Ottaa niin paljon päähän kun olen IDIOOTTI ja varmaan loppuelämäkseni velkaantunut :(
Masentaa vaan niin paljon. Pakko saada kertoa jollekin ja purkautua!
Minulla on velkaa ulosotossa arviolta 20 000 e, korkoineen. Ehkä enemmänkin, en tiedä korkojen todellista määrää tällä hetkellä. Olen yrittänyt ulosoton kanssa sopia maksusuunnitelmaa mutta eivät pienten tulojeni vuoksi suostu maksusuunnitelman tekoon (olen opiskelija).
Ukkokin varmaan kohta lähtee, suunnittelee asunnon ostoa ja tietää kyllä hyvin ettei tulojani oteta huomioon lainahakemuksessa. Muutenkin sitten kun valmistun ja joskus toivottavasti työllistyn niin suurin osa palkasta menee velkojen maksuun. Olis kyllä mulle ihan oikein jos toi lähtiskin, ei musta oo kuin haittaa ku toinen yrittää omaa eläämäänsä viedä eteenpäin ja mä vaan roikun mukana velkoineni jarruttamassa.
Vittu että oon tyhmä. Miks oon sotkenu asiani näin pahasti. Vihaan itteeni niin paljon.. Nää velat siis tullut nuorempana kulutusluotoista, pikavipeistä, maksamattomista osareista jne eli siis omasta tyhmyydestä ja välinpitämättömyydestä. Nyt nää velat varjostaa koko mun elämää, yöunet on menneet, haastemies juoksee ovella ja kohta varmaan syytteenkin jostain petoksesta tms.. En tiedä onko se mahdollista edes mutta kaikenlaisia kauhuskenaarioita pyörii mielessä, että joudun vankilaan ja multa viedään mun lapsi.
Tekis mieli vaan mennä junan alle. Oon niin ääliö.
Kommentit (17)
Kun sun varmaan tarttis kasvaa ja lopettaa toi ulina?
Kuule, aika monella on lainaa ja niitä sitten KUULUU maksaa pois isolla osalla palkasta! Missä maailmassa sä elät?
Mene jumalauta töihin vaikka miten opiskelisitkin.
Pankista varaat vaikka velkasuunnittelijan jonka kanssa sä teet suunnitelman miten järkevöitätte sun maksusi, koska sinusta siihen ei vaan ole. Mutta ihan turhaan siinä vaan uliset. Tee jotain asian eteen!
Kun sun varmaan tarttis kasvaa ja lopettaa toi ulina?
Kuule, aika monella on lainaa ja niitä sitten KUULUU maksaa pois isolla osalla palkasta! Missä maailmassa sä elät?
Mene jumalauta töihin vaikka miten opiskelisitkin.
Pankista varaat vaikka velkasuunnittelijan jonka kanssa sä teet suunnitelman miten järkevöitätte sun maksusi, koska sinusta siihen ei vaan ole. Mutta ihan turhaan siinä vaan uliset. Tee jotain asian eteen!
Okei, asian voisi ilmaista kauniimminkin, mutta ap ihan oikeasti, 20 000 e ei ole mikään iso velka. Se on täysin vielä hoidettavissa, kun alat sitä hoitaa.
Ensimmäisenä hankkiudut velkaneuvontaan, ja siitä sitten eteenpäin.
Tuo märinä on se mikä varmaan miehesikin pois ajaa. Ei kukaan jaksa kuunnella ja lohduttaa ihmistä, joka on omat asiansa sössinyt, ja nyt ne pitäisi hoitaa. Mitä jos osoittaisit vähän suoraselkäisyyttä, pitäisit ulinasi itselläsi ja vain hoitaisit tuon asian?
Mutta itsepähän olit kuitenkin tyhmä. Mitäs elit yli omien varojen?
Enemmän kuitenkin auttaa, että teet asialle jotain, kuin se että ryvet itsesäälissä!
