Köyhyys = uusavuttomuus
KYllä vähillä tuntuu, että nuo itseään köyhiksi tituleeraavat vain vain uusavuttomia. Ihan perusasaiat hukassa, kuten se, että ostetaan vain sen verran mihin oikeasti on varaa( = ei milloinkaan, ei koskaan kulutusluotolla). Opiskella ei ole viititty ja sitten valitetaan, että on pieni palkka tai vaikea työllistyä. Tai yleensäkin kartetaan työtä. Ei ihme, jos rahat eivät sitten riitä elämiseen.
Kommentit (9)
"Auto korjataan itse, sähkötyöt tehdeen ihan itse. "
Oletko tietoinen, ettet voi tehdä kaikkea sähköitä itse, ellei teillä ole kotona sähköasentajaa, tuo on laissa säädetty.
Uudempi autoja ei korjailla itse,onko sinulla tarvittavat tietokoneohjelmat?
joudun tekemään kaiken itse.
Ajan kesät talvet vanhalla kuplalla jonka pikkuviat voin korjata itse. Renkaat ja öljyt vaihdan itse. Pyyhkimen sulan, lampun ja sokeripalojen vaihto sujuu myös.
Pojan hiukset leikkaan itse. Minulla on pitkät hiukset ettei tarvitse käydä kampaajalla. Kierrän kirppareita. Vasta jos ei käytettynä löydy, ostan uutta.
Olen hoikka, koska ei ole varaa syödä paljon eikä aikaa löhötä sohvalla.
Olen pienituloinen siksi, etten aikanani ollut parisuhteessa tarpeeksi itsekäs ja mennyt opiskelemaan vaan kävin pienipalkkaisissa ansiotöissä etten olisi ollut mieheni elätettävänä.
Eivät mielestäni kaikki köyhät ole uusavuttomia. Köyhyyteen on monia eri syitä. Onneksi olemme pojan kanssa olleet terveitä. Joku krooninen sairaus suistaisi meidät köyhyydestä kurjuuteen.
Jos vuodesta toiseen elää yhteiskunnan tuella eikä siis ole diagnoosia lääkäriltä, niin jotain vikaahan täytyy olla elämänhallinnassa.
Itse tunnen perheen, valitettavasti läheisestikin, jossa ollaan köyhiä ihan omasta syystä. Perheen äidillä on ihan kelpo koulutus, tosin pienipalkkaiselle alalle, mutta hän on tällainen ideanikkari, joka milloin alkaa kasvattaa luomutuotteita, milloin myymään vuodenmaitoa jne. Ei varmaan tarvitse sanoakaan, että jos vain etsisi oman alansa töitä (eikä niistä ole todellakaan pulaa), niin ansaitsisi paljon enemmän. Äidin ideoiden takia ollaan entistä köyhempiä. Isän ammatti vie aikaa eli on paljon poissa perheen luota. Kotona ollessaan haluaa, että kaikki laitteet löytyvät. Jos astianpesukone menee rikki, ostetaan uusi, jos pölynimuriin syttyy pölypussivalo, hankitaan uusi imuri. Kaikki kännykät, tietokoneet jne. on hankittu osamaksuilla. Luottotiedot menneet, velat maksamatta mutta aina löytyy jokin tyhmä pulju, joka myy perheelle jotain osamaksulla.
Kun kävin perheen laskuja läpi viimeiseltä vuodelta (yritin auttaa), niin löytyi kaksi ostettua pölynimuria, uusi astianpesukone, vaikka edellinen oli ostettu edellisenä vuonna, uudet kännykät, vaikka alkuvuonna osa perheestä oli jo saanut uudet jne. Kyllä köyhyys - siis maksamattomat laskut, ulosottovelat jne. - on lähes aina ihan omaa tyhmyyttä. Raha-asioita ei osata hoitaa ja auttaville tahoillekin vain raivotaan. On vaikea tunnustaa, että tämän olen kämmännyt ihan itse. Olen köyhä, koska teen tyhmiä valintoja.
Kaikki köyhät eivät ole uusavuttomia, mutta silti taustalta löytyy usein typeriä valintoja (en tarkoita kroonisesti sairaita). Jopa pienipalkkaisella alalla työskentelevä voi tehdä typeriä valintoja. Harvoin on kysymys niistä pienistä tuloista vaan niistä suurista menoista.
