallisuus nyt kumminkin ennen kaikkea.

ap

Vierailija
10/10 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri luin juttua siitä, miten entisajan uuneilla voi sulkea pellit kun on sininen liekki hävinnyt. Nykyuuneilla on odotettava siihen asti kunnes ei kekäleet hehku. Ne on rakennettu eri tavalla. Eli häkähälytin ilmoittaa ihan asiasta! En löytänyt alkuperäistä tekstiä, mutta jotain löytyy esim. tästä. http://www.lapinpelastuslaitos.fi/turvallisuustoiminta/turvaohjeet/lamm… N 3% reiän tekeminen peltiin varmistaa myös, että pellit voi sulkea hiilloksen aikana.