Kertokaa nyt, mikä idea th:n kotikäynneissä on?
Kommentit (36)
Minulla ei ole salattavaa. Lapsia on kaksi, joista vain ekan kohdalla on käyty kotona (ja silloinkin sain itse valita, kumman vaihtoehdon haluan).
Kakkosen kohdalla minulla (meillä) oli lysy, jolloin siis pääsimme vuorokauden kuluttua synnytyksestä pois osastolta (itse asiassa suorastaan "ajettiin" ulos...). Lapsi on kolmen päivän ikäinen kun piti mennä käymään synnytysosastolla näyttämässä vauvaa siitäkin huolimatta, että oli liki 10 astetta pakkasta.
Ennen kuopusta en ihmetellyt kotikäyntejä Ajattelin, että vauvaa ei vain saa/voi viedä ulos liian pian, siksi kotikäynnit.
Jotenkin otan vain sen kyttäämisenä, koska selviä perusteita kotikäynneille en ole vielä kuullut. Olisi oikeastaan hienoa kuulla ihan th:lta itseltään, miksi kotikäyntejä tehdään.
kotikäynti ei käy. Itse teet tästä asiasta turhan numeron.Ei minulla varsinaisesti ole mitään vastaan noita kotikäyntejä. Ihmettelen vain, miksi niitä ylipäänsä tehdään jos mitään _selviä_ perusteita sille ei ole. Kuten sanoin, esikoisen kohdalla saimme itse valita ja valitsimme kotikäynnin koska th antoi ymmärtää ettei vastasyntynyttä sovi viedä kotoa minnekkään. Kuopuksen kohdalla kävimme suoraan osastolla, koska se on käytäntö lysyssä.
Tokihan se varmaan on hyvä niille äidelle, jotka ovat ehkä huonommassa kunnossa synnytyksen jälkeen jne. Sitä en kiellä.
Ei tarvitse heti alkaa kuskaamaan vastasyntynyttä ja vastasynnyttäneen ei tarvitse heti lähteä mihinkään vaan saa toipua rauhassa.
Tuossa aiemmassa kotikäyntiketjussa joku th selitti kuinka heille on tullut velvoite tehdä kotikäynti joko raskausaikana tai vauvan syntymän jälkeen?
Siis mitä ideaa on tehdä kotikäynti ennen synnytystä, jos kerran kotikäyntiä perustellaan vauvan parhaalla. Mikä muu siis voi olla kotikäynnin motiivina kuin kyttäys. Varmaan kirjoittavat raportinkin millaista kotona oli.
En päästäisi neuvolantätiä kotiin, vaikka minulla ei ole niin mitään peiteltävää ja koti on siisti ja valoisa. En vain kestä mitään kyttäysmentaliteettia.
Ketjussa th kirjoittaa näin:
"Vuoden vaihteessa tuli uudet neuvola-asetukset, joka velvoittaa tekemään ensisynnyttäjien luokse kotikäynnin, raskausaikana tai sen jälkeen."
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1362531/neuvolan_kot…
Siis oikeasti mitä mieltä on tehdä kotikäynti raskausaikana, jos varsinainen motiivi ei ole kotiolosuhteiden tarkistus?
Miksi tätä ei voi sanoa ääneen?
Piti käydä harvasepäivä nuvolassa kahden 2 ja 3 vuotiaan kanssa. Neuvolaan on 3 kilometrin matka eikä busseja. Lopussa on vielä hirveän korkea mäki. Heti kun lapsi syntyi niin oltiin tuppautumassa tupatarkastukselle kotiin. Perustelut: ettei äidin tarvitse rasittaa itseään ja vauva saa olla kotona. Tosiasia on että synnytyksen jälkeen on paljon helpompi kävellä tuo matka. Vauva on pakko ottaa kauppaan kuitenkin mukaan, miksei myös neuvolaan.
eikö niitä aivosoluja voi hiukan liikutella ja miettiä muita kuin nämä samat vakiojankkaukset. Tämäkin vastaus on niin monta kertaa vuosien varrella nähty, ettei tosikaan.
Itse koen th.n käynnit yhtä turhaksi kuin päiväkodin "tutustutaan kotiin ja otetaan siitä valokuva ja pannaan päiväkodin seinään"-tahatumat.
Meillä ei ole mitään salattavaa, mutta en ymmärrä, miksi minun pitäisi aukaista kotini satunnaiselle henkilökunnalle eli terveydenhoitajille ja päiväkodinhenkilökunnalle. Voin asiat hoitaa ihan muutenkin heidän kanssaan.
