Miten te keskituloiset olette maksaneet ison asuntolainan pois 3-kymppisinä???!!!
Aina kun tätä kysytään niin kaikilla on suurinpiirtein velattomat kalliit talot. Mä tienaan YH:na 103 000 eur vuodessa ja otan nyt 360 000 euron asuntolainan. Maksan lyhennyksiä 2000eur/kk, mutta menee siinäkin oma aikansa, että talo on oma. Mulla on mielestäni tosi hyvät tulot, mut mitn joku 30 000eur vuodessa maksaa samanhintaisen talon pois parissa vuodessa? Vai onks nää niitä AV- legendoja...
Kommentit (19)
Eihän useat ole edes ajatelleet asunnon ostoa tai lapsia 30v ikään mennessä.
Aina kun tätä kysytään niin kaikilla on suurinpiirtein velattomat kalliit talot. Mä tienaan YH:na 103 000 eur vuodessa ja otan nyt 360 000 euron asuntolainan. Maksan lyhennyksiä 2000eur/kk, mutta menee siinäkin oma aikansa, että talo on oma. Mulla on mielestäni tosi hyvät tulot, mut mitn joku 30 000eur vuodessa maksaa samanhintaisen talon pois parissa vuodessa? Vai onks nää niitä AV- legendoja...
Jollain voi olla perintöä tai isi maksaa osan...mutta itse vasta valmistuin yliopistosta 28v iässä ja ekan lainan otin 30v iässä, nyt olen 38 ja lainaa ainakin 75% jäljellä, ja on vielä viisikymppisenäkin. Tienaan 50 k.eur ja puoliso 40k.eur vuodessa, ollaan akateemista valkokaulusköyhälistöä ja mielestäni ihan normitilanteessa. Ainoat tutut jotka on lainan maksaneet on amisduunareita, jotka siis valmistu jo 18h iässä ja heti meni töihin. Amistaustalainen ehtii tehfä 10v tienestiä vielä kun yliopistolainen opiskelee ja ottaa opintolainaa.
Ap mitä teet työksesi kun noin hyvä palkka, tienaat enemmän kuin minä ja mies yhteensä - et ainakaan ukkoa tartte elättäjäksi: )
Laina voi siis olla pienempi kuin mitä se talo maksaa. On myyty edellinen asunto hyvällä voitolla,perintö tai lottovoitto ;)
Paapalta peritylle maille, isän metsästä sahatuilla kaksnelosilla, työpaikalta varastetuista sähkökaapeleista, laittomilla talkoilla - ja landelle, millä on ylivoimaisesti isoin merkitys.
Ja tosiaan en sitä ukkoa tarvitse enkä etenkään halua :)
Opiskeluaikana asuttiin yksiössä joka myytiin voitolla pois.
Sitten ostimme kolmion jonka taas myimme hyvällä voitolla pois.
Ja tähän nykyiseen kotiin ei siis tarvinnut ottaa niin paljoa lainaa.
Meillä oli myös pieni omistusosuus eräästä yrityksestä ja kun se myytiin niin saimme "ylimääräistä" rahaa ja maksoimme loput (50000e)lainasta pois.
puolen millin okt Helsingistä viittä vaille velaton. Edellisen kämpän myyntivoitto auttoi samoin hieman perintöä tullut. iät 36 ja 37
muutettiin 11 v sitten omakotitaloon joka rakennettiin pitkästä tavarasta itse.
Markka-aikana tontti maksoi 60 000 mk, rakentaminen osaltaan markka-aikana tehty ja itse kun teki niin säästi paljon. Vielä kun oli osaavaa ja ammattitaitosta porukkaa suvussa auttamassa.
Lainasummaa en enään muista... Mutta... mieheni sai talon rakennukseen kuluneet rahat perintönä, eli hänen vanhemmat maksoivat lainan pois vaikka se oli mieheni nimissä.
Myytiin talo muutama vuosi sitten ja ostettiin talopaketti. Kohta pistetään tämä myyntiin kun eteen tulee paikkakunnanvaihto ja uuden talon osto. Enään ei lähdetä rakentamaan:)
Helsingin kantakaupugissa omassa asuvien keskuudessa tuntuu olevan suht yleistä tämä.
Jollain voi olla perintöä tai isi maksaa osan...mutta itse vasta valmistuin yliopistosta 28v iässä ja ekan lainan otin 30v iässä, nyt olen 38 ja lainaa ainakin 75% jäljellä, ja on vielä viisikymppisenäkin. Tienaan 50 k.eur ja puoliso 40k.eur vuodessa, ollaan akateemista valkokaulusköyhälistöä ja mielestäni ihan normitilanteessa. Ainoat tutut jotka on lainan maksaneet on amisduunareita, jotka siis valmistu jo 18h iässä ja heti meni töihin. Amistaustalainen ehtii tehfä 10v tienestiä vielä kun yliopistolainen opiskelee ja ottaa opintolainaa.
