Kun mies ei tue.
Olen fyysisten sairauksien ja oppimisvaikeuksien takia eläkkeellä oleva n.40v nainen.Koska en pärjää opinnoissa yritetty on enkä sa edes työllistämistukipaikkaa haluaisin perustaa yrityksen.Mies on yrittäjä ja hänen mielestään en pärjäisi.Meillä pienet tulot ja haluaisin tuoda osani perheemme talouteen.Harrastan kaikenlaista ja olen tehnyt vapaaehtoistyötä ja hoidan välillä lastamme kotona muuten hän on osa aika hoidossa mutta nämä eivät minulle riitä.Mitä sinä tekisit?
Kommentit (8)
olen erilaisia ehdotellut ja tiedän tuon sosiaaliturvajutun koska mies on yrittäjä mutta en todellakaan jaksaisi loppu elämää olla vain kotona.
Olen ollut itse työkseni yritysneuvojana. En missään tapauksessa suosittelisi sinulle yrityksen perustamista. Jo oppimisvaikeudet ja eläke on paha este yrityksen toteuttamiselle, sillä olisi aika paljon riippuvainen hyvästä kirjanpitäjästä ja muista tukijoukoista.
Toiseksi, pitäisi olla todella häikäisevä liikeidea, tuote ja asiakkaat valmiina, eikä silti mitään takuuta menestyksestä. Valitettavasti tämä on totuus.
Varsinkaan silloin en olisi suositellut yrityksen perustamista, jos tärkein (ja ainoa?) motiivi olisi "en todellakaan jaksaisi loppu elämää olla vain kotona" eikä olisi harmainta aavistusta yritystoiminnan realiteeteista eikä haasteista.
Mutta onhan sinulla paljon muitakin mahdollisuuksia olla poissa kotoa. Vapaaehtoistyön olet jo löytänytkin, jatka sitä. Siellä tarvitaan sinun kaltaisiasi, jotka voivat sitoutua jatkuvaan toimintaan, eikä yllättävä työhönlähtö kaada koko hommaa niin kuin työttömillä tai vakava sairaus monilla muilla eläkeläisillä.
Voit myös harrastaa ja opiskella, niin saat enemmän sisältöä elämääsi.
mutta noista vapaaehtoistyöstä ja opinnoista ei palkkaa saa eikä ne edes muuten enää kovin tyydytä.
sä olet kirjoittanut tästä ennenkin.
Sä olen niin tyhmä ja niin sairas, että kukaan ei ota sua palkkatöihin edes vaikka valtio maksaisi sen kuluista suuren osan. MITEN sä kuvittelet, että voisit pyörittää omaa yritystä, joka on yleensä sekä älyllisesti että fyysisesti palkkatyötä raskaampaa? Sulla on oppimisvaikeuksia niin että et saa lähihoitajan tutkintoa tehtyä ja sä meinaat selvitä noin vain verottajan ja yellien ja muusta byrokratiasta ja kirjanpidosta ja alvien laskemisesta ja laskutuksesta? SUlla on fyysisia sairauksia nii nettä mitään käytännön hommaa etä pysty tekemään niin mitä sä meinaat siinä sun yrityksessä tuottaa ja myydä?
Mä olen miehesi kanssa samaa mieltä. Et sä pärjäisi.
hyvä että jollakin teidän perheessä on realistinen kuva asioista.
mutta en kyllä sitten aio enää turhaan elääkkään.
tympeitä vastauksia ("et sä pärjäisi"). Musta on tosi hienoa, että sä ap teet vapaaehtoistyötä ja kaikesta päätellen pärjäilet siinä. Joku toinen olisi voinut vaan heittää hanskat tiskiin ja jäädä kotiin eläkkeiden varassa makoilemaan. Nyt sä tuot ainakin oman panoksesi tähän yhteiskuntaan, hatunnosto siitä.
Jos ala on kovin kilpailtu, se ei välttämättä kannata.
Lisäksi pienet tulonne epäilyttävät. Yrittäjä putoaa yhteiskunnan turvaverkkojen ulkopuolelle, ja hoitaa oman sosiaaliturvansa vakuutuksin. Alkupääomaa pitäisi siis olla vähintään pari tonnia, vaikka et joutuisi mitään hankkimaankaan.
Tosin, starttirahaa voi hakea. Kenties voisit käydä paikallisessa ELY-keskuksessa juttelemassa siitä, onko yritysideasi ylipätään toimiva?