Ihmisillä on ihan yleisesti jopa 400 000 asuntovelkaa ja senki kans vaan eletään. Nyt on nyt ja mennyt on mennyttä. Olet aikuinen ja kannat vastuusi, maksat aikanaan velkasi pois, vähä vähältä se pienenee. Olet varmasti läksysi oppinut.
Meillä tilanne ajautumassa samaan mutta saadaan toivottavasti sukulaiselta laina jolla maksetaan kaikki pienet maksut pois,muualta ei lainaa saada.
Kyllä mullakin itsesäälipäiviä tulee,nytkin pitäisi laitella joulua jne mutta rahahuolet syö kaiken energian ja fiiliksen,lapsellekin joutuu sanomaan ettei lahjoja ole tulossa.
Ihmeen ilkeitä vastaajia täällä,vaikka asioita yrittäisi parhaansa mukaan hoitaa,joskus vaan tuntuu ettei mistään tule mitään ja se masentaa
Mulla on velkaa reilu 50 tonnia, siis ulosotossa. Jos mies sua rakastaa niin kestää ulosototkin. Ethän sä ole ketään tappanut? Etkä joudu vankilaankaan. Ainoa tapa on ruveta maksamaan tai muuten saat pelätä joka kerta, kun ovikello soi. Asiat vaan joskus menee sotkuun mutta ne voi selvittää...hakeudu velkaneuvontaan ja mies tueksi! Tsemppiä sinulle!
Tilanteesi ei ole niin toivoton kuin itsestäsi tuntuu.
Nyt pitää vaan ottaa itseään niskasta kiinni. Et osta enää mitään turhaa, tai osamaksulla. Tämä tarkoittaa myös, että kaikki likenevät rahat laitat lainanlyhennyksiin.
Ota yhteyttä kuntasi velkaneuvontaan, ja sovi aika mahd.pikaisesti, että pääsisit heidän velkasovitteluun, eli voisit saada takuusäätiön lainan, jolla maksat kaikki muut velat pois. He tekevät sinulle sopivan maksuohjelman, ja loput velat viiden vuoden kuluttua annetaan anteeksi mitä on jäänyt jäljelle. Et saa velkaantua lisää tämän ajan puitteissa. Ja kun olet päässyt kuiville, ET ota uutta velkaa/luottokorttia/osamaksua ikinä. Alat säästää itsellesi puskuria pahan päivän varalla, ja sen jälkeen säästät aina ensin hankintoihisi.
Voitko tehdä kahta työtä? Alaisit tienaamaan enemmän (esim. jos sinulla ei ole lapsia). Tai vaihtaa vähän parempipalkkaiseen työhön. Ole itse aktiivinen, äläkä passivoidu.
20.000 euroa on iso summa, mutta ei onneksi mikään mahdoton maksaa pois!! Ajattele esim. sellaisia pienyrittäjiä, joilla on miljoonavelat niskassaan! He vaihtaisivat osansa minä päivänä tahansa kanssasi. Mutta niin iso summa tuo on, että sinulla ei ole varaa jättää tuota velkasummaa hoitamatta, tai et ikinä pääse jaloillesi. Jos hoidat homman, niin muutaman vuoden kuluttua voit olla vapaa velasta.
Tsemppiä!
Onko kaikki laskut menneet ulosottoon ?
Nyt etsit vkonloppu ja iltatyön, akat tekee vaikka 15 h vkossa ja vähennät lainoja, euro kerralla.
Opiskelu kärsii mutta otat vapaa-ajastasi kaikki itri ja yrität mahd paljon saada koulua tehtyä.
