12-vuotiaan hiustenvärjäys - kamalaa taistelua
Alle 16-vuotiaille ei suositella nykyään hiustenvärjärystä. Meidän 12-vuotias tappelee täysillä saadakseen värin päähänsä. Kuinka yleistä hiusten värjäys on? Antavatko vanhemmat näin nuorten värjätä? Jos annat, niin miksi?
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/92449-ei-varia-hiuksiin-alle-16-vuot…
Minä en anna, tapelkoon vaikka kuinka.
Kommentit (61)
Jossain vaiheessa oli melkoinen taistelu aiheesta mutta tyytyi lopulta kieltoon. Saa kokeilla niitä värejä mitkä lähtee tosi nopeasti pesussa pois. Fiksut kampaajatkaan ei värjää alle 16-vuotiaiden hiuksia! En pelkää niinkään värien aiheuttamia syöpiä ym vaan sitä että allergisoituu hiusväreille eikä sitten aikuisena voi värjätä ollenkaan. Allergisoitumisriski on suurempi lapsella ohuemman ihon vuoksi. Atoopikolla erityisen suuri.
Hiusvärin testaamista iholle EI muuten suositella koska voi herkistää värille. Tai sille yhdelle tietylle myrkylle mitä useimmissa väreissä on
värjätä hiuksia. Omat tyttäreni nyt 14- ja 15-vuotiaat.
13-vuotias värjää kerran kuussa mustaksi tukkansa, itsekin aloin siinä iässä värjätä ja minusta on ihan ok. En jaksa noiden värien vaarallisuuteen uskoa kun itse olen 25 vuotta jo laittanut kestovärin joka kuukausi eikä mitään ongelmia.
ja tuolloin ei ollut sitä ikärajasuositusta olemassa.
Pelottele se tyttösi vaikka tällä jutulla
http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-1288519307009.html?pos=ok-nln
Vaalennusaineet voivat liian vahvoina olla jopa syövyttäviä, jolloin voivat aiheuttaa ihosairauden asiakkaalle, eli rikkoa päänahan. Vaalennusaineille ollaan yleisesti harvemmin allergisia, ne ovat vaan sen verran tuhdimpia aineita että voivat ihooireita. Mitä tummempi väri, sitä enemmän sisältää sitä entiten allergisoivaa ainetta, eli fenyleenidiamiinia. Hennatatuoinnit sisältävät parafenyleenidiamiinia, jota irtoaa elimistöön 24/7 koko sen ajan kun tatuointi ihollasi on. Siksi se altistaa allergioille. Itse olen kampaaja, ja olen näynyt muutamassa vuodessa jo että hiusväriallergiat kasvavat todella paljon kokoajan. Itselläni käy useita fenyleenidiamiini allergiaatikkoja asiakkaina, ja osalla reaktiot on todella pahoja.
Kannattaa oikeasti ottaa vakavasti nämä asiat. Myöskin kannattaa miettiä kuinka monelle kemialliselle aineelle altistut päivittän pelkän kosmetiikan kautta. Itse käytän jopa 7 hiustuotetta "päivittäin", kaikki hajustettuja.. Siihen lisäksi kaikki meikki-,ihonhoito- ja hygieniatuotteet jne. Kaikki hajustettuja. Saati sitten kuinka monelle tuoksulle altistuu työssä päivittäin..
Seuraavana voisi sitten miettiä mitä kaikkea sitä tulee syötyä, lisäaineina jne. Lista jatkuu loputtomiin. Mutta kannattaa välillä herättää itseään näillä, ja miettiä mikä oikeesti on järkevää ja tarpeellista.
Pojan tukka onblondattu pari ketaa n 7-8 v iässä. Ei se välttämättä ihan järkevää ollut :( Bykyään käyttää kevytvärejä(16v)
No mä annan blondata raitoja, ja kenties suoraväriä voisi ajatella. Blondaushan ei kai niin vaarallinen olekaan, mitä nyt hiuksia kuluttaa.
13v. on musta ihan sopiva raja. Koska miksi värjätä alle teini-ikäisen hiuksia, jos hän ei meikatakkaan vielä saa tai tee meikeillä yhtikäs mitään koska on aivan liian pieni/nuori? Sitten kun saa alkaa meikkaamaankin, niin voidaan sitä hiustenvärjyytäkin harkita.
Onko tää värjäyskielto joku uusi juttu? 10 vuotta sitten oli ainakin ihan ok, jos 12-15 vuotiaat värjäsivät kestoväreillä hiukset. Itsekin värjäsin ekan kerran 12-vuotiaana ja tällä hetkellä ikää 25-vuotta, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut. Kaikista kauheimpia ovat ne haalistuvat kevytvärit. Kuka haluaa hiusvärin, joka haalistuu samantien? Eikö hiusvärin idea ole saada se tietty väri hiuksiin?
Voithan ehdottaa lapselle liukuvärjäystäkin, jos lapsella on sellaiset hiukset, että on mahdollista tehdä. Silloin vain latvat värjättäisiin eikä olisi terveydellisiä haittoja.
Älä vaan anna. 12-v. on täysin lapsi.
Tiedän tytön jolle laitettiin jo 10-vuotiaana väri
päähän.
Kauniit elovenahiukset pilattiin kun äiti ei ymmärrä
eroa lapsen ja aikuisen välillä.
