Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kumpi parempi lapsen kannalta, kokonaan ilman isovanhempia vai varaisovanhemmat?

Vierailija
24.11.2012 |

toivoisin lapsen kannalta näkökulmaa asiaan, jossa lapsilla on olemassa isovanhemmat mutta jotka ei eri syistä johtuen voi osallistua lasten elämään. Omat vanhemmat eivät isäni mt-ongelman takia ole mitenkään yhteyksissä, itse voisin ollakin mutta isäni "hulluus" on sen verran patologista ettei heistä ole normaaliin kanssakäymiseen, äitini kaikki voimat menee isän hoivaamiseen, ei jaksa edes pitää yhteyttä.

Anoppilassa on klassinen "anoppi hoitaa vain tyttären lapsia", johtunee siitä että ollaan aina asuttu aika kaukana, ja anoppi on ikänsä ollut tyttärensä paras ystävä, joten aika luonnollista on että anoppi joka päivä auttaa tytärtään. Meillä käväisee kaksi kertaa vuodessa päiväseltään eli lasten synttäreillä. Apua emme saa ja asia on sanottu suoraan, hyväksyn asian koska en voi sitä muuttaakaan.

Tässä ei ole nyt tarkoitus ruotia että mikä johtuu mistäkin tai onko ap nyt ilkeä vai ei, vaan pohdittaisiinko asiaa lasten kannalta. Selitys oli vain sitä varten että isovanhemmat ovat elossa, muttei mukana elämässä (itse siis koen että asia olisi helpompi jos olisivat kuolleita).

Eli miten itse tekisit, kun isovanhempia ei ole, siis sellaisia jotka soittelisi, kävisi kylässä, leikkisi lasten kanssa, kävisi retkellä tai ongella tai muuta vastaavaa, niin totuttaisitko lapset pärjäämään ilman vai hankkisitko varaisovanhemmat?

Varaisovanhemmilla tarkoitan siis sellaista että maksan jonkun tuntikorvauksen (10-15e/h) ajasta jonka lasteni kanssa käyttäisivät leikkimiseen. Ilmaista panosta en tietenkään odota keltään.

Koen että lapsille olisi tärkeä että olisi muita aikuisia, sillä muuta sukua elämässämme ei oikein ole, ja perheystäviä on vain kaukana (lähinnä vanhalla asuinpaikkakunnalla) eli sellaiset aikuishahmot puuttuvat lasten elämästä.

Miten itse koet jos sinulle ei ollut isovanhempia? Tai onko kenelläkään varaisovanhempia?

Ilmaisesta hoitoavusta ei ole siis todellakaan kyse, hoitojuttuihin voi palkata MLL tädin, mutta nyt olisi siis "mummokaveri" tai "ukkikaveri", siis sellainen yhteisen ajan viettäjä, kyseessä.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla