Kerro yleisiä harhaluuloja ammatista ja KORJAA NE OIKEIKSI :)!
Ilmoita tietenkin myös mitä teet työksesi ja missä olet näihin harhaluuloihin törmännyt.
Itse olen laitoshuoltaja, tutummin siivooja koulumaailmassa.
Yleisin harhaluulo lienee, että me syljeksitään koulujen loma-ajat kattoon. "Mitä te siellä sitten teette, kun lapsetkin on lomalla?"
Kesäisin me suursiivoamme = kaikista luokista kannetaan kaikki tavarat mäelle (kyllä, jokaista pulpettia ja tuolia myöten. Kaikki kalut pyyhitään, ikkunat pestään, seinät pestään, lamppujen päälliset pestään, lattioista poistetaan vahat, lyödään uudet vahat tilatte ja kaikki kamat kannetaan takaisin luokkiin. Koulun käytävät, raput, ikkunapinnat, seinäpinnat, jumppasalit, suihkutilat, KAIKKI käydään läpi :).
Tiedoksi teille, jotka vuodesta toiseen jaksatte ihmetellä, että mitä kummaa te teette siellä kun oppilaat lomailee :).
Toki meillä siivoojillakin tuohon kahteen ja puoleen kuukauteen sisältyy sitten se omakin kesäloma...
Kommentit (172)
Sitäkin, mutta avaimen ojentaminen vie murto-osan työpäivästä...joten teen varauksia, selvittelen epäselvyyksiä, informoi asiakkaita/kaikkia osastoja, puhun kieliä, yritän tehdä montaa asiaa samanaikaisesti, etsin tietoa asiakkaalle, hoidan atk/ohjelmaprobleemia, laskutan, puhun small-talkia (sekin kuuluu hyvään asiakaspalveluun) jne.
En ota verinäytteitä, en pipetoi enkä piru vie osaa kaikkia reaktioyhtälöitä lonkalta.
Ai ei vai?
-Lähihoitaja joka työskentelee tällähetkellä yliopistollisessa keskussairaalassa
Ai ei vai?
-Lähihoitaja joka työskentelee tällähetkellä yliopistollisessa keskussairaalassa
lainaus jäi pois, tuo siis sille joka sanoi että keskussairaaloissa ei ole lähihoitajia
..nooh, minä harrastan liikuntaa n.6krt vko, opiskelen yliopistossa, olen naimisissa ja asun omistusasunnossa.
Ja ps, strippareita ei pääse töissä panee, eikä siviilissä lue otsassa mitä työtä tekee ;)
kirjat hankkivat itse itsensä, luetteloituvat, muovittuvat, tarroittuvat ja lentävät itsekseen hyllyyn. Samoin kokoelma poistuu ja varastoituu itsestään ja tekee samalla tilaa uusille kirjoille.
Muovittaminen ei kyllä ollut helppoa, sitä kai siellä sitten opiskellaan.
Sitä yliopistokoulutusta kai tarvitsisi luettelointiin ja hakusanojen ym. keksimiseen. Ja siihen, että osaa pitää laadukkaita tiedonhakukoulutuksia ihmisille ym.
Mutta ei tavallisessa pienen kunnan kirjastossa tuollaista ole. Siellä se työ on yleensä nimenomaan sitä kirjojen piippaamista ja päällystämistä. Siihen riittää vallan hyvin ammatti- tai amk-koulutus. Ja ennen kuin joku älähtää niin aika moni tradenomi on niissä rutiinikonttorihommissa tai kaupan kassallakin. Samaa tasoa nekin...
Isot kaupunkien pääkirjastot ja yliopistojen kirjastot ovat asia erikseen. Niissä voi tarvita yliopistokoulutusta, kun osalla henkilökunnasta tehtävät ovat vaativampia ja vastuullisempia.
Kirjastovirkailijanhan pitää tietää kaikki kaikesta! Kun joku tulee kysymään "Olisiko teillä kirjallisuutta palneetoista", kirjastovirkailija ohjaa oikeaan paikkaan. Tai "Haluaisi lukea ruotsalaisia dekkareita" ym... ym...
Ajattelette liikaa tehtäviä, jotka konkreettisesti näette. Ette näe sitä korvienvälitouhua ollenkaan. Olen ikäni käyttänyt kirjastoa ja ihaillut aina kirjastovirkailijoiden loputonta tietämystä kirjoista ja tiedonhausta sekä uskomatonta rauhallisuutta ja kärsivällisyyttä.
Olen ollut kirjastossa kesätyössä tekemässä niitä tylisä, yksinkertaisia hommia (muovitus, hyllytys, lainaustiskillä päivystäminen, kirjojen korjaus...) mutta se on vain pieni osa työstä, jota kirjastoissa tehdään.
En osaa kirjastovirkailijan koko työnkuvaa selostaa, mutta ei siihen ihan ylioppilas- tai ammattikoulupohjalta pysty. Mistä sellainen edes tietäisi mitä kirjoja kannattaa hankkia yms.
Nimenomaan pankin tai konttorinjohtajien kautta usein hoidetaan noita perunkirjoitusasioita ainakin pienemmissä kunnissa, ja perunkirjoituksen järjestämiseen liittyy joka tapauksessa yhteistyötä pankin kanssa.
