Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi juottaa vauvaa pullosta...

26.11.2012 |

Vauvani on nyt 3,5kk ikäinen ja rintamaito ei pidä enää nälkää kuin korkeintaan kaksi tuntia. Olen ehkä huono äiti, mutta alan olla väsynyt imettämään yötä päivää kahden tunnin välein. Myös vauva kaipaisi välillä pdemmät yhtäjaksoiset unet (ennen nukkui kokonaiset yöt).

Vauvaa ei ole koskaan voinut juotttaa pullosta, sillä sen jälkeen rinta ei enää kelpaa vaan siitä seuraa kamalia rintaraivareita. Pullosta yritettiin antaa ensimmäisen kerran kuukauden ikäisenä, jolloin lopetettiin yhtä nopeasti koska halusin turvata imetyksen. Kokeiltu on myös pari kertaa nyt vanhempana mutta ei.

Jos vauvaa uskaltaisi pullosta juottaa, aloittaisin iltaisin vellin antamisen jotta saisimme nukkua kumpikin yömme. Mutta kun en uskalla pulloa antaa. Mikä neuvoksi?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Jatkat sitkeästi imetystä, kyllä se siitä vielä tasaantuu kun maitoa alkaa erittymään enemmän.

2. Siirryt suosiolla pulloon, ja otat riskin, että imetys loppuu siihen.

3. Aloittelet vähitellen muita kiinteitä.

Onko tässä nyt muita vaihtoehtoja?

Vierailija
2/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on tiheän imun kausi eikä kestä enää kauan. Alle nelikuiselle ei missään tapauksessa suositella kiinteitä ja jos et pulloa halua antaa (minäkään en antaisi) niin jäljelle jää tiheä, vauvantahtinen imetys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää tarjota sitä rintaa...

Vierailija
4/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinteät. Siinä vellissä ei ole paljon enempää energiaa kuin siinä maidossakaan. Maississa on paljon energiaa eli sitä ei tarvitse syödä kovinkaan paljon, kun se jo auttaa nälkään. Aluksi sitä ruokaa ei meinaan ehkä mene niin paljon siitä suusta alas. En tiedä vieläkö neuvolassa ohjataan aloittamaan perunalla, mutta siitä on oikeasti mahdotonta saada kotikonstein sellaista siloista sosetta, millä sitä syömistä olisi hyvä harjoitella.

Vierailija
5/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nokka kova joten ei muistuta rintaa.

Näin meillä tehtiin, siitä saakka kun alkoi kiinteitä syömään 5 kk iässä, imetin lasta 8 kuukauden ikäiseksi.

Vierailija
6/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat pikkukupista tai tuttipullon korkista korviketta lapselle joskus lisäksi. Itse annoimme lisämaitoa lähinnä iltaisin, muttei se yöuniin vaikuttanut juurikaan, eikä kyllä imetykseenkään. (Imuote ei ainakaan häiriintynyt kun käytössä oli hörpytys.)

Nälkä oli kahden tunnin välein juuri tuossa iässä. Todennäköisesti lapsellasi on tiheän imun kausi, joten hän "tilaa" lisää maitoa itselleen imemällä usein.

http://www.imetystukilista.net/faq/horpytys.php

Vierailija
7/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauanko ne tiheänimun kaudet voi oikein kestää? Tätä on nimittäin jatkunut jo kolme viikkoa..

Vierailija
8/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kolmen kuukauden ikäistä vauvaa jo juottaa nokkamukista?

Vierailija
9/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauanko ne tiheänimun kaudet voi oikein kestää? Tätä on nimittäin jatkunut jo kolme viikkoa..

Voi herranjumala teitä imetysfanaatikkoja, jos se rintamaito ei riitä niin sitten se ei riitä! Antakaa sille lapselle ruokaa jotta nälkä lähtee, korvikkeeseen ei ole yksikään lapsi Suomessa kuollut eikä edes vakavasti sairastunut.

