Perhe, jossa vain toinen tienaa on taloudellisessa mielessä yh-perhe
Kommentit (29)
Yksinhuoltaja= huolehtii yksin lapsesta.
Minusta edes ne, joilla toinen huoltajista hoitaa lasta joka toinen viikonloppu, eivät ole yksinhuoltajia.
lapsella on kaksi vanhempaa kotona huoltamassa häntä, niin miten toinen vanhemmista voisi olla yksinhuoltaja??
Ei tuota pitäisi edes katsoa vain rahantulon kannalta. Siitähän on VALTAISA apu kun toinen on kotona auttamassa.
Mutta koska ei nyt saa mistään rahaa niin minä elätän miehen ja lapseni pienestä palkastani. Itseasiassa lapsilisät ja minimielarit ovat yhtä paljon kuin palkkatuloni joten tavallaan lapsetkin siinä elättävät isäpuolta. Ei käy minun oikeustajuuni ja parisuhdetta rassaa tämä minun armoillani oleminen ja mies etsiikin ilta- ja viikonlopputyötä. Aikuinen vanhempiensa kanssa elävä lapsi saa toimeentulotukea jos tuloton mutta avo- tai aviopuoliso on täysin toisen varassa. Jos olisin työtön niin tilanne olisi täysin sama, olisi mies työttömyyskorvaukseni varassa ja tietty ei yh-korotuksia tule koska enhän ole yh vaan meillä on kahden ihmisen tulot käytettävissä - vaan kun ei ole.
Mieheltäni lakkasi opintotuki koska ei saanut riittävästi opintopisteitä. Ei voi saada edes toimeentulotukea koska avopuolisoilla elatusvelvollisuus eli mieheni on täysin minun tulojeni varassa.
Se on ihan omaa sössimistä jos ei opiskele ja tietää seuraukset.
miksi olet ottanut tuollaisen miehen tai yhä elätät häntä? voihan sitä yhdessä olla vaikka ei yhdessä asu. en ikinä laittaisi omia lapsiani elättämään isäpuolta, kyllä elarit ja lapsilisät kuuluvat heille, eivät perheeseen myöhemmin tulleelle kumppanille.
by the way, aika monta lasta saa olla jos lapsilisät ja minimielearit ovat yhtä paljon kuin palkkatulo..
pysty sen enempää töitä tekemään kuin hoitamaan kotia? Eli rahan tienaaminen ja kodin hoitaminen on kokonaan yhden vastuulla? miksi sellaisia perheitä ei tueta?
Isä salaisesta perheestä
Suomessa voi olla tuloton. Jos puolison tulot ovat riittävät Kela ei maksa työttömyyskorvausta, vaikka olisikin työkkärinlistoilla.
hän ei kykene töihin koska on liian sairas. Eli ei voi saada työttömyyskorvausta. Sairautensa on kuitenkin sen verran epselvä ettei kunnon diagnoosia ole, joten ei saa myöskään kelalta tai vakuutusyhtiöstä mitään.
Tämä oli tilanne 10 vuoden ajan. Vaimo elätti perheen. Nyt hän on kuitenkin kuntoutunut sen verran että pystyy osapäivätöihin, ja diagnoosikin on selvinnyt joten ei tarvi enää kenenkään epäillä että vika olisi pelkästään korvien välissä. Laiskaksi kukaan häntä tunteva ei koskaan epäillytkään.
Tässä tapauksessa ei kukaan voi väittää että olisi itse sössinyt asiansa.
pysty sen enempää töitä tekemään kuin hoitamaan kotia? Eli rahan tienaaminen ja kodin hoitaminen on kokonaan yhden vastuulla? miksi sellaisia perheitä ei tueta?
Isä salaisesta perheestä
pitäisikin saada tukea: terveys/mielenterv. palveluita sekä lastenhoitoapua sillä aikaa kun se terve osapuoli käy töissä. (Tosin aina ei terveelläkään ole töitä, eikä sille mitään voi)
Mutta nämä avut pitää itse hakea, sen verran täytyy jaksaa, on pakko, koska kukaan ei tule ovelle tarjoamaan. Mutta esim. päivähoitopaikka on hyvä apu tuohon sun tilanteeseen (?), koska et varmaan voi yhtä aikaa hoitaa lapsia ja olla työssä?
Sen lisäksi panostaisin siihen, että toisen terveys saadaan kuntoon, jos mahdollista, hänen itsensä ja koko perheen takia. Aina se ei ole mahdollista tietenkään, mutta silloin täytyy vaatia apua (tietenkin voit olla niin puhki, ettet jaksa hakea apua... tsemppiä!
ja koulussa mutta vaimon terveys vain huononemaan päin. Lapsi siis hoitaa itse itsensä mutta huushollin joudun minä hoitamaan silloin kun ehdin. Ongelma on myös rahan riittäminen. Lapsen harrastusket ja muut pakolliset menot syö kaikki säästöt. Appivanheminlta ollaan saatu vain sellaisia nauvoja että pitäisi vaan elää niukemin ja niukemmin. Pitääkö meidän lopettaa sähkön käyttö ja lukea kynttilänvalossa?
Mutta koska ei nyt saa mistään rahaa niin minä elätän miehen ja lapseni pienestä palkastani. Itseasiassa lapsilisät ja minimielarit ovat yhtä paljon kuin palkkatuloni joten tavallaan lapsetkin siinä elättävät isäpuolta. Ei käy minun oikeustajuuni ja parisuhdetta rassaa tämä minun armoillani oleminen ja mies etsiikin ilta- ja viikonlopputyötä. Aikuinen vanhempiensa kanssa elävä lapsi saa toimeentulotukea jos tuloton mutta avo- tai aviopuoliso on täysin toisen varassa. Jos olisin työtön niin tilanne olisi täysin sama, olisi mies työttömyyskorvaukseni varassa ja tietty ei yh-korotuksia tule koska enhän ole yh vaan meillä on kahden ihmisen tulot käytettävissä - vaan kun ei ole.