"Auto korjataan itse, sähkötyöt tehdeen ihan itse. "
Oletko tietoinen, ettet voi tehdä kaikkea sähköitä itse, ellei teillä ole kotona sähköasentajaa, tuo on laissa säädetty.
Uudempi autoja ei korjailla itse,onko sinulla tarvittavat tietokoneohjelmat?
Ei köyhällä ole varaa ostaa niin uutta autoa, että tarvitaan tietokoneohjelmia.Olen tietoinen siitä, että kaikkia sähkötöitä ei saa tehdä itse. Se ei ole millään tavalla estänyt tekemästä sellaisia korjauksia, joihin on vapaasti saatavissa sekä työkaluja että tarvikkeita.
Eikä todellakaan kaikkien köyhyys johdu siitä, että ostetaan joka vuosi uusia kodinkoneita!
Katsos kun köyhä ei pysty ostamaan niitä, kun ei ole rahaa. Niinpä meillä on autojen lisäksi aika antiikkisia mm. tv, puhelimet, tietokoneet ym.
Jos museovirasto tietäisi, kuinka vanhaa elekroniikkaa meillä on, julistaisivat varmaan suojelukohteeksi.
Miehenikin on täysin uusavuton, kun meni sairastumaan kroonisesti. Sehän onkin niin mukavaa olla työkyvyttömyyseläkkeellä 34-vuotiaana ja kärsiä rahaongelmien lisäksi jatkuvista kivuista.
Itse asiassa monellakaan köyhälle ei ole varaa olla uusavuton. Pitää tehdä paljon sellaista itse, jota varakkaammat ostavat. Esimerkiksi köyhän auto on sellainen halpa ja vanha, jonka pystyy itse omin käsin huoltamaan ja korjaamaan vaikka tienpäällä, kun rikas tilaa lavetin hakemaan ja kuljettamaan merkkihuoltoon.
Köyhyys kun ei ole kaikilla seuraus elämäntavoista vaan ikään kuin perintöä.
Joka toinen aikuinen on ylipainoinen ja lapsista joka viides ekaluokkalainen on ylipainoinen, joten mitään köyhää Suomen kansa ei todellakaan ole, jos on varaa syödä itsensä lihavaksi. Minun lapsuudessani ei ollut yhtään lihavaa koko monisatapäisessä koulussa ei ala-, ylä-asteella puhumattakaan ammattikoulusta. Lihottava hiilarimättö on todella kallista ja sitä ei työtön tai vähävarainen todellakaan voi ostaa, joten tässä ruoka on muka kallista on nyt jotain muuta takana kuin ihmisten köyhyys. Ihmiset haluavat kaiken olevan ilmeisesti lähes ilmaista, jotta voisivat laittaa rahansa johonkin ihan muuhun kuin kunnon ruokaan. Esim. ... mihin? Ja Kateus taas kukoistaa Suomen kansassa, kuten aina. Köyhäkin voi syödä hyvin. Kotimaisten juuresten, kasvisten, herneiden, papujen, linssien, kananmunien ja pakastevihannesten kilohinta on samaa luokkaa valkoisen makaronin tai riisin kanssa ja maustamaton broileri, silakka tai jauheliha pyörii samoissa hintaluokissa jauhomössömakkaran kanssa. Maustamaton jogurtti on edullisempi kuin jopa vedellä laimennettu sokerijogurtti, josta ei lähde nälkä. Keitot, laatikot, sosekeitot tai padat, pyörykät ja kastikkeet ei kalliiksi tule. Juureksia, hedelmiä ja kasviksia ostetaan sesongin mukaan. Torilta saa edullisemmin kuin marketista. Makua saa tomaattipyreellä, tomaattimurskalla, sipulilla, valkosipulilla, kermalla ja juustolla sekä merisuolaa. Marjat mätänee Suomen metsiin, samoin kuin sienetkin. Kalaa saa edullisemmin, jos sille osaa tehdä muutakin kuin kypsentää. Ja netistä taatusti löytää ohjetta perkaamiseen. Täysjyväleivän voi leipoa itse, kun sen taikinan tekoon ei varttia kauempaa mene. Ja kaikki leivonnaisetkin voi tehdä itse juhlapäiviin. Voipaketin hinta on pari euroa ja jos nyt ei palatolkulla leipää puputa eikä edes kannata, niin rasia kestää päivistä viikkoihin. D-vitamiini maksaa 10€ per vuosi, kun sen tilaa esim. iHerbistä.. Tilastojen mukaan Suomessa käytetään vähiten rahaa ruokaan kaikkeen muuhun verrattuna. Ja jopa "viljavammaset" voivat syödä yhtä edullisesti kuin viljaa sietävät, koska viljasta ei lähde nälkä ja näinollen hinta/laatu/ravintoaineet ei ole kohdallaan, vaan köyhän ei edes kannata syödä leipää, muuta kuin itse tehtynä. Ja ulkona liikkuminen ja retkeily ei maksa yhtään mitään. Puistoja, metsiä ja rantoja Suomessa riittää. Syksyllä saa omenoita ihan ilmaiseksi, kun vaan hakee. Lisäksi luonnossa on paljon ruokaa, jota voi kerätä ja syödä esim. nokkonen, vuohenputki, voikukka jne...