Mun kummityttö, nyt vielä 10v. sai juuri värjätä hiuksensa sinisiksi..!!! Olen ihan järkyttynyt, luulin, että vanhempansa vähän enemmän pitäisi rotia, mutta ei.. kaikki saa, mitä keksii pyytää. Okei, väri on sellainen suoraväri, mikä lähtee pesussa pois, mutta onko siniset hiukset kauniit, onko?? Oman tyttäreni paras kaveri 12v. on saanut värjätä jo pitkään hiuksiaan välillä vaaleiksi, välillä tummiksi, äitinsä on ihan cool, että ei mitään hätää. Ole tässä sitten itse tiukkana, että et ihmeessä saa värjätä vaikka "muutkin saa..!"..
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 23:22"]
Mun kummityttö, nyt vielä 10v. sai juuri värjätä hiuksensa sinisiksi..!!! Olen ihan järkyttynyt, luulin, että vanhempansa vähän enemmän pitäisi rotia, mutta ei.. kaikki saa, mitä keksii pyytää. Okei, väri on sellainen suoraväri, mikä lähtee pesussa pois, mutta onko siniset hiukset kauniit, onko?? Oman tyttäreni paras kaveri 12v. on saanut värjätä jo pitkään hiuksiaan välillä vaaleiksi, välillä tummiksi, äitinsä on ihan cool, että ei mitään hätää. Ole tässä sitten itse tiukkana, että et ihmeessä saa värjätä vaikka "muutkin saa..!"..
[/quote]On?
En mä näe järkeä jos tytär siihen punaruskeaan tukkaansa väriä haluaa, että juu, laitetaanpas ruskeat raidat. Kyllä meillä nyt sitten laitetaan jotain räväkämpää.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2013 klo 23:22"]
[/quote]
Vähän sama kuin mulla. Se tyttö on rakas sisarukseni lapsi.
Ja mitään rajoja ei aseteta.
Äidille ei uskalla sanoa, se voi räjähtää.
Nyt tyttö värjää alvariinsa ja meikkauskin aloitettiin jo 10-11 v.
Jopa koulussa opetkin oli puhunu voimakkaasta meikistä..
Käykö täällä kukaan itse kampaajalla, kun näin harva on tietoisia asioista. Yksikään kunnon kampaaja ei enää värjää alle 16-vuotiaiden hiuksia, sillä se on vaarallista.
Ja ne kaupan värit on vielä kamalampia myrkkyjä kuin kampaamotuotteet, sillä niissä täytyy komponenttien säilyä pitkään ja niiden pitää olla helposti yhdisteltävissä.
Lisäksi kampaajat suojelevat itseään nykyään käyttämällä mahdollisimman hellävaraisia tuotteita ja suojelevat näin samalla myös asiakkaitaan.
Kampaajani selvitti minulle juuri tätä asiaa ja piti itse 11-vuotiaalleni luennon asiasta, että ei edes raitoja alle 16-vuotiaalle.
Serkkuni muuten värjäsi hiuksiaan mustiksi nuorempana ja nyt hänellä on paha pigmettiallergia mustalle ja siniselle. Tarkoittaa sitä, että ei esim. farkkuja ikinä tai mustia tai sinisiä vaatteita, puhumattakaan meikeistä. Tosin ei tiwtenkään voi sanoa johtuuko se hiusten värjäyksestä, mutta panee miettimään.
Turha vedota siihen, että kyllä minäkin nuorena. Kun liityimme EU:hun, sallittiin monet täällä vuosia kielletyt aineet jälleen sallituiksi. Moni muistaa, ettei Suomessa ollut sinisiä karkkeja vuosikymmeniin, sillä sininen oli atsoväri. Suomi luokitteli sen syöpävaaralliseksi, mutta se oli jälleen hyväksyttävä elintarvikkeeksi EU:n takia. Moni myykin yhä tuotteita, joissa ei ole atsovärejä ja niitä halutaan ostaa.
Sama, mutta vähemmän tiedetty asia koskee hiusvärjä. Ennen ei tiettyjä pahasti allergisoivia tai syöpävaarallisia aineita saanut Suomessa myytävissä hiusväreissä olla. No nykyään taas saa. Niitä käytetään erityisesti kotiväreissä. Ja mitä halvempi väri, sen huonommat aineet.
No tuolla kylällä ainakin sen tytön tukkaa värjättiin.
Ja vielä: miksi kauniin lapsen kauniit hiukset pitää värjätä?
Itse sain värjätä jo kolmannella luokalla ja ei ole tullut mtn nyt ärsyttää tämä uusi laki kun pitää värjäytä kotona ja kampaamot hinnoitti yli 100e siitä että värjäili ns. raitoja ja sanoin ettei siitä tule mtn mutta vakuutti että näyttää hyvältä mutta oli ihan samannäköine, olen nyt 14 vuotta ja ihan kunnossa VAIKKA OLEN JO MONTA VUOTTA VÄRJÄNNYT hiuksiani, kunnon ylisuojelua taas ei kai kukaan anna lapsensa mennä kampaamoon värjäämään hiuksia jos ei olisi ennen testannut tai testaa siellä jos he itse laiminlyövät varoituksen eivätkä katso tuleeko mtn oma vika ja ne joille on oikeasti tullut jtn pahaa (jopa kuolemia) ovat olleet yliherkkiä eivät ole testanneet... se miksi laki tuli että jos sattuu jtn kampaamo on vastuussa tyhmä puhetta....
teit päätelmän, että hiusväristä saatu kemikaaliannos olisi noin pieni suhteessa muihin saatuihin kemikaaleihin? Entä mitäs sitten selität lapsellesi, jos hän ihastuu siihen lopputulokseen?
Asian voi myös selittää lapselle niin, että hiusväreissä on myrkkyä, joka on vaarallista noin nuorena, ja siksi äiti ei anna sinun värjätä hiuksiasi. Katsotaan uudestaan sitten, kun olet vanhempi.