Ei siitä haittaa toki ole. Mutta resurssien väärinkäyttöä minun mielestäni.
termiä "kyttäys" käyttävät tuossa yhteydessä just ne, joilla jotain salattavaa on. Onko sinusta siinä jotain haittaa, että th näkee lapsen kotiolot?
Meillä ei ole ollut mitään hoitopöytää, koska olen hoitanut sylissä kaikki vauvat. Toiseksi ei mitään "kylpypaikkaa", koska vauvat on kylvetetty keittiössä kylpyastiassa.
Mammat hysteerisinä laittaa hoitopöytiä ja viikkaa vaatteita värisuoraan kun th tulee ja käy kurkistelemassa paikkoja, onko ne "oikeasti" laitettu.
Koskahan vanhemmat huomaa, että heillä on ihan kuulkaas oikeus hoitaa se vauvansa ilman näitä ylimääräisiä härpäkkeitä ja hankintoja ja ilman tavaraa. Vauvan sylihoito olisi muutenkin motorisen kehityksen takia hyväksi.
- juurisyntynyttä ei tarvitse esim. autottoman viedä julkisilla neuvolaan ja ottaa pöpöjä matkalla - voidaan käydä vanempien kanssa läpi onko kotona kaikki ok, ja esim. neuvoa kylvetysasentoja paikat nähtyä tai miten hoitopöydän vieressä on vaarallisia esineitä tms. Harvalla näitä haasteita on, mutta joillain kuitenkin - ja voi se kyttäyskin kai josku olla paikallaan. siltikin, ainakin Helsingissä oli joitain vuosia sitten mielestäni myös mahdollisuus kieltäytyä kotikäynnistä ja vaihtaa se ekakin käynti neuvolaan, jos halusi.
Itsekin jouduin loppuraskaudesta pakkaamaan koko katraan autoon ja ajamaan neuvolaan ja istuttamaan lapset viereen kun kuunneltiin sydänääniä.
Sitten yhtäkkiä vauvan kanssa olikin hankalaa mennä neuvolaan ja th halusi kotikäynnin. Oltiin kyllä käyty jo kaupassa vauvan kanssa (kotikäynti 2 viikon kuluttua) ja ulkoíltukin. Helpompi minun olisi ollut käydä yksin vauvan kanssa neuvolassa piipahtamassa kuin kotona ensin siivota ja laittaa th.lle kahvit ja käntyt. Th halusi tulla aamulla klo 9, niin oli melko vilkasta kun kaikki lapset piti saada sängystä ylös ja pedaata ja vauva imettää ja huiskia kaikki kuntoon.
Niin ja meitä oli kaksi laittamassa kun isä oli isyyslomalla, mutta silti oli haipakkaa aamulla.
En ymmärrä, miksi niille terveydenhoitajille pitää vielä kahvit laittaa ja pullat ja muut. En jaksa muutenkaan vauva-aikana kahvittaa väkeä niin sitten kahvita siihen vielä th päälle.
Piti käydä harvasepäivä nuvolassa kahden 2 ja 3 vuotiaan kanssa. Neuvolaan on 3 kilometrin matka eikä busseja. Lopussa on vielä hirveän korkea mäki. Heti kun lapsi syntyi niin oltiin tuppautumassa tupatarkastukselle kotiin. Perustelut: ettei äidin tarvitse rasittaa itseään ja vauva saa olla kotona. Tosiasia on että synnytyksen jälkeen on paljon helpompi kävellä tuo matka. Vauva on pakko ottaa kauppaan kuitenkin mukaan, miksei myös neuvolaan.
Vainoharhaista pitää tätä palvelua kyttäyksenä. Pakko ei ole kenenkään ottaa kotiinsa terveydenhoitajaa käymään.
ne olisivat kyttäämistä. Nykyaikana vouhataan kaikesta ihan turhaan. Ihmisten pitäisi vain saada istua tietsikoillaan 24/7 niin ettei kukaan vaivaa, niin sitten olisi kai hyvä.
Tämä on uusavuttomuuden syytä, mutta ne avuttomat ovat alkaneet pelätä, että muutkin saa siitä tietää.
50-luvulta asti on kotiäyntejä tehty ja nyt joku pissis-äiti pitää sitä kyttäämisenä.
Lapsensa parasta ajattelva ihminen ottaa ne ilolla vastaan.
Eivätkä todella kyttää siisteyttä, ellei nyt ihan paska ovesta ulos pursua(näitäkin kun näkee)
ja toi mukanaan opiskelijan. Vauva valvotti yöt ja tietenkin terveydenhoitajalle piti jotain leipoa ja ostaa sekä keittää kahvit.
Ihan mielettömän rasittavaa. Onneksi toisen lapsen synnyttyä oli eri terkkari, joka kysyi että haluanko tulla vo:lle vai tuleeko hän kotiin.. menimme neuvolaan.