Joten ihan turha aina vedota köyhyyteen, että sen takia sain tyyliin itseni lihotettua yli 100 kiloiseksi tai 5-vuotiaani lihotettua 60-kiloiseksi, kun fakta on ihan jotain muuta!
Ruokajono: Suurin osa asiakkaista tupakoi ja käyttää alkoholia säännöllisesti ja jopa turhankin runsaasti. Jonossa sitten pariskunnat ovat peräkkäin, jotta saavat tupla-annoksen ruokaa, niin voivat nekin vähät roposet laittaa tupakkaan ja alkoholiin, mikä menisi ilman ruokajonon ilmaisjakelua ruokakauppaan. Mediassa kuvaaja yrittää epätoivoisesti sieltä ruokajonosta sen ihan oikeasti köyhän eläkeläisen löytää haastateltavaksi, jotta nälkä Suomessa olisi uskottavaa. Röökiaskin hinnalla saa kilon lihaa, kalaa tai monta kiloa kotimaisia kasviksia. Suomessa sossu kyllä maksaa vuokran, terveydenhuollon, ruuan, vaatteet ja TV-luvan jne..., joten kukaan ei täällä kuole nälkään eikä edes palele. Tosin Helsingin seudulla asuntotilanne on varsin hankala muuhun Suomeen verrattuna. Turussa Karderoopi lahjoittaa sossun lappua vastaan vaatteita, kenkiä, kodin tekstiileitä jne... vähävaraisille, jos ei ole varaa/halua mennä kirpputorille ostamaan jopa ihan uusia vaatteita muutamalla eurolla. Itse lahjoitan kaiken minulle turhan karderoopiin. Mutta jokin aika sitten oli lehdessä ilmoitus, jotta haluavat vain ja ainoastaan isoja vaatteita eli ylipainoisten vaatteita, kun muuta vaatetta on jo liikaakin. Olen kokoa 40. Eli köyhä suomessa on ylipainoinen. Monien mielestä pitäisi hyvätuloisia verottaa enemmän ja antaa köyhemmille. Ja niitä kersojakin voisi tehdä hiukan vähemmän.
Itse asiassa monellakaan köyhälle ei ole varaa olla uusavuton. Pitää tehdä paljon sellaista itse, jota varakkaammat ostavat. Esimerkiksi köyhän auto on sellainen halpa ja vanha, jonka pystyy itse omin käsin huoltamaan ja korjaamaan vaikka tienpäällä, kun rikas tilaa lavetin hakemaan ja kuljettamaan merkkihuoltoon.
Köyhyys kun ei ole kaikilla seuraus elämäntavoista vaan ikään kuin perintöä.
Köyhät tekevät asioita itse, koska ei ole varaa olla nuuka! Rikkaus ja uusavuttomuus on kyllä käsikädessä kulkevaa. Minullakin monta tuttua, jotka syntyneet kultalusikka perseessä, eikä osaa edes perunoita keittää -_- Meillä taas opittu kaikki tekemään itse, ruoka tehdään alusta asti eineksiä ei käytetä. Auto korjataan itse, sähkötyöt tehdeen ihan itse. Meillä ei ole mihinkään korjaukseen kutsuttu "ammattimiestä" vaan kaikki hoidettu ihan itse.
Näytä minulle yksikin rikas, joka tekee kaiken itse!
ei kyllä ole uusavuttomuutta, kun oikeasti lähes kaiken yrittää tehdä itse, ilman, että joutuisi niistä maksamaan muille.
Uusavuttomuutta löytyy ihan jokaisesta yhteiskuntaluokasta, se on näin, ei voi mtn.
t. vähävarainen kahden teinin yh