Moikka,
Kiitos vastauksista. Niitä onkin tullu monensävyisiä, niinkuin av:lla tapana :D
Mä etsin töitä kokoajan. Siis aivan kokoajan. Tykitän oikeasti lähes joka päivä hakemuksia vaikka minne! Lopetan opiskelut heti kun löydän töitä, ehdin mä opiskella myöhemminkin siihen mun unelma-ammattiin.. Valitettavasti ilman ammattipapereita tosi vaikea saada työpaikkaa!! Työkokemusta on jonkin verran eräältä alalta jolla nyt todella huono työllisyystilanne. Eioota tulee vähän joka paikasta "kun on omiakin työntekijöitä jouduttu lomauttamaan" jne.. :/ oppisopimuspaikkojakin olen toki katsellut.
Velkaneuvojalla kävin, kunnan sellaisella, mitään ei ole tällä hetkellä tehtävissä veloille tosiaan kun olen opiskelija ja mitään varsinaisia tuloja mulla ei ole, opintotuki vaan.. Mitään maksusuunnitelmia, takuu-säätiön lainoja tai muita ei oo odotettavissa ennenkuin saan töitä! Ja yritän niin kovasti! Haluan näistä veloista eroon.. Ja ennenkaikkea sen oman mielenrauhan takaisin! Luottotiedoton on pahempi kuin murhamies suomessa; vuokra-asuntoa ei saa, ei nettiä, kännykkäliittymää, ei mitään.. Harmittaa kuulua tähän "paskasakkiin" vaikka itse olenkin ongelmat toki aiheuttanut ja kadun sitä niin syvästi..!!
Uutta velkaa ei oo tullut nyt noin kolmeen vuoteen ja lasken tosi tarkkaan rahat nykyään. Ei oo mitään osareita tms. menossa tällä hetkellä eikä toki tulekaan, sen verran oon viisastunut ja häpeän omaa "entistä itseäni" kun olin niin naurettava välinpitämätön tollo. Perintätoimistoille ei auta tehdä oikein noita maksusuunnitelmia kun niitä on niin useita. Näin sanoi velkaneuvoja, että olen taas kohta samassa osamaksukierteessä kuin silloin kun tää koko härdelli sai alkunsa.
Kyllä mä tästä selviän, ainakin teen sen eteen töitä hommia niska limassa että saan taas takasin luottotietoni ja sitä kautta IHMISARVONI.. Tää vaan ahdistaa niin paljon ja kellekään tutulle tms. ei kehtaa avautua, sen verran nolo juttu kuitenkin..
-AP
Suosittelen samaa kuin joku edeltäjäkin, eli varaa aika kunnan velkaneuvontaan. Jonot voivat olla jonkin pituiset, mutta pääset kuitenkin lopulta puhumaan luottamuksellisesti velka-asioita hoitavan ammattilaisen kanssa.
Velkaneuvojasta oli itselleni paljon apua, kun olin pari vuotta sitten samantyyppisessä tilantessa kuin sinä ap. Hän oli todella asiallinen ja ystävällinen ja auttoi näkemään asiat realistisesti ja tekemään toteuttamiskelpoisen suunnitelman maksuaikataulusta. Minua rauhoitti paljon kuulla velkaneuvojalta, ettei tilanteeni ollut mitenkään harvinainen eikä mitenkään erityisen paha. Tosiaan monilla on noita satojen tuhansien eurojen velkoja, ne ovat niitä pahimpia paikkoja ihmisen elämässä kun ei oikeasti saa palkalla velkoja lyhennetyksi. Pari kolme vuotta minulla meni kaikkien velkojen maksamiseen tiukalla budjetilla ja nyt maksuhäiriömerkinnät säilyvät kontollani vielä puolitoista vuotta. Ruokajakelu tuli välillä tutuksi, mutta nyt on jo helpompaa!
Se jo helpottaa ja saa näkemään tulevaisuudessa valoa, kun pääsee selville omasta tilanteestaan ja velan tarkasta määrästä ja pystyy hahmottamaan jonkin maksuaikataulun. Kyllä ulosotosssakin ollessa pystyy elämään, vaikka turhauttaahan se käydä työssä ja saada alle toimeentulonormin mukaista palkkaa uo-vähennysten jälkeen...Mutta se on vain väliaikaista.
