Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva tulossa, miten ohjata esikoista 3v. nukahtamaan itsekseen?

11.06.2008 |

Olisi mukava kuulla ystävällisiä vinkkejä siitä, että miten voisi totuttaa 3v. lapsen nukahtamaan itsekseen. (En siis kaipaa moitteita/ihmettelyitä siitä, että lapsi ei vielä nukahda itsekseen. Siihen se tuntuu näillä palstoilla niin helposti menevän, mikä mua pännii. Eli jos ei ole asiallisia neuvoja, niin pyydän olemaan kommentoimatta. Kiitos.) Tähän asti olen ollut sitä mieltä, että kyllä se aika sitten tulee, kun hän on valmis, ja niin tulisikin, tottakai, mutta nyt tämä vauvan tulo on pistänyt ajattelemaan asiaa vähän toisinkin.

Hän kelpuuttaa vain minut nukuttajaksi, ei isikään kelpaa. Juttu on ihan ok nyt, mutta mitäs sitten, kun vauva tulee taloon ja tarvitsee minua myös... Ja jo sekin, että kun olen sairaalassa synnytysreissulla, niin olisi kiva, että tyttö nukkuisi ne yöt isin kanssa kotona hyvin. (Tosin ollaan menossa Haikaranpesään ja perhehuoneeseen, ellei mitään kummia satu. Mutta yhtälailla siellä olisi hyvä, että tyttö nukahtaisi ilman apuani) Vähintään siis olisi mahtavaa, että tyttö alkaisi menemään nukkumaan myös isänsä nukuttamana, mutta vielä parempi olisi juuri, että tottuisi nukahtamaan itsekseen.

Tällä hetkellä tyttö nukahtaa niin, että kun hän rauhoittuu makaamaan paikalleen, hän tykkää, että keinutan häntä pyllystä, sivulta sivulle. Joskus lisäksi pyytää pitämään kädestä kiinni. Istun siis hänen sänkynsä vieressä.

Miten te muutte olette saaneet asian hoidettua sillälailla suht pehmeästi? Kauheita huutoja en haluaisi aiheuttaa, vaan jotenkin pikkuhiljaa kun totuttaisi... Vielä on 2kk aikaa laskettuun aikaan... Tiedän, ettei hän kuolisi, vaikka nyt muutamana yönä "huutaisikin", mutta jos sen voi välttää, niin hienoa.

Kiitos tosi paljon jo etukäteen!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsellasi joku mukava unilelu tai riepu käytössä?? Meillä poika rauhoittui niin että kävin peittelemässä ja suukottamassa ja kerroin aina että äiti on viereisessä huoneessa jos tulee hätä, sitten vaan menin pois huoneesta, Monta iltaa meni niin että poika käveli mun perässä pois sängystä ja aina mä vein takas. Yhtäkkiä huomasin että poika oikeesti nukahti ilman minua...Sama tilanne kun sinulla että piti paijatta ja heilutta takapuolta ja ainut ku kelpas siihen niin oli äiti. Nyt jopa ollaan niin pitkällä et poika on 3,5v käy ite pesemässä hampaat,tietty autan ja sit kipittää ite sänkyyn sanoo vaan matkalla että hyvä yötä.

Voihan se tietty olla että huutoa tulee mutta se on vaan kestettävä. Meillä oli vauva niin kovin kiinni tississä että silloin jos oli huono ilta ja piti käydä nukuttaan toinen niin istuin ja imetin samalla.

Toivotavasti on apua sinulle.

Kannatta aloittaa tämä ennen vauvan syntymää

Vierailija
2/7 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti neuvoja tulee lisääkin, tarkoitukseni ei ollut ketään pelästyttää tuolla aloituksellani :)

Lapsella on kyllä montakin pehmolelua, jotka raahaa sänkyyn, kun sinne menee. Mutta kun tulee se hetki, että hän rauhoittuu makaamaan ja haluaa alkaa nukkumaan, niin viskaa lelut sängystä pois. Harmi!

Juu, tämä projekti aloitetaan mahdollisimman pian, kun kekataan, että miten se toteutetaan. Onneksi tosiaan on se n. 2kk vielä aikaa päästä tavoitteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
12.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt 3,8v viliviikari poika jolla aina tuottanut vaikeuksia omaan sänkyyn nukahtaminen.Pikkusisko nyt 1v2kk ja noin 6kk ollaan poikaa tsempattu nukahtamaan omaan sänkyyn,itse.

Illalla kehutaan ja kerrotaan miten hienosti on edellisinä iltoina mennyt nukkumaan jakiitetään.Kuuntelee rauhallista musiikkia tai luettua satua hiljalleen nukkumaan mennessä.

Aamulla taas kiitellään jos ilta meni hyvin.Välillä palkitaan jollain pienellä(vienyt tiimariin tms valitsemaan pienen palkinnon)

3v on jo sen ikäinen että ymmärtää kannustimen,lahjonnan ja kiitoksen=)

Ja tosiaan meillä ainakin tuo rauhallinen musiikki tms tehonnut myös hyvin!

Rutiinit ovat myös tärkeät!Iltapalat,hampaiden pesut pusut ja peittelyt joka ilta samanlaisesti!

Hermoja raastavaa on välistä ollut pojan kanssa,kun ei tosiaan ole ennen sänkyynsä itsekseen nukahtanut.Täynnä energiaa ja välillä saattanut metelöidä muute hereille.

Olen varmasti tottunut liian hyvään sillä kuudesta lapsesta hän on ainut joka ei aikaisin oppinut itsekseen nukahtamista.Mutta nyt tosiaan näkyy jo valoa tunnelin päässä!

Tsemppiä teille ja kyllä nukahtamiset omassa sängyssä pian sujuvat!

Petite-te ja rv 14+

Vierailija
4/7 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan teillä meni tuohon "projektiin"? Eli kuinka nopeasti lapsi alkoi nukahtamaan ilman pyllystä keinutteluja ja yleensäkin ihan itsekseen.

Vierailija
5/7 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

n kaksi viikkoa, sitte kun pikkuveli syntyi niin silloin nukkui vähäsen huonommin mutta se meni mun mielestä ohi jo viikossa :D

Vierailija
6/7 |
13.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi se, että rupesin kesken nukuttamissessioiden piipahtamaan huoneesta pois.

Sanoin, että äiti käy äkkiä kettiössä/hakemassa silmälasit/vessassa ja tulen kohta takaisin. Ja tulin myös. Ensin olin poissa n. millisekunnin :D . Seuraavalla kerralla jo puoli minuuttia, sitten minuutin, sitten viisi. Lapsi tottui luottamaan siihen, että tulen kyllä takaisin kun olen kerran niin luvannut. Pikku hiljaa olin poissa huoneesta niin kauan, että lapsi ehti nukahtaa.

Nykyisinkin vielä lupaan lapsille, että tulen sitten vielä katsomaan, että uni on tullut. On kiva kurkkia ovelta tuhisevia nukkujia. :)

Vierailija
7/7 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että saman nukutuksen/illan aikana ramppasit monesti lapsen luota pois jotain tekemässä, vai että ilta illalta aina pidensit huoneesta poissaoloa, siis että kävit nukutuksen aikana vain yhden kerran pois huoneesta? Olen tästä taktiikasta kanssa lueskellut ja kuulostaa tosi lempeältä.