Me 3 henkinen perhe joudutaan tulemaan toimeen 2500€/kk.
ja tuosta pitää maksaa asuntolainanlyhennyt,lämmityskulut ja kaikki muut laskut.Muita pienituloisia?
Kommentit (29)
Tuosta maksetaan asuminen, auto, laskut, ruuat. Opiskelijoita ollaan, aikuissellaisia, onneksi toinen saa aikuiskoulutustukea vielä tämän vuoden. Ensi vuonna tulot on sitten 2 opintotukea eli n. 530e/kk verojen jälkeen. (Kyllä, opintotuesta napataan 10% veroa.) Saas nähdä miten selvitään.
ja nettotulot n. 2700€/kk (pitäen sisällään ihan kaikki tulot ja tulonsiirrot). Ja siitä sitten maksellaan asumiset, auto, ruuat, vaatteet, harrastukset... eikä tää mitenkään köyhältä tunnu.
ja nettotulot 2400e/kk. Siitä menee asumiskuluihin (yhtiövastike ja laina) noin 700e. Päälle tietty muut pakolliset laskut.
Enpä ole koskaan pitänyt meitä pienituloisina. Ei tässä nyt ulkomailla käydä mutta ei tarvitse kyllä tinkiäkään mistään.
ja sillä pitää yrittää tulla toimeen 5 hengen taloudessa. Tiukkaa tekee ja masentaa kun ei mitään ylimääräistä saa koskaan.
Eli meidän kuusihenkisen perheen tulisi saada 5000€/kk ja silti olisimme pienituloisia. Minä kun luulin, että meille menee ihan hyvin vajaan 4000€ tuloilla.
Ja ihan hyvin tullaan toimeen. Kuusi henkeä. En ole koskaan ajatellut olevani pienituloinen, eikä meiltä mitään puutu. Lomamatkat Kanariansaarille ollaan jätetty väliin, eikä haittaa yhtään.
tulot samat kuin ap:llä perhe 5 henkinen.
Maksellaan myös asuntolainaa. Enkä koe että olisimme mitenkään köyhiä.
vaimo ei töissä ja hänen sairausmenonsa muodostavat n 300/kk.
Meillä on se ongelma kanssa että olemme aika iäkkäitä vanhempia, viisikymppisiä ja iltatähtemme on vasta 11 v. Mun palkkani ei tule enää nousemaan ja kun joudun eläkkeelle iskee varsinainen katastrofi. Pystyisimme kohottamaan elintasoamme ottamalla avioeron mutta en haluaisi jättää sairasta vaimoa yksin.
Kyllä 3 henkeä tulee todella hyvin toimeen 2500 eurolla.
jotka elävät pienillä tuloilla... ei kivaa, ehkä joskus olis paremmin?
ja sen myötä talous perseellään ja mitään ole enää. Sairaspäiväraha+lapsilisä+elatus=1100e käteen ja pelkästään asunnonlaina 900e kk + muut velat+laskut ja sitä ruokaakin pitäisi saada. Enkä ole sossuun mennyt. Että repikää siitä kun rahaa ei ole ja katto pitäisi päänpäällä saada pidettyä ja syötyä ja laskut maksettua. 1aik ja 2 lasta. Elämä heittää häränpyllyä kun yllättäen sairastuu. Pelkästään omasta hengestä kova huoli ja sitten raha-asiat stressaa. Ei mukavaa ole.
joten tuolla tultava toimeen,onneksi on vain yksi lapsi niin se ei paljoa kuluta.ap
Yleensä niihin perheen tuloihin vaikuttaa eniten omat valinnat. En tarkoita nyt esim. sairautta yms vatoinkäymistä jolle ei voi mitään, ne on asia erikseen.
Muuten on tyhmää sanoa, että piemituloisia ollaan, ei voi mitään, mikään ei tule muuttumaan. Sehän on oma valinta! Suomessa saa päättä oman koulutuksensa ja sitä kautta pyrkiä parempi palkkaiseen työhön. Voi myös kouluttautua uudestaan vanhempana, jos opiskelu ei nuorena onnistunt.
Kaikki eivät ole rahan perään, monet ova tyytyväisä siihen että on rahaa tarpeelliseen, mutta rahan puutteesta valittaminen ärsyttää jos siihen voi ensi sijaisesti itse vaikuttaa.
minä, poikaystäväni ja kaksi kissaamme joudumme tulemaan toimeen TONNILLA kuussa, josta menee siis puolet vuokraan ja pari sataa laskuihin.
itse olen vielä työkyvytön selkäongelmien takia, mies taas etsii töitä jatkuvasti mutta mitään ei tule.
suomi on ihana maa.
ja tuosta pitää maksaa asuntolainanlyhennyt,lämmityskulut ja kaikki muut laskut.Muita pienituloisia?