Toivotan sinulle jaksamista ap! Hakeudu sinne velkaneuvontajonoon ja käy vaikka yhdessä miehesi kanssa siellä puhumassa miten edetä.
Oma mieheni on yhä ulosotossa, mutta ei se millään tavalla ole vaikuttanut rakkauteeni häntä kohtaan. Raha on vain materiaa. En voisi edes kuvitella, että joku voisi aidosta rakkaudesta luopua jonkun velkaantumisen tai ulosoton vuoksi. Ei se silloin ole rakkautta nähnytkään!
Ap, sinä tulet selviytymään!
Minun miehelläni oli laskuja ulosotossa ja perinnässä kun alettiin seurustelemaan. Vasta silloin kun kritisoin tilannetta hän alkoi ymmärtämään ettei se ole normaalia. Itse sanoin ettei lisää saa ulosottoon/perintään mennä ja kun seurustelua oli jatkunut sen verran kauan että jo asuttiin osittain yhdessä, otin meidän molempien raha-asiat hoitooni.
Ne raha-asiat on edelleenkin minun hoidossani nyt n 20 vuotta myöhemmin. Kuitenkin meillä on nyt ihan kiva paritalon puolisko, pari autoa ja kolme lasta. Tuo hänen velkaantuminen meidän suhteen alussa on pelkkä muisto :-) Tosin hän edelleen mielellään näkee että minä hoidan raha-asiat ja ilmoitan hänelle mikä meidän tilanne on. Näin ollaan aina toimittu ja varmasti toimitaan jatkossakin.
Kyllä se siitä ap, ihan oikeasti :-)
eteenkin kun olet nuori. kaverillani 30v, on 50 000€ opintolainaa yksityiskouluista eikä työtä.(norjalainen)
onneksi 20.000 ei ole paha summa, tosin ne korot voivat helposti ylittää 100%.
Nyt haet kiinteistö-/teollisuussiivoojan paikkaa ja hoidat ne vuorot, joista maksetaan parhaiten (illat ja viikonloput). Kun olet saanut paikan marssit suoraan kivijalkapankkiin ja otat sieltä yhden kohtuukorkoisen lainan jolla maksat HETI pois kaikki vipit ja osamaksut. Otat vain niin ison lainan että kattaa juuri ja juuri olemassaolevat velat. Opiskelet pikavauhtia ja valmistut. Olet velaton 4-6 vuodessa.
Onneksi sinulla on rakastava mies, joka voi lisäksi hoitaa lasta työvuorojesi aikana.
20 000 ei tosiaankaan ole mikään hirmu summa, selviät kyllä!
Milleköhän alalle opiskelet? Olen opiskellut oppisopimuksella nykyiseen ammattiini ja vinkkini on, että älä vain katsele niitä työpaikkoja vaan käy suoraan kimppuun. Soittele suoraan ja röyhkeästi työnantajille, niin ehkä käy tuuri ja saat paikan. Niin minä tein.
Opiskelin aikoinaan turhan korkeakoulututkinnon, josta minulle jäi käteen yli 11 000 opintolainaa. Stressi oli valtava kun tajusin, etten oppilaitokseni mainospuheista huolimatta tule ehkä koskaan saamaan alaltani vakituista työpaikkaa. Muutaman vuoden tein oman alani pätkähommia ja lisätöitä henkilöstövuokrausfirmojen kautta, kunnes päätin vaihtaa alaa. Koko ajan olen lyhentänyt lainaani ja pian se on maksettu, vaikka vakituisen työn sain vasta kahdeksan vuoden kuluttua velanmaksun alkamisesta.
Sinä olet jo ottanut yhden suuren askeleen, kun et ole ottanut uutta velkaa kolmeen vuoteen. Tsemppiä!
Koeta nyt jatkossa hanskata taloutesi kuntoon.