Myin kaverille tuotteen, ei ole vieläkään maksanut. Miten toimia?
Tuotteen hinta 100€ ja lupasi laittaa mun tilille rahan.Tästä kulunut nyt 2 vkoa ja laitin yhden muistutustekstarin ja lupasi maksaa silloin saman päivän aikana. Tästä on nyt viikko. Vieläkään ei näy rahoja tilillä. Mitä tehdä? 100€ on kuitenkin (ainakin mulle) iso raha. eri asia jos kyse ois esim 5 eurosta. Toki sekin pitäisi maksaa, mutta en jaksaisi murehtia siitä samalla tavalla.
Kommentit (19)
laskuja valitettavasti ja siksi laitan suoraveloitukseen tai maksan käteisellä.Älä myy mitään enää velaksi kavereille.
Tosin en usko, että rahojasi saat helposti. Tästä syystä mä en myy enkä lainaa tutuille. Yleensä rahaa/lainaa ei saa koskaan takaisin tai sitten se venyy vuosien mittaiseksi.
Jos ei tuu rahoja, mä suosittelen laittamaan välit poikki kokonaan. Tuollaiset ihmiset ei ole muuteoinkaan kovin luotettavia. En kaveraa moisten kanssa.
Onhan kaverilla sun tilinumero? Voi laittaa sen vielä lisäksi mukaan. Helpompi ehkä muistuttaa tekstarilla kuin puhelimessa.
Mä inhoon ruinata rahaa. Sen takia en tykkää ees lainata rahaa kellekään. nytkin myin ton tavaran ja luulin, että saan rahat. Oon myyny muilleki tavaraa ja saanu aina rahat. ottaa päähän!
Mene käymään kylässä ja juttele maksuasiasta ihan ystävällisesti. Sano, että voisit ottaa myymäsi tavaran nyt samalla kertaa mukaasi, kun ei maksua olekaan tilille tullut. Harmittelet sitä, että luulit kaupanteon onnistuvan ja luulit saavasi maksun siitä. Joko kaveri maksaa rahan tilillesi nyt heti verkkopankista ja antaa kuitin nähtäväksi tai sitten viet tavaran pois saman tien. Myyt sen muualle. Kaveri saa valita.
että varmaan unohdit maksaa sen tuotteen silloin yksi päivä jne. Ystävälliseen sävyyn. Ja sano että jos ei olekkaan varaa maksaa sinulle käy että kaupat voidaan perua. Sitten jos ei ala kuulua niin outoa.
Laita vielä tekstiviestiä, missä on tilinumerosi ja summa. Laita vielä loppuun, että "kuittaatko, että asia ok?"
Itse laitan tuon kuittauspyynnön aika usein, niin henkilö todennäköisemmin myös lukee viestin kunnolla + tiedän ainakin, että on sen lukenut jos kuittaakin.
Vasta jos ei toisenkaan viestin jälkeen maksua kuulu, niin joko soittaisin tai menisin käymään.
Joskus voi vaan unohtaakin..
Että tarvitset sen rahan pian. Jos hänellä ei ole sittenkään varaa sitä ostaa niin ihan okei, myyt jollekin muulle. Näitä tavaran "ostajia" on ollut mullakin kavereina mutta olen laittanut välit aika nopeasti poikki, jos on epäluotettavaksi paljastunut. Ei ystävyys ja hyväksikäyttö ole sama asia!
vai unohtanut. Anna kaverille mahdollisuus pestä kasvonsa vaikka olisi tahallaan jättänyt maksamatta.
Esim "Heippa! Tuli mieleen, että olitko jo viime viikolla laittanut sen tuotteen maksun, kuten puhuttiin? Ei jostain syystä vielä näytä tulleen, kiitos :)"
samannimiselle henkilölle - virheitä sattuu.
menee tilinumeron eikä nimen mukaan
Saat rahasi heti ja perintätoimisto hoitaa loput.
Laskuta ensin esim. tilisiirrolla. Muista eräpäivät yms.
Lähetä tekstari ja kysy, unohtiko ehkä allekirjoittaa maksun (vai miksi sitä sanotaan, kun laitetaan tunnusluku), kun maksua ei vielä näy. Sano, että sinullekin kävi kerran niin.
En voisi itse jotenkin vain "unohtaa" tuollaista. Miten sen pystyy unohtamaan, kertokaa mulle?
Laittaisin tai soittaisin ja sanoisin, että nyt on aikaa mennyt aika reilusti ja maksua ei ole tullut lupauksista huolimatta.
Eikä myöskään mitään pyyntöä siirtää maksua.
Ystävälliseen sävyyn pyydät (tai haet) tavara takaisin (siinä kunnossa, kun sen annoit) tai rahat välittömästi.
Sano, että kyse on kuitenkin isosta summasta.
Ja luotit siihen, että homma hoituu sovitusti.
Ja jatkossa tavara ja rahat siirtyy samantien molemminpuolin.
Kiitos vinkeistä! Laitin eilen muistutusviestiä. Ei ole ainakaan vielä vastannut. Eikä rahoja näkynyt.