En halua mitään kotikäyntejä. En myöskään levittele eämääni facebookissa tai blogissa. En kerro asioitani puolitutuille. Mitään salattavaa ei ole, mutta pidän kiinni yksityisyydestä. Eri asia.
Toisen luokse th tuli/oli tulossa "kyttäämään" ja toislle vain "käymään".
Ja tuolle joka haluaa pitää kiinni yksityisyydestään (mikä on on hyvä asia, en itsekään jaa asioita FB:ssä ja haluan pitää omat asiat ominani): uskon että kieltäytyminen th:n käynnistä usein kiinnittää enemmän huomiota vert. käynnin salliminen. Th käy "kaikkien" kotona, asiaan ei enää kiinnitä huomiota, sitten kun jonkun kotiin ei saa tulla, se kiinnittänee enemmän huomiota.
Ja ihmettelen sitäkin miksi jonkun pitää mennä kauppaan tm. julkisiin paikkoihin vastasyntyneen kanssa. Yleensä (ei toki aina) lapsella on äiti ja isä =toinen voi hoitaa lasta kun toinen käy kaupassa. Ja nekin joilla kumppania ei ole, yleensä tuntevat ihmisiä, joku läheinen voi auttaa ostoksissa tai vauvan hoitamisessa.
Minusta on hyvää palvelua että th käy kotona, ja uskon että ne joilla asiaan on vastaan sanomista on jotain salattavaa. Ja tuo salaaminen ei välttämättä ole mitään "suurta" mutta joku epävarmuustekijä on, miksi ei voi antaa th:n tulla kotiin. Esim. Saksassa on hyvin yleistä, että lääkäri tulee kotikäynnille jos lapsi (tai aikuinenkin) on sairas. On minusta fiksua, eikä todellakaan mitään kyttäämistä. On sairaan lapsen etu että hän saa nukkua sängyssä vert. aletaan raahaamaan lääkärin vastaanotolle.
ja toi mukanaan opiskelijan. Vauva valvotti yöt ja tietenkin terveydenhoitajalle piti jotain leipoa ja ostaa sekä keittää kahvit.
Ihan mielettömän rasittavaa. Onneksi toisen lapsen synnyttyä oli eri terkkari, joka kysyi että haluanko tulla vo:lle vai tuleeko hän kotiin.. menimme neuvolaan.
Se on ihan omaa pöljyyttä, jos ei usko alan ammattilaisen tietävän, että vastasynnyttäneenä vauvan kanssa kotiutuneen äidin ei odoteta kestitsevän "vieraita". Eihän työasian vuoksi kotikäynnille tuleva terkkari ole siinä merkityksessä "vieras" kuin joku kaveri vaan hän on töissä.
Monta syytä iloita kotikäynnistä:
- ei tarvinnut itse raahautua puolikuntoisena neuvolaan
- Ei tarvinnut raahata talvivauvaa sinne kovalla pakkasella
- kotona voi jutella paljon vapaammin kaikista vähemmäntärkeistäkin asioista kuin neuvolassa. Meillä todettiin kätilön olevan samaa sukua.
Kotiin ei ole pakko päästää ketään, eikä varsinkaan tarvitse keitellä kahveja.
Itse koin talvivauvan kanssa ihanana asiana kun ei tarvinnut vastasyntynyttä työntää vaunuissa kahdenkymmenen asteen pakkasessa 1,5km. Autoa ei ole eikä julkisista ollut tuohon matkaan apua. Itsekään en ollut vielä ihan parhaassa kunnossa tuolloin.
En kokenut sitä ollenkaan kyttäyksenä enkä todellakaan erikseen siivonnut sitä varten. Kyllä ne terkkarit ensisijaisesti tulevat katsomaan sitä vauvan vointia sekä samalla tietysti myös äitiä. Ennen synnytystä tehtävien käyntien merkitystä en tiedä, niissä ei mielestäni ole järkeä eikä täällä (Helsinki) sellaista kyllä ehdotettukaan.
Ei minulla varsinaisesti ole mitään vastaan noita kotikäyntejä. Ihmettelen vain, miksi niitä ylipäänsä tehdään jos mitään _selviä_ perusteita sille ei ole. Kuten sanoin, esikoisen kohdalla saimme itse valita ja valitsimme kotikäynnin koska th antoi ymmärtää ettei vastasyntynyttä sovi viedä kotoa minnekkään. Kuopuksen kohdalla kävimme suoraan osastolla, koska se on käytäntö lysyssä.
Tokihan se varmaan on hyvä niille äidelle, jotka ovat ehkä huonommassa kunnossa synnytyksen jälkeen jne. Sitä en kiellä.