On se helkutti kumma kun se tissi on ainoa vaihtoehto... Lypsä sitä maitoa rinnasta jatkossa vaikka pulloon ja katso riittääkö se pitämään nälkää poissa. Tuskin. Helppo kokeilu, ja jos nyt jatkossa joudutkin syöttämään rintamaidon pullosta, niin mikä nautinto se sulta on pois?

Hitto mitkä ääliöt täällä lisääntyykin...

Vierailija
10/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt sait ainakin minusta aivan väärän kuvan. En todellakaan kuulu näihin imetysfanaatikkoihin, nimenomaan kyseenalaistin tuota tiheän imun kautta. Olen nuori äiti, ja kyseessä ensimmäinen lapseni. Mulla on kova halu tehdä ns. oikein nämä asiat, vaan on vaan niin helkutin vaikea tietää mikä sitten on loppujen lopuksi oikein. Neuvolatäti hokee kuinka arvokasta imetys on ja sitä ei pidä vaarantaa pullolla, itse alan olla h*lvetin väsynyt koko imettämiseen, netistä olen lukenut yhden avartavan keskustelun siitä kuinka äidit pilaa lastensa suoliston antamalla kiinteitä ennen puolen vuoden ikää jne jne jne. Ja se on viimenen mihin aion alkaa, että pumppaan päivät noita tissejä ja sitten juotan vauvalle maidon pullosta, siihen ei mulla enää huumorintajua riitä.

Vierailija
11/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei, en ole pitänyt lastani kolmea viikkoa nälässä, vaan olen imettänyt vaikka vartin välein jos lapsi on halunnut.

Vierailija
12/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjumala teitä imetysfanaatikkoja, jos se rintamaito ei riitä niin sitten se ei riitä! Antakaa sille lapselle ruokaa jotta nälkä lähtee, korvikkeeseen ei ole yksikään lapsi Suomessa kuollut eikä edes vakavasti sairastunut.

On se helkutti kumma kun se tissi on ainoa vaihtoehto... Lypsä sitä maitoa rinnasta jatkossa vaikka pulloon ja katso riittääkö se pitämään nälkää poissa. Tuskin. Helppo kokeilu, ja jos nyt jatkossa joudutkin syöttämään rintamaidon pullosta, niin mikä nautinto se sulta on pois?

suurin vale ikinä. Jos maitoa on alussa tullut ihan normaalisti ja se on tyydyttänyt vauvan nälän, sitä tulee kyllä jatkossakin. Miten imetys voi olla niin vaikeaa monille? Eihän naisista oikeasti kuin PARILLA PROSENTILLA ole jokin fysiologinen este imettämiselle. Syö ja juo riittävästi, antaa vauvan roikkua rinnalla, ei stressaa, ei anna lisämaitoa. Taatusti riittää maito.

En ole imetysfanaatikko, mulle on ihan sama jos joku antaa korvikkeita. Mutta tuota "maito ei riitä" en käsitä. Mihin se muka yhtäkkiä loppuisi?

Lypsäminen pulloon ei muuten kerro maidon määrästä mitän. Multa tulee runsaasti maitoa, mutta välillä saan pulloon pumpattua vain parikymmentä milliä, välillä saan sinne helposti desinkin. Riippuu ihan hetkestä.

Vierailija
13/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt sait ainakin minusta aivan väärän kuvan. En todellakaan kuulu näihin imetysfanaatikkoihin, nimenomaan kyseenalaistin tuota tiheän imun kautta. Olen nuori äiti, ja kyseessä ensimmäinen lapseni. Mulla on kova halu tehdä ns. oikein nämä asiat, vaan on vaan niin helkutin vaikea tietää mikä sitten on loppujen lopuksi oikein. Neuvolatäti hokee kuinka arvokasta imetys on ja sitä ei pidä vaarantaa pullolla, itse alan olla h*lvetin väsynyt koko imettämiseen, netistä olen lukenut yhden avartavan keskustelun siitä kuinka äidit pilaa lastensa suoliston antamalla kiinteitä ennen puolen vuoden ikää jne jne jne. Ja se on viimenen mihin aion alkaa, että pumppaan päivät noita tissejä ja sitten juotan vauvalle maidon pullosta, siihen ei mulla enää huumorintajua riitä.

