IL: "Rinnakkaissuhteet huonosti toimivan parisuhteen seurausta, eivät sen ensisijainen syy"
http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2012120116397729_lz.shtml
Onko tässä syy erokriiseihin?
Lauantai 1.12.2012 klo 04.18
Helsingin yliopiston väitöstutkimuksessä selvitetään syitä jotka parisuhteissa johtavat eroon.
Väitöskirjan mukaan erokriisiin liittyy usein esimerksi huono kommunikaatio. (COLOURBOX)
Elämän kokonaisvaltainen kuormittavuus on suurin syy erokriisiin, selviää Helsingin yliopiston väitöstutkimuksesta.
Käytännöllisen teologian väitöksessä tarkasteltiin yhtätoista paria, jotka ovat saaneet tukea kristillisekumeenisen HNMKY:n perhetyön vertaisryhmistä.
Tutkimuksessa tutkitut parit pitivät muina erokriisin syinä muun muassa kommunikaation vaikeuksia, puolisoiden erilaisia odotuksia parisuhteesta ja rinnakkaissuhteita eli pettämistä.
- Tosin rinnakkaissuhteet olivat pikemminkin huonosti toimivan parisuhteen seurausta, eivät sen ensisijainen syy, sanoo väittelijä Hanna Ranssi-Matikainen tiedotteessa.
Väitöksen mukaan vertaistuki ja myönteisten selviytymistarinoiden kuuleminen oli ratkaisevassa asemassa parisuhteen puimisessa ja muuttumisessa. Suhdettaan jatkaneet muuttivat etenkin ajankäyttöä ja vuorovaikutusta. Väitös tarkastettaan lauantaina.
STT
Kommentit (3)
Suurin syy on se, että ihmisillä on epärealistiset odotukset parisuhteelle, kärsimättömyyttä elää pitkään toisen kanssa, omaa joustamattomuutta ja ehdottomuutta, sitä ettei siedetä arkea. Ihmiset eivät ajattele pitkäjännitteisesti, vaan todellakin eletään hetkessä ja nopeassa tarpeiden ja halujen tyydytyksessä. Elämän "yleinen kuormittavuus" tulee siitä, että ihmiset suorittavat liikaa. Suoritetaan sekä töissä mutta ennen kaikkea vapaa-aikaa ja parisuhdetta. Ei osata vain olla, nauttia vapaa-ajasta ilman että toohotetaan ympäriinsä koko ajan ja etsitään koko ajan uusia ja uusia elämyksiä. Mitä enemmän etsii, hamstraa, kuluttaa ja toohottaa, sitä tyytymättömämmäksi tulee.
LYHYTJÄNTEISYYS
SUORITTAMINEN
YLEINEN TYYTYMÄTTÖMYYS
Minusta tuo valtavan kommunikaation vaatimuskin liittyy osittain parisuhteiden suorittamiseen. Että parisuhde pitää olla jatkuvaa söpöpilyä ja intensiivistä tunteiden ja halujen kommunikointia vuodesta toiseen ja ellei se ole, rakkaus on "loppunut". Ei nähdä sitä, että rakkaus muuttuu ajan myötä eikä se ole sen huonompaa, vaan jopa parempaa.
Toisaalta kommunikoinnin korostaminen liittyy myös siihen, että halutaan ne omat tarpeet nopeasti tyydytetyksi. Minä minä minä. Minä haluan sitä, minä haluan tätä. Monet luulevat, että se on kommunikontia ja vika on siinä kun se toinen ei vain tajua, mitä MINÄ haluan. Parisuhde perustuu siihen, että itse saa palvontaa ja nopeaa henkisten ja fyysisten halujen tyydytystä. Eihän se näin ole, vaan pitäisi oppia myös antamaan, tekemään kompromisseja, kuuntelemaan ja joskus jopa myös olemaan hiljaa eikä vaatimaan jatkuvaa intensiivistä kommunikointia. Voitaisiin ihan vain olla rennosti ja helposti toisen kanssa.
Kommunikointikin siis viedään överiksi eikä kaikki tajua, mitä hyvällä kommunikaatiolla edes tarkoitetaan. Se on toki tärkeä asia parisuhteessa, mutta sekin laitetaan usein palvelemaan parisuhteen ja elämän suorittamista ja omia lyhytjännitteisiä toiveita ja haluja. Hyvä asia kääntyy huonoksi.
juuri eilen, vai oliko se toissapäivänä, minä linkitin tämän väitöksen tiedotteen av:lle ja kysyin tätä samaa asiaa....
Ihmettelin ketjussani nimittäin sitä, että minä en vieläkään tiedä, miten meidän avioliittomme toimi huonosti, ja mikä oli tosiasiallinen syy exän sivusuhteeseen.