"Väärinpäinpäivä" pph:ssa. Onko edes ok?
Suunnittelen väärinpäinpäivää.. Lapset on 2-4- vuotiaita ja ajattelin että sinä päivänä meillä kaikilla "kaikki" saa olla väärinpäin: Sukat väärissä jaloissa, paita nurinpäin, jälkkäri ensin ja ruoka vasta sitten, keittoa haarukoidaan, marjat on puurosilmällä, päikkäreiden jälkeen satu ym..
Mitä tykkäisit lapsesi päiväksi, sekoittaako lasta liikaa?
t. pph
Kommentit (17)
Tietysti jos on jokin erikoisvaikeus voi sekoittaakin liikaa, mutta ilmeisesti sinulla on aivan tavallisia lapsia hoidossa. Hienoa, että olet luova.
Lapsi kavereineen oli tosi innostunut siitä. Antaa palaa.
Ihana idea, mutta ainakin meidän 2,5v olisi ihan pihalla. Varsinkin ruokailujen ja unirutiineiden sekoittaminen saisi hänet epävarmaksi pitkäksi aikaa.
Tuo vaateiden pukeminen nurinpäin ja sen kaltainen hassuttelu kuulostaisi sen sijaan ihan mukavalta (ja tässä tulisi pukemistakin harjoiteltua, kun vaatteita käänneltäisiin ees taas). Samoin nurinkurin leikit ja jumppahetki olisi varmasti mieleistä.
väärinpäin päivä.
Itse en tykkäisi lapselleni tuollaisesta päiväohjelmasta.
Minua ajatus ei saa innostumaan ollenkaan. Ehkä olen tiukkis, tai mielikuvitukseton, mutta minusta tuo kuulostaa ihan hölmöltä. Miten meinaatte syödä ollenkaan, jos keitto pitää haaruikoida?
Oma tyttöni ei siedä, että vaatteet likaantuu tai ovat ns. väärin päällä. Hän ei halua olla ruma tai kummallinen, ei esim. suostunut aikoinaan pukeutumaan joulu- tai kevätjuhlaesityksessä rooliasuun. Ja kun sitä aikansa inttivät, kieltäytyi osallistumasta koko esitykseen. Muskarissa e i halunnut osallistua huivitanssiin, halusi istua ja katsoa, ja sehän ei muskariopelle sopinut, piti huutomäkätyksen (selvisi vasta jälkeenpäin, tuon käynnin jälkeen tyttö kieltäytyi menemästä muskariin).
2
Päiväkodissa oli sellainen päivä joskus, ja vielä monien vuosien jälkeen meillä aina välillä nauretaan sitä päivää.
Ruoka-aikana oli istuttu lattalla pöydän alla ja laitettu lautaset tuoleille ja syöty siitä nurinkurin ateria- hyvin oli mennyt. Päiväunien aikaan oli oltu punkassa toisin pää eri suuntaan kuin tavallisesti ja oli laitettu jalat tyynylle. ym ym.
Mukavaa väärinpäin-päivää teille:DD
ja siihen parin perheen vanhemmat tulivat innoissaan pyytämättä mukaan tarjoutumalla hakemaan lapsen hoidosta heti päikkärin ja sen sadun jälkeen.
Nämä lapset oli ihan kummissaan ja muistelevat vieläkin sitä "päivää, kun tätillä (siis minulla) oli paita väärinpäin, äiskä ja iskä tuli hakemaan prinsessakruunu päässä heti kun mä heräsin, enkä ollu ees välkkäriä saanu.."
Tosin sinä tunnet ryhmäsi lapset paremmin, joten voit arvioida sen. Ajatus on hauska ja jos lapset saavat osallistua ideoimaan kaikenlaisia hassutuksia, ovat varmaan innoissaan.
t. Luokanope, jonka oppilaat (3.lk) ovat ehdottaneet tuollaista päivää. Aion toteuttaa sen joskus...
Minua ajatus ei saa innostumaan ollenkaan. Ehkä olen tiukkis, tai mielikuvitukseton, mutta minusta tuo kuulostaa ihan hölmöltä. Miten meinaatte syödä ollenkaan, jos keitto pitää haaruikoida?
Oma tyttöni ei siedä, että vaatteet likaantuu tai ovat ns. väärin päällä. Hän ei halua olla ruma tai kummallinen, ei esim. suostunut aikoinaan pukeutumaan joulu- tai kevätjuhlaesityksessä rooliasuun. Ja kun sitä aikansa inttivät, kieltäytyi osallistumasta koko esitykseen. Muskarissa e i halunnut osallistua huivitanssiin, halusi istua ja katsoa, ja sehän ei muskariopelle sopinut, piti huutomäkätyksen (selvisi vasta jälkeenpäin, tuon käynnin jälkeen tyttö kieltäytyi menemästä muskariin).2
Kunhan kokeltaisi keiton kauhomista haarukalla. Ja ketään ei tietenkään pakoteta tekemään tai pukeutumaan vastoin tahtoaan. Siksi suunnittelenkin tämän mahdollisimman tarkkaan, että osaan kaiken ajatella lapsen ja perheen kannalta myös.
t. ap
Ehkä en sotkisi peruspäivärytmiä hirveesti, eli syömiset ja päikkärit normaaliin aikaan, mutta muuten tuskin haittaa herkempääkään lasta.
Hauskaa vaan, että hoitaja jaksaa järkätä jotain erikoisempaa :D
Täysikomppi tälle. (Ja jos ensin syö jälkkärin ja sitten vasta ruuan niin kuka lapsi enää syö eturuokaa? ) Meidän poika on arka ja häntä auttaa kun on päivässä on tuttua. Mutta jos ruokailu ja päikkärit on normaalisti niin uskoisin, että herkempikin pärjää.
väärinpäin päivä.
väärinpäin päivä.
Siis yhtenä päivänä. Miksi ei voisi hassutella?
Tosin sinä tunnet ryhmäsi lapset paremmin, joten voit arvioida sen. Ajatus on hauska ja jos lapset saavat osallistua ideoimaan kaikenlaisia hassutuksia, ovat varmaan innoissaan.
t. Luokanope, jonka oppilaat (3.lk) ovat ehdottaneet tuollaista päivää. Aion toteuttaa sen joskus...
Taidat jäädä eläkkeelle ennen kuin tällaiseen ryhdyt.
entisessä pkssa oli aprillipäivänä tuo nurinkurinpäivä ja lapset muistelevat sitä vieläkin. Silloin mentiin pyjamassa päikkäriin ja koko päivä oli suunniteltu nurinkurin. Hauskaa!
Olen (varhais-)kasvatustieteilijä. Mielestäni idea on sinäänsä oikein hyvä. Väärinpäin-jutut ovat useimpien lasten mielestä kivoja, MUTTA sopivat parhaiten 5-6-vuotiaille. Eli sinun hoitolapset ovat tähän vielä aivan liian pieniä.
Olen (varhais-)kasvatustieteilijä. Mielestäni idea on sinäänsä oikein hyvä. Väärinpäin-jutut ovat useimpien lasten mielestä kivoja, MUTTA sopivat parhaiten 5-6-vuotiaille. Eli sinun hoitolapset ovat tähän vielä aivan liian pieniä.
jos rytmit ja rutiinit on tärkeitä, ei lapsi varmaan tykkää. Toiset voi taas olla innoissaan kun ns. rikotaan rajoja.
Toteuta vaan! Jos lapsi ei jotain halua tehdä, ei tietenkään ole pakko. Mutta jo mahdollisuus tällaiseen hassutteluun on kyllä kiva idea :)