Suolisto ei kestä viljaa alle 7kk ikää, mutta silti neuvolasta määrätään ohramallastakin. Lääkäreiden mielestä sitä ei saisi antaa.

Alle puolen vuoden ikäiselle voi ihan turvallisesti antaa riisiä, hedelmäsoseita jne. Meidän ennenaikaisena syntyneet lapset aloittivat luumusoseen kovan vatsan vuoksi 3,5kk ikäisenä ja kiinteät 4kk iässä. Bataattia, riisiä, aprikoosia, luumua ja korvikemaitoa. Rintamaitoa eivät saaneet kuin ensimmäisenä päivänä synnärillä, sekin luovutettuna. Ei pysynyt sisällä.

Nyt nämä lapset ovat ihan terveitä, eikä suolisto ole todellakaan pilalla. Ihan hyviä ja terveitä lapsia korvikemaidollakin kasvaa. Pääasia että äiti saa levätä eikä ole lypsykoneena yötä päivää.

Jos aloitat kiinteitä, kokeile aprikoosia ja luumua aluksi, riisipuuroakin voi keittää täysjyväriisijauhosta (ihan kaupan jauho-osastolta), siitä tulee hyvää ja pehmeää puuroa. Niitä kaupan valmispuuroja vauvoille ei kannata ostaa, niissä ei ole mitään järkeä.

Vierailija
14/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, aloita ihmeessä kiinteät. Vauvasi ei selvästikään tule enää kylläiseksi maidosta, eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä maidon riittämisen kanssa, kun olet kerran aina antanut rintaa vauvan sitä kaivatessa. Tuon ikäiselle voi jo antaa soseita lusikalla, niin ei imetys häiriinny. Tai sitten sitä nokkamukia niin kuin joku jo ehdotti.

Vierailija
15/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuntele ketään muuta kuin itseäsi, Jos et jaksa imettää niin sitten lopetat. Kummallinen neuvolan täti kun ei näe äidin väsymystä vaan paasaa asioista nuorelle ja antaa nuoren ajaa itsensä loppuun ja sitten syytetään mitäs teit niin nuorena lapsen kun et kerran jaksa hoitaa ja ottaa vastuuta. Joten Nyt mars tuttelikauppaan ja annat sille lapselle ruokaa niin paljon kun se haluaa. Rintamaito voi myös loppua sanoi kuka mitä tahansa ja jos sä tosiaan olet jo 3 viikkoa yrittänyt eikä sitä maitoa sen enempää tule niin älä nyt ihminen hyvä pidä sitä lasta nälässä. Ja mitä kiinteisiin tulee niin ne suositukset on vuosien saatossa muuttuneet moneen kertaan. Mä olen itse saanut 2kk iästä kiinteää ruokaa ja tässä mennä porskutan :) 4kk iästä saa antaa kiinteitä, kokeilet sillä maissilla ja perunalla alkuun.. tämäkään ei välttämättä pidä nälkää yöllä mutta kyllä se sitten puolen vuoden iässä helpottaa kun voi sunnitellusti jättää yösyötöt pois.

Vierailija
16/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se olisi todellakin noin, miksi vain PROSENTTI suomalaisäideistä täysimettää puolivuotiaaksi?

http://www.hs.fi/juttusarja/perhe/artikkeli/Äideistä+yksi+prosentti+ime…

Tuossa huomattavaa on myös se, että keskimääräinen täysimetysaika on 1,4kk ja alle kuukauden ikäisistä vauvoista vain rintamaitoa saa 60% . Ihme juttu jos sitä rintamaitoa tulee... MISTÄ SINÄ VOIT TIETÄÄ MUUSTA KUIN OMISTA TISSEISTÄSI?! Anteeksi ap, mutta mua ottaa pattiin nämä besserwisserit, jotka ovat joka ikisessä ketjussa toitottamassa että sitä maitoa tulee AINA ja KAIKILTA. Sitten viedään lapsia teholle ja nesteytykseen kun uskotaan näitä ääliöitä. Korvikkeet kehiin vaan ja kiinteitä aloittamaan.

suurin vale ikinä. Jos maitoa on alussa tullut ihan normaalisti ja se on tyydyttänyt vauvan nälän, sitä tulee kyllä jatkossakin. Miten imetys voi olla niin vaikeaa monille? Eihän naisista oikeasti kuin PARILLA PROSENTILLA ole jokin fysiologinen este imettämiselle. Syö ja juo riittävästi, antaa vauvan roikkua rinnalla, ei stressaa, ei anna lisämaitoa. Taatusti riittää maito.