Ap mitä teet työksesi kun noin hyvä palkka, tienaat enemmän kuin minä ja mies yhteensä - et ainakaan ukkoa tartte elättäjäksi: )
varsinaista akateemista köyhälistöä, itse tienaan ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneena 24000e/vuodessa :) Enkä edes mitenkään huonosti lähipiirissäni.
asuntolainaa on 1/4 jäljellä, 25000, tosin puolet siitä kuittasin yllättäen saamallani perinnöllä. Maksettu on sitä nyt 4 vuotta.
- ostin ekan asunnon 2001 ja olen koko ajan maksanut lainaa, joten maksetut+saatu myyntivoitto tekevät tosi paljon
- mulla on varakkaat vanhemmat, jotka ovat antaneet noin 100 000 Euroa ennakkoperintöjä vuosien saatossa. Nämä olen laittanut kaikki asuntoon.
Nyt siis ikää 35 ja omistan noin 320 000 Euron talon, jossa lainaa jäljellä noin 20000.
muutettiin 11 v sitten omakotitaloon joka rakennettiin pitkästä tavarasta itse.
Markka-aikana tontti maksoi 60 000 mk, rakentaminen osaltaan markka-aikana tehty ja itse kun teki niin säästi paljon. Vielä kun oli osaavaa ja ammattitaitosta porukkaa suvussa auttamassa.
Lainasummaa en enään muista... Mutta... mieheni sai talon rakennukseen kuluneet rahat perintönä, eli hänen vanhemmat maksoivat lainan pois vaikka se oli mieheni nimissä.
Myytiin talo muutama vuosi sitten ja ostettiin talopaketti. Kohta pistetään tämä myyntiin kun eteen tulee paikkakunnanvaihto ja uuden talon osto. Enään ei lähdetä rakentamaan:)
Miksei noilla tuloilla oo säästöjä, mikset oo aikaswmmin ostanu asuntoa jne.
Ostin asunnon mieheni kanssa puokkiin 2006, laitoin siihen perintöä 20k euroa ja otin lainaa 50k euroa. Olemme lapsettomia, joten palkka (josta jää noin 2500 euroa käteen) menee pelkästään oman itsensä elättämiseen. Lisäksi saan äidiltäni ennakkoperintöä sen maksimimäärän, jonka verottomana voi antaa eli 3999 euroa kolmen vuoden välein. Säästöön jää joka kuukausi yli tonni, jonka laitan sitten tasaisi väliajoin ylimääräisiin lyhennyksiin. Nyt lainaa on jälkellä enää 3000 euroa :)
Niin ja ikää on 34 vuotta.
että meidän asunto on halpa ja vanhempani tukivat paljon opiskeluaikana ja vielä asunnon hankinnassakin. Miehelläkään ei opintolainaa. Ollaan keskituloisia mutta meillä olisi varmaan iso laina (tosin siis asuntomme oikeasti halpo Helsingin mittakaavassa joten silti laina olisi kohtuullinen) ilman vanhempieni taloudellista tukea.
Taitaa olla av legenda.
Oon 3-kymppinen, aikoinaan teiniäiti, velkaa muutama kymppitonni ja lähes 400 000 euron arvoinen talo. Eikä ole perintörahaa. Asutaan kaupungissa. Tulot 40 000 e/vuosi.
Mutta minäpä oon tehnyt tän talon ihan itse kaksin mieheni kanssa. OMIN PIKKU KÄTÖSIN!
Olihan siinä aika rankka parin vuoden rypistys ennen muuttokuntoa, ja sen jälkeen on tehty vielä puolet lisää työtä...
Me otettiin nyt 320 000 euron asuntolaina, kun palasin äitiys- ja vanhempainlomiltani töihin 8 vuoden jälkeen. Olen 31v ja aiotaan maksaa asuntolaina 12 vuodessa kokonaan pois.
Nyt kuukausierä on 2100 euroa ja aiotaan nostaa sitä korkojen nousun mukaan, että varmasti ollaan sitten 45-vuotiaina velattomia.
Vanhemmillamme erilaiset taustat asuntovelan suhteen: omat vanhemmat maksavat edelleen asuntolainaa reilu 60-vuotiaina ja miehen vanhemmilla ei asuntolainaa perintöjen takia ole koskaan ollutkaan. Me olemme juuri sillä välillä.
ne on varmaan näitä jotka elättävät perheensä 80€ viikossa sisältäen pesuaineet ja vaipat.