Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun tytöllä ei ole vaatemakua

Vierailija
25.11.2012 |

7-vuotiasta ei voi vieläkään päästää yksin pukeutumaan, koska hänellä ei ole mitään käsitystä siitä, mitkä vaatteet käy minkäkin kanssa. Ei haittaa myöskään jos on liian pieni tai reikiä jossain vaatteessa. Esim. tänään oltiin lähdössä ulos syömään, niin se oli laittanut skottiruutuhameen, pinkit liian pienet sukkahousut joissa turkooseja kukkia sekä valkoisen pikkukukallisen paidan, joka sekin oli liian pieni ja edessä oli jotain tussia. Ulkovaatteissa on aivan yhtä suurpiirteinen: pipo mitensattuu mytyssä tai väärinpäin, housunlahkeet miten sattuu, hanskat repsottaa.

Kun seuraa kavereiden lapsia, niin monilla tuntuu olevan jo hyvinkin selviä käsityksiä siitä, millaisia vaatteita pitäisi olla ja mitä haluaa päälleen laittaa. Onko teidän ekaluokkalaisilla jo jotain käsitystä pukeutumisesta?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotiasta ei voi vieläkään päästää yksin pukeutumaan, koska hänellä ei ole mitään käsitystä siitä, mitkä vaatteet käy minkäkin kanssa. Ei haittaa myöskään jos on liian pieni tai reikiä jossain vaatteessa. Esim. tänään oltiin lähdössä ulos syömään, niin se oli laittanut skottiruutuhameen, pinkit liian pienet sukkahousut joissa turkooseja kukkia sekä valkoisen pikkukukallisen paidan, joka sekin oli liian pieni ja edessä oli jotain tussia. Ulkovaatteissa on aivan yhtä suurpiirteinen: pipo mitensattuu mytyssä tai väärinpäin, housunlahkeet miten sattuu, hanskat repsottaa.

Kun seuraa kavereiden lapsia, niin monilla tuntuu olevan jo hyvinkin selviä käsityksiä siitä, millaisia vaatteita pitäisi olla ja mitä haluaa päälleen laittaa. Onko teidän ekaluokkalaisilla jo jotain käsitystä pukeutumisesta?

Vierailija
2/17 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kurahousuthan tuon ikäiselle vielä kuuluu jalkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotias on melkoisen tarkka vaatteistaan ja "vaatekriisejäkin" tulee silloin tällöin. Mistä lie oppinut?

Vierailija
4/17 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hiukan pihalla siitä, mitä 7-vuotias osaa yleensä. Opetat pikkuhiljaa näitä asioita, niin hyvä tulee. Älä missään nimessä anna ymmärtää, että on jotenkin huonosti kehittynyt, näin ei todellakaan ole.

Vierailija
5/17 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö täyttää kohta 10v ja nyt se on alkanut vähän kattoa mitä päälleen pistää :D

Pääasiassa verkkareita ja huppareita edelleen, mutta ei sentään ihan miten sattuu sekaisin. Vaikka kyllä ne lemppariverkkarit kiskotaan koipeen, vaikka olisivatkin 5cm liian lyhyet... (koitan sit keräillä niitä pieneksi menneitä vaivihkaa pois...) Eniten on aina vaikuttanut se, että vaatteet on ensin mukavat, sit kaikki muu.

Tyyli ollut lähinnä se, että laitetaan lepparivaatteet päälle, sopi ne toisiinsa tai ei.

Ja mä kun valkkasin tuolle aikoinaan tutitkin sävyyn sopivaksi ja jouduin vaihtamaan koko vaatetuksen, jos oikean väriset sukat olikin pesussa... :D

Noh, eipähän oo mikään pikkupissis... :P

Vierailija
6/17 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis sitä, että pannaan parhaat farkut jalkaan ja puhdas paita :D

Joo, juhliin mä tasan sanelen mitä päälle pannaan... Muuten annan tytön soveltaa, eipä se nyt mua niin haittaa, kunhan on säähän sopivat vaatteet.

Vierailija
7/17 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hiukan pihalla siitä, mitä 7-vuotias osaa yleensä. Opetat pikkuhiljaa näitä asioita, niin hyvä tulee. Älä missään nimessä anna ymmärtää, että on jotenkin huonosti kehittynyt, näin ei todellakaan ole.

Meidän 5-vuotias poikamme on mielestäni jo paljon vaativampi ulkoasunsa suhteen. Valitsee yhteensopivia vaatekokonaisuuksia, ei ensimmäistä käteenosuvaa. Osaa myös valita omantyylisä vaatteita kaupoissa.

Joskus olen miettinyt, että voiko olla joku yhteys vaatemaulla ja rytmitajulla. Tytär on juuri niin epävireinen musiikillisesti kuin vaatteissakin, eikä sillä oikeasti ole minkäänlaista rytmitajuakaan :D Poika taas osaa laulaan ikäänsä nähden aika hyvin ja tarttuu rytmiin.