En ole imetysfanaatikko, mulle on ihan sama jos joku antaa korvikkeita. Mutta tuota "maito ei riitä" en käsitä. Mihin se muka yhtäkkiä loppuisi?

Lypsäminen pulloon ei muuten kerro maidon määrästä mitän. Multa tulee runsaasti maitoa, mutta välillä saan pulloon pumpattua vain parikymmentä milliä, välillä saan sinne helposti desinkin. Riippuu ihan hetkestä.

Vierailija
17/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella vaikea imetys eikä maitoa missään vaiheessa tullut tarpeeksi. Ei vaikka kuinka yritin. Ongelmia oli muutenkin mm. rintatulehdus. Rintamaidon antaminen onnistui meidän tapauksessa vain pumppaamalla. Pumppasin vauvalle maitoa jokaiselle syötölle sen 6kk minkä "imetin" ja annoin lisäksi korviketta.

Eli voit siirtyä myös kokonaan siihen tuttipulloon ja pumppaat rintamaitoa korvikkeen lisäksi niin kauan kuin pystyt/jaksat.

Synnytyksen jälkeen hormonihuuruissaan suhtautuu tuohon imetykseen helposti liiankin tosissaan ja säntillisesti. Toki rintamaito on tärkeää vauvalle, mutta joidenkin tutkimusten mukaan se immuniteettihyöty kestää vain noin 4kk ajan. Tärkeintä on että vauva kasvaa ja on tyytyväinen (koko ajan nälkäinen vauvahan väsyttää vanhemmatkin!) ja läheisyyttä voi antaa muutenkin kuin imettämällä.

Vierailija
18/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, aloita ihmeessä kiinteät. Vauvasi ei selvästikään tule enää kylläiseksi maidosta, eikä sillä välttämättä ole mitään tekemistä maidon riittämisen kanssa, kun olet kerran aina antanut rintaa vauvan sitä kaivatessa. Tuon ikäiselle voi jo antaa soseita lusikalla, niin ei imetys häiriinny. Tai sitten sitä nokkamukia niin kuin joku jo ehdotti.

#15 ei ole #14 eli edellinen...

Vierailija
19/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon imetät kerralla? Kokeile imettää yksi rinta tyhjäksi ja röyhtäytyä vaikka välillä ja sitten jatkat toisesta rinnasta. Meillä vauva ainakin välillä vaan lopetti imemisen kun rinta oli tyhjä ja tyytyi siihen. Kun tajusin nostaa pystyyn ja röyhtäyttää ja siirsin toiselle rinnalle söi viellä jonkin aikaa lisää ja heti nukkui pidempiä kausia kun ei jäännyt nälkäiseksi.

Vierailija
20/22 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 2 kk iässä, maito ei tosiaan enää riittänyt, oli lopettanut yösyönnit jo alle 1 kk vanhana. Äitini neuvoi, että kuuntele ennemmin itseäsi, kuin kirjanohjeita. Joten tasan tarkkaan muussasin pojalle bataattia, poika tykkäsi, maitoa meni ja soseita. Ai, että. Kasvaapas muuten hyvin omilla käyrillään ja on tyytyväinen, suuri ruokahaluinen poika! :)

Joten uskalla vain kokeilla velliä tai soseita, ei se sitä lasta pilaa :) Velleistä aloittaisin kyllä ensin maissi tai riisivellistä, sekä porkkanaperuna :)

T: toinen nuori äiti, 18v kun sain esikoisen :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän