Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ainut, joka ei ymmärrä kummeilta vaadittuja

Vierailija
27.11.2012 |

vaatimuksia?? Mitä ihmettä, mikä velvollisuus kummilla on johonkin jätskille viemiseen, huvipuistohurvitteluihin tms.? Nimi paperissa se on. Itse en ole koskaan vaatinut yhtään mitään oman lapseni kummeilta.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin.. Kummin ainut vaatimus mielestäni on se kristillisyyden tuominen jotenkin esille. Tämä menisi vaikka sitten lastenraamatun ostamisella tai vaikka 10vee kirkkoon viemisellä.

Koska sitä kummius on. Miksi on oltava kummit jos ei kyseisiin arvoihin usko eikä niitä halua? Jos haluaa kummit jotka tekevät sitä ja tätä lapsen kanssa ja ostavat tuota ja tuota jne niin voisi sitten määritellä etukäteen mitä kummilta haluaa. Mielummin kirjallisena. Nykyajan vaateet on älyttömiä.

Vierailija
2/6 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin isompana lapselle voi olla tärkeää, että on oman ydinperheen ulkopuolella aikuinen, jolle voi jutella sellaisia asioita, joita vanhemmille ei ehkä halua tai voi.

Onhan se lapselle rikkaus, että elämässä on muitakin tärkeitä aikuisia.

Ja jos vanhemmille sattuisi jotain, niin ajatushan on, että kummi sitten ottaisi lapsen luokseen. Näin olen ainakin itse ajatellut, että tähänkin olen valmis, jos kummilasteni vanhemmille jotain sattuisi. Siksikin on tärkeää luoda läheinen, luottamuksellinen ja rakastava suhde kummilapseen.

Tietysti on sitten myös kristillisen kasvatuksen velvollisuus. Myönnän, tätä olen laiminlyönyt. :(

Ei läheinen suhde toki edellytä huvipuistokäyntejä. Mutta yhteydenpitoa lapseen muuten, ihan arkisissa merkeissä, se edellyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin.. Kummin ainut vaatimus mielestäni on se kristillisyyden tuominen jotenkin esille. Tämä menisi vaikka sitten lastenraamatun ostamisella tai vaikka 10vee kirkkoon viemisellä.

Koska sitä kummius on. Miksi on oltava kummit jos ei kyseisiin arvoihin usko eikä niitä halua? Jos haluaa kummit jotka tekevät sitä ja tätä lapsen kanssa ja ostavat tuota ja tuota jne niin voisi sitten määritellä etukäteen mitä kummilta haluaa. Mielummin kirjallisena. Nykyajan vaateet on älyttömiä.

Vierailija
4/6 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin isompana lapselle voi olla tärkeää, että on oman ydinperheen ulkopuolella aikuinen, jolle voi jutella sellaisia asioita, joita vanhemmille ei ehkä halua tai voi.

Onhan se lapselle rikkaus, että elämässä on muitakin tärkeitä aikuisia.

Ja jos vanhemmille sattuisi jotain, niin ajatushan on, että kummi sitten ottaisi lapsen luokseen. Näin olen ainakin itse ajatellut, että tähänkin olen valmis, jos kummilasteni vanhemmille jotain sattuisi. Siksikin on tärkeää luoda läheinen, luottamuksellinen ja rakastava suhde kummilapseen.

Tietysti on sitten myös kristillisen kasvatuksen velvollisuus. Myönnän, tätä olen laiminlyönyt. :(

Ei läheinen suhde toki edellytä huvipuistokäyntejä. Mutta yhteydenpitoa lapseen muuten, ihan arkisissa merkeissä, se edellyttää.

En usko että ainakaan nykyään tuo toimii että jos vanhemmille jotain käy, kummit ottavat lapsen. Tuskimpa lastensuojelu edes selvittää lapsen kummeja jotka usein ovat ystäviä tai edes miettivät ottaisiko ystäväperhe lapsen.

Käyvät läpi lähiperheen ja siellä voi olla joku joka on samalla lapsen kummi kuin tätikin.

Vierailija
5/6 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutustuisivat lapseen ja olisivat lapsen elämässä mukana niin, että lapsi voisi aikuisenakin pitää kummeihinsa yhteyttä ilman minun välikättäni.

En odota, että kummit yksipuolisesti pitävät meihin yhteyttä vaan pidän itsekin heihin aktiivisesti yhteyttä. Olen valinnut sellaiset kummit, että heidän kanssaan luultavasti pidettäisiin joka tapauksessa yhteyttä, olivat kummeja tai eivät.

Ja jos nyt sitten eivät pitäisi yhteyttä, niin ei tulisi mieleenkään alkaa arvostella heitä tai valittaa heille asiasta. Katsoisin peiliin ja miettisin, voinko tehdä asialle jotain. joskus sitten jotkut ihmissuhteet vain viilenevät ilman sen kummempaa syytä, ja sille ei voi mitään.

Arvostan, jos kummeilta tulee joulu- tai synttärilahjoja, mutta ei tulisi mieleenkään alkaa lahjoista, niiden arvosta tai puutteesta valittamaan. Vastavuoroisesti annamme perheenä tai lapsen nimissä kummeille jonkun pienen joulumuistiaisen.

Vierailija
6/6 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhemmille sattuu jotakin, päätyy lapsi kumminsa hoiviin. Lastensuojelun päätöksellä päädytään ja lähiperhe kysellään ekana, sitten sijaiskotiin.

Kummin tärkein tehtävähän on kirkon mukaan kristillisen kasvatuksen antaminen ja lapsen puolesta rukoilu. Siksi kasteen yhteydessä vaaditaan ne 2 kummia. (Äläkä vaan sano, ettet tiennyt, kun kummiksi pyydettiin...)

Yleissivistystä peliin.