Perunkirjoituslainsäädäntö ei lisäksi ole mitään monimutkaisinta vaan sitä käydään läpi päällisin puolin jo peruskoulussa tai lukiossa.
Olen lakimies pankkikonsernissa ja tehtäviini kuuluu varmistaa, että pankki noudattaa siihen sovellettavaa lainsäädäntöä.
En tiedä yhtään mitään lastensuojeluilmoituksista, huostaanottoperusteista, perunkirjoituksesta tai hoitotakuusta. Tällaisen asian selvittämiseen menee minulta vähintään pari-kolme tuntia, eli sellainen aika mitä minulla ei ole keskellä työpäivää tai iltaisin kodinhoidon lomassa. Älkää siis olettako, että lakimies osaa Suomen Laki -teokset kannesta kanteen ja tekisivät ilmaista töitä teille vapaa-aikana.
ja opettaja voi lähteä kotiin, kun oppilaat pääsevät kotiin. Todellisuudessa olemme töissä ihan täydet työpäivät: jos emme työpaikalla, teemme työtä kotoa käsin.
Että tv-ja elokuvatyö olisi useimmiten kivaa ja mielenkiintoista ja että siitä maksettaisiin suhteellisen hyvinkin = voin kertoa, ei makseta!
ottaen huomioon ne ekstrapitkät lomat.
opettaja voi lähteä kotiin, kun oppilaat pääsevät kotiin. Todellisuudessa olemme töissä ihan täydet työpäivät: jos emme työpaikalla, teemme työtä kotoa käsin.
Täällä toinen, tutkimussellainen :) Kyllä jotain reaktioyhtälöitä kai sentään osaat..? Koulutukseesi ainakin kuuluu. Ja kerro vähän millaisessa hommassa, jot et pipetoikkaan ikinä?
Täällä toinen, tutkimussellainen :) Kyllä jotain reaktioyhtälöitä kai sentään osaat..? Koulutukseesi ainakin kuuluu. Ja kerro vähän millaisessa hommassa, jot et pipetoikkaan ikinä?
Ihmettelen kanssa tuota pipetoinnin puuttumista? Missä työssä sitä ei joudu tekemään?
Niitä mainoksiakin pitää tietysti ajoittain tehdä (yhdessä mainostoimiston kanssa), mutta siihen menee ehkä prosentti työajasta. Loppu on erilaisten laskelmien ja presentaatioiden tekemistä, resurssien kalastelua, ihmisten ylipuhumista, lanseerausten valmistelua tuotannon, myynnin, viennin, viestinnän ym. funkitioiden kanssa ja loputonta asioiden uudelleentekemistä kun jokin muuttuu jossain päin ketjua.
ottaen huomioon ne ekstrapitkät lomat.
opettaja voi lähteä kotiin, kun oppilaat pääsevät kotiin. Todellisuudessa olemme töissä ihan täydet työpäivät: jos emme työpaikalla, teemme työtä kotoa käsin.
Esim. toimistotyötä tekevä lapsuuden ystäväni.
ja meiltä lähtevistä aterioista vain 20% on eineksiä. Usein kuulee oletuksia, että laitosruoka on pelkkää einestä.
No ehkä joku prosessin tarkkailu jossa aina samanlaista hommaa vaan? Se tuli mieleen. Tai aina tietyn laitteen vieressä? Kuulostaa tylsältä jos näin. Mutta kerro vähän :)
Ja tosiaan, pakkohan sun reaktiot on opetella ollut?
tosi paljon mapittamista. Nykyisinkin, vaikka varsinainen työ tehdään tietokoneella.
Minusta oikein mukavaa ja leppoisaa hommaa.
Vähän joka päivä jotain ohjelmaa (laulua, laululeikkejä, askartelua tms.) tähän menee 15min-30min. päivässä.
Ulkona menee 1-2h aamusta sitten ruokaa ja lapset nukkuu 2h.
Ennen kotiin lähtöä ulkoillaan.
Väliajat lapset leikkivät omia leikkejään ja niinä aikoina minä teen ruoat ja kaikki omat kotityöt. Päiväuni aikaan yleensä vaan makoilen sohvalla ja katon telkkaria :).
Palkkaa jää käteen 2000e. Kaikki kotityöt siis teen päivän aikana joten niitä ei tarvitse enää lasten lähdettyä tehdä. (lapsia hoidossa 7h-9h/päivä) eikä työmatkoihin mene aikaa.
Etkä ainakaan mielestäni voi kutsua noita täällä tarkoitetuiksi yleisiksi HARHAluuloiksi. Kyllä useimmiten laborantti myös pipetoi työssään ja osaa reaktioyhtälöitä.
Olen ollut kosmetiikkamyyjänä, oppilaitoksissa tekemässä lyhyitä opettajansijaisuuksia ja arvostelemassa näyttöjä. Hoitolassa teen enimmäkseen jalkahoitoja ja kierrän myös dementiakoteja yms. Teen myös kasvo-, vartalo- ja käsihoitoja, rakennekynsiä (harvakseltaan), ehostuksia (niitä myös harvakseltaan), ripsien ja kulmien värjäyksiä ja suihkurusketuksia.
Mutta siis enimmäkseen siis porailen mummojen 3 senttiä paksuja sienikynsiä, en suinkaan vaan meikkaa ja lakkaa kynsiä!