Ja meitä on sentään yksi enemmänkin! Noin 2200e/kk kopsahtaa tilille. Siitä maksetaan asuntolaina (rivarineliö), sähköt (lämmityskin sähköllä), puhelinlaskut, netti... Autoa meillä tosin ei ole, jos olisi niin ei kyllä rahat riittäisi. Nyt saadaan jopa n.100-200e/kk säästöönkin.
niin makaa kuin petaa.
Meillä on ainakin niin hyvä vakuutus sairauden varalle että noin pääse käymään.
Ja teidän muut velat? Velka on vapaaehtoista ottaa, ja sitä ottaessa pitää myöskin laskea se, että käy niin, että tulot puolittuu.
Te saatte ihan hyvin rahaa, en käsitä miksi valitat? Jotkut vielä matkustelee noilla tuloissa, se kun niin siitä kiinni mihin rahansa käyttää.
Eikä kyllä minusta ole tuntunut mitenkään kamalan pieniltä tuloilta, ts. tullaan toimeen oikein hyvin. On autot ja monipuolista ruokaa ja vähän jää rahaa ylimääräiseenkin yms.
on kipeä ja miehesi ei saa töitä?
jep jep, syytä yhteiskuntaa, itsehän ei voi tehdä mitään kun kaikki pitää tulla tarjottimella nokan eteen ja unelmaduunit suoraan vaan kehiin!!
Jeesus mitä kakaroita. Tollasten takia suomi mätänee ja ne työt menee ahkerille virolaisille.
Yleensä niihin perheen tuloihin vaikuttaa eniten omat valinnat. En tarkoita nyt esim. sairautta yms vatoinkäymistä jolle ei voi mitään, ne on asia erikseen.
Muuten on tyhmää sanoa, että piemituloisia ollaan, ei voi mitään, mikään ei tule muuttumaan. Sehän on oma valinta! Suomessa saa päättä oman koulutuksensa ja sitä kautta pyrkiä parempi palkkaiseen työhön. Voi myös kouluttautua uudestaan vanhempana, jos opiskelu ei nuorena onnistunt.
Kaikki eivät ole rahan perään, monet ova tyytyväisä siihen että on rahaa tarpeelliseen, mutta rahan puutteesta valittaminen ärsyttää jos siihen voi ensi sijaisesti itse vaikuttaa.
Onko kuule tullut mieleen että aika moni on saattanut kouluttautuakkin ihan hyvää ammattiin, mutta nykytilanteessa ei saakkaan ammattiaan vastaavaa työtä?? Enkä nyt tarkoita todellakaan niitä jotka kouluttautuvat aloille joille on tunkua ja kaikille valmistuville ei riitä töitä muutenkaan... Tilanne on kuitenkin se että joka paikassa vähennetään tällä hetkellä osaavaa ja pitkäänkin talossa ollutta henkilökuntaa! Hyvän työpaikan saadakseen pitäisi olla pitkä työkokemus alalta, mutta vanha ei kuitenkaan saisi olla...
Kyllä tässä taloustilanteessa ainakin minä olen ottanut vastaan juurikin sen työn mitä olen saanut. Siitäkin huolimatta että olen viisi vuotta opiskellut ihan toista alaa, eikä palkka tällähetkellä ole todellakaan päätä huimaava! Enemmän minä kuitenkin tästä työstä saan palkkaa kun saisin jos lähtisin nyt kouluttautumaan uuteen ammattiin!
Perheellisellä ei aina ole sitä vaihtoehtoa että voisi lähteä uudestaan opisekelemaan jos ei oman alan töitä löydy tai huomaa valinneensa aikanaan ammattinsa huonosti. Sen valinnan kanssa on vaan elettävä. On totta että osa pienituloisista on sellaisia omasta vapaasta tahdostaan tai sen takia ettei ole kouluttautunut...Mutta on turha yleistää! Meitä on paljon tahtomattaan pienitulosia, kun hyvin kouluttautuneena onkin tässä taloustilanteessa hankala löytää niitä oman alan töitä...
T: kolmen lapsen yh-äiti
ja tuosta mekin maksetaan asuntolainat ja muut.