Lapsien joulupukkikammo/pelko! HELP!
Meidän molemmat tytöt 4v ja 1v9kk pelkäävät joulupukkia! En oikein tiedä mistä tämä pelko nyt on oikein lähtöisin.. Tänään kaupassa oli joulupukki ja molemmat rupesivat pukin nähdessään sydäntä raastavaan itkuun.. Ei auttanut vaikka kuinka yritettiin selittää ettei ole mitään hätää yms. Kauppareissu täytyi sitten suorittaa tosi nopsaan..
Onko kellään kokemusta asiasta..? Mikä auttaisi vai auttaisiko mikään? Meille ei taida kyllä tänä jouluna tulla pukki vierailulle ettei aatto mene kaikilta pilalle..
t:kk ja tyttöset
Kommentit (8)
ja vois säikähtää itsekkin jos ei tietäis mikä se on ;). Minäkin suosittelen kertomaan että se on vaan setä jolla on pukin vaatteet ja esittää joulupukkia...
niin hassusti, että joulupukki on käynyt aina lasten ollessa saunassa ja pukki on sitten jättänyt lahjat kuusen alle. Ja vanhemmat päivittelee osaaottavina, että jospa ensi vuonna olis parempi tuuri että pukki osaisi tulla silloin kun lapset ei ole saunassa. Taitaa lapset kyllä olla tänäkin vuonna saunassa (olipa harmi taas, heh heh).
Tosin olin eilen lasten kans kaupassa, jossa oli pukki ja lapset kiltisti sanoi pukille käsipäivää. Mutta kun päästiin pukin näköetäisyydeltä pois, niin 5v alkoi isoon ääneen selittää että se oli vain joku setä pukeutuneena pukiksi, joulupukkia ei ole oikeasti olemassakaan, isi on sanonu niin. Enpä ollu minä tienny mitä isi on lapsille selittäny.
minä pelkäsin lapsena pukkia ja meillä taisi auttaa kanssa myytin rikkominen. sain sitten itse laittaa pappa-pukille partaapaikoilleen ja maalata posket huulipunalla. sitten kun " pukki" hetkenpäästä tuli,arastelinmutten enää pelännyt
Me juteltiin pojan 2v. kanssa vähän aikaa sitten joulupukista ja hän oli sitä mieltä, että joulupukin ei meille tarvi tulla. Syykin oli selvä, joulupukki on niin iso ettei mahdu meidän sohvalle istumaan ;)
Meillä joulupukki ei nyt muutenkaan ole mikään ehdoton juttu, sillä lahjat meillä tulee läheisiltä ihmisiltä, ei joulupukilta. Joulupukista oli vain kuullut hoidossa ja nähnyt ohimennen kaupungilla ja telkkarissa ja näin ollen jouduttiin sitten siitä juttelemaan, kun moinen juttu jännitti poikaa kovasti.
Meillä poika pelkää ylipäätään kaikkia " hahmoja" , siis ihmisiä pukeutuneena eläin- tms. asuihin. Joulupukkikaan ei siis tee poikkeusta. Meille ei siis todellakaan tule joulupukkia lapsen joulua pilaamaan.
Meillä on yksi lapsi (2,5-vuotias) eikä tulisi mieleenikään alkaa puhumaan hänelle mistään joulupukista. Lisäksi uskoisin hänenkin vain pelkäävän moista " otusta" jos sellaisen hommaisimme, joten miksi vaivautua?
Olen ehkä monen mielestä inhorealisti, mutta aion kertoa lapselleni (kun vähän vanhemmaksi kasvaa), että joulupukki on ihana satuhahmo. Lahjoja antaa jouluna sukulaiset.
Oltiin pojan kanssa ostoksilla Stockmannilla lauantaina ja siellä lapset sai kuvansa otettua joulupukin kanssa. Kyselin pojalta (2,5v) haluaako kuvaan pukin kanssa johon poika innoissaan vastasi Jooooo. Jonoa ei ollut juri lainkaan joten seistiin muutaman minuutin jonaossa ja kun oli meidän vuoro, nostin pojan rattaista ja siitä se huuto alkoi. pois, pois , pois ja yritti takaisin rattaisiin. Yritin selitellä etti pukki ole vaarallinen vaikka sillä onkin iso parta ja muutenkin isokokoinen. Ei siinä sitten muu auttanut kun mennä pois. Onneksi rauhoittui heti mentyämme.
Näki sitten toisen pukin toisessa kaupassa eikä silloin pelännyt ollenkaan vaan jutteli ihan niitä näitä pukin kanssa (silloin poika rattaissa). Yritimme seuraavan päivänä uudestaan kuvaa mutta sama juttu kun edellisenä päivänä.
Eipä taida meillekään tulla pukkia tänä vuonna kun noin pelkää. En tiedä mistä johtuu, oiko isosta koosta vai parrasta vai mistä. Olen itsekin lapsena pelännyt joulupukkia mutta en muista miksi.
Täytyy yrittää siitä myytin rikkomista ja selitellä että on ihan tavallinen setä naamarin takana.
Mä oon just niitä jonka kotona " pukki jätti lahjasäkin takaovelle" eikä silloinkaan kiinnostanut, ja omille lapsille olen kyllä asiallisesti kertonut mistä on kysymys, kun he ovat kysyneet (kuultuaan muilta lapsilta jotain) mutta (ha ha) luulivat poloiset että äiti on väärässä! Vasta suunnilleen kouluunmenoiässä ne on tajunnu että joulupukki on satua! HOU HOU HOU.
Tulipahan mieleen, että vie tytöt nyt joulun aikaan jonkun " joulupukin" luo (rauhallisessa ja turvallisessa tilanteessa) ja käske pukin ottaa naamari pois. Siis riko myytti, että joulupukki ois jotenkin " oikea" . Tämä auttoi meidän naapurin tyttöä kun hän pelkäsi joulupukkia. Tyttö oli tuolloin noin 3-v ja syyksi paljastui lopulta se, että tyttö oli jotenkin huomannut, että siellä oli joku setä naamarin taakse piiloutuneena ja tämä piiloutuminen pelotti lasta. Samalla kun joka tuutti toitotti, että joulupukki on oikea ja pitää olla kiltti, että pukki tuo lahjoja niin tyttö jotenkin tiesi, ettei pukki ole " oikea" . Tämä hämmensi lasta ja pelotti. Pelko meni siis heillä pois kun lapselle kerrottiin, että tää pukki on satuhahmo ja tää on tällainen traditio, jota nyt tykätään viljellä aina kerran vuodessa (huh, onneksi en ollut näiden vanhempien tilalla itse, ei olis mitenkään helppoa kertoa näitä faktoja kysely-ikäiselle, heh...).