En minä tietenkään lapselle näitä sano. Naurattaa, vähän huokailututtaakin joskus, vaikka en mitään muotitietoista kaipaakaan. Itsekään en ole mikään erityinen pukeutuja.

ap

Vierailija
8/17 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska juuri tässä mietin miten minulla ei silloin nuorena ollut vaatemakua: äiti puki minut esim. väreiltään minulle sopiviin vaatteisiin, mutta kun itse ostin niin ostin oranssia ym. mikä silloin 80-90-luvuilla oli muodissa. Ja värjäsin tukkaa hennalla vaikkei punainen sovi minulle yhtään. Tuntuu että nyt 40v ylipainoisena näytän paremmalta... ja vähemmän muodikkaalta. Lapseni ovat tottuneet kysymään minulta mitä laittavat päälle, ilmeisesti on tullut korjattua liian monta kertaa. En oleta että ala-asteikäiset osaisivat vielä valita vaatteensa joka tilanteeseen. Toivon että kuitenkin sään mukaan pukisivat ulos. Tyttö on tarkempi, poika saattaa pukea myös märät ja likaiset vaatteet päälleen, kun en ole vahtimassa.

Vierailija
9/17 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytär on erittäin musikaalinen, mutta pukeutuminen ei hirveästi kiinnosta eikä tyylitaju ole kehittynyt kummoiseksi. Poika meillä ei ole yhtä musikaalinen, mutta on kyllä tytärtä kiinnostuneempi vaatteista. Keskiverto 7-vuotias ei pukeudu aikuisen makuun tyylikkäästi tai edes järkevästi, jos ohjailematta valikoi asujaan.

Vierailija
10/17 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taustatiedoksi voin sanoa, että mulla se käsitys oikein pukeutumisesta alkoi kehittyä vasta pikku hiljaa lukioajoista eteenpäin, kun pääsin eroon lapsuuteni vihamielisestä peruskouluympäristöstä, jossa haukuttiin kaikki jotka ei pukeutuneet tietynmerkkisiin kledjuihin. Vieläkin välillä tulee kavereilta palautetta että en osaa pukeutua nätisti. Ei mua vain jaksa niin kauheasti kiinnostaa oma tyyli kun tuolla kaduilla kaiken maailman tuulitakkien ja reikäfarkkujen seassa kuljen, kunhan nyt ihmiseltä näyttää eikä ole likainen ja haise, ei paljasta liikaa eikä yhdistele rytkyjä ja juhlavaatteita mielipuolisesti, pääsee useimmissa arkielämän tilanteissa riittävän pitkälle :)

Mutta tuo juhliin ja ravintolaillallisille pukeutuminen on toki ihan eri kysymys, enkä ymmärrä, missä vaiheessa 7-vuotias olisi sen ehtinyt oppia. Mikset suosiolla valitsisi vaatteita hänen puolestaan, sinähän se kuitenkin olet, jolle kunnia tai häpeä lapsen asusta lankeaa, eikä asia lasta itseään ilmeisesti kiinnosta. Jos haluat, että hän oppii varhain tyylitietoiseksi, niin kyllä se pitää opettaa.

Vierailija
11/17 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoinko jossain, että odotan lapsen osaavan pukeutumisetiketin täydellisesti? Ainakin sen sanoin, vissiin eka lauseessa heti, ettei tytön voi antaa valita vaatteitaan itse, koska lopputulos on yleensä vähintäänkin mielenkiintoinen :)

En vaadi mitään, mutta tuntuu, että monet kavereiden lapsista osaa jo sanoa, millaisia vaatteita haluavat päälleen laittaa. Näin meidän 5v:kin osaa. Ja jopa jotkut taaperot osaavat ilmaista, etteivät halua päälleen likaista vaatetta. Mutta tytölle ei siis ole yhtään mitään väliä, kunhan on jotain päällä, sukkiakaan ei meinaa muistaa jalkaansa laittaa.

ap

Vierailija
12/17 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan lapselle sellaisia vaatteita, joita voi yhdistellä miten vain tyylin menemättä metsään. Piilotan välillä vaatteita, joille ei ole sopivaa yläosaa tai alaosaa.

Parhaiten vaateostokset onnistuvat, kun menee uuden sesongin alkaessa kauppaan ja ostaa vaatteet kerralla samalta merkiltä koko kaudeksi. Ei tarvitse sen jälkeen itkeä joka aamu vaatteiden kanssa. Hyvin yhteensopivilla vaatteilla on myös parempi jälleenmyyntiarvo huutiksessa.

Vierailija
13/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

So??

Vierailija
14/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin vähän syvempiä arvoja kasvatuksessa. Vaihda vaikka kaverit, niin ei vaivaa muiden tekemiset.

Vierailija
15/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on erilainen vaatemaku kuin sinulla.

Vierailija
16/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vaatteet kirppikseltä, säästyneet rahat laita lapselle sijoituksiin. Ostaa sitten helpommin asunnon yms. , kun on aikuinen.

Vaurastumisen alku luodaan lapsena.

Vierailija
17/17 |
16.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle annetaan vapaus valita ja kokeilla eri tyylejä, hän on oma ylsilö jolla on oma maku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme