Meniköhän lähihoitajan soveltuvuustesti minulta läpi??
kerroin avoimesti että jännitän jne. opettajan haastattelussa kerroin että jännittäminen on aikoinaan hankaloittanut opiskelumenestystäni, mutta nyt osaan hallita jännitystä ja olen löytänyt keinoja sen voittamiseen jne positiivista kuitenkin. Samoin psykologilla kerroin jännittämisestä, kysyi onko masennusta ollut, vastasin ettei ole. Psykologi kehui että olen piirtänyt kivoja kuvia, ajatteli että minulla on täytynyt olla hyvä numero aikoinaan kuvaamataidossa (taisi olla 8 luokkaa...).
Tehtävissä osasin mielestäni ihan hyvin, matikasta jäi vaikeimmat tekemättä, mutta tein mitä osasin, huolellisesti. Kuvioitten jatkaminen tuntui hankalalta, mutta piirsin kuitenkin kaikkiin jotain. No, yksi jäi tekemättä toisella kerralla (tehtiin siis kahdesti samat kuvioitten jatkamiset). Sadun "toistaminen" paperille tuntui ehkä vaikeimmalta! En muistanut tarkasti, enkä ehtinyt tehdä suunnitelmaa siitä miten sen voisi esittää ja millaiselle kohderyhmälle.. mitäs vielä.. lauseen jatkamiset oli sinänsä helppoja mutta kaikkiin en saanut vastausta. Vastasin mihin osasin.. Ja testiä häiritsevänä tekijänä mainitsin jännittämisen (kun sai kirjoittaa jos jonkin asian kokee häiritsevänä). Halusin olla rehellinen. Hallitsin kuitenkin jännittämisen ihan ok mielestäni.
Mitenköhän käy, pääsenkö läpi? Ai niin, ryhmäkeskustelussa sain jotain sanottua, mutta en paljoa (jännitti tietysti, sanoinkin sen kuten moni muukin).
Kommentit (10)
Itse olen myös jännittäjä ja olen kanssa ottanut tavaksi kertoa eri tilanteissa, että jännitän ihan mielettömästi. Ettei sen takia ihmetellä mikä tuo oikein on tai mikä sitä oikein vaivaa ;)
Pidän peukkuja että pääsit läpi :)
matikasta jäi vaikeimmat tekemättä, mutta tein mitä osasin..Kuvioitten jatkaminen tuntui hankalalta, mutta piirsin kuitenkin kaikkiin jotain. No, yksi jäi tekemättä toisella kerralla ..Sadun "toistaminen" paperille tuntui ehkä vaikeimmalta! En muistanut tarkasti, enkä ehtinyt tehdä suunnitelmaa siitä miten sen voisi esittää ja millaiselle kohderyhmälle.. mutta kaikkiin en saanut vastausta...ryhmäkeskustelussa sain jotain sanottua, mutta en paljoa
kehotettiin olemaan rehellisiä, niin kerroin että jännitän (moni muu teki samoin ainakin ryhmäkeskustelussa). Olen kuitenkin positiiviinen persoona, hieman ujonlainen vain, mutta ei kai se voi olla este?
ap
mitä mieltä se psykologi on. Siis vaikka kaikki muut testit menisi hyvin, jos pyskologi on sitä mieltä, ettei sovellu lähihoitajaksi, voi saada kokeesta 0 pistettä. Tytär haki juuri viime keväänä lähihoitajakoulutukseen ja hänelä kaikki testit meni yli keskitason, mutta sai soveltuvuuskokeesta yhteensä vain 2 pistettä, mikä tarkoittaa että soveltuu keskinkertaisesti alalle. Pääsi sillä kyllä sisään.
Pisteet on siis 0-10, eli pyskologin arvio siitä, miten hyvin soveltuu alalle, on tosi tärkeä.
Toivotaan, että kaikki meni hyvin ja pääset opiskelemaan =)
Ja miten käyttäytyy kokeissa?
Olen kuitenkin hyvin empaattinen, rehellinen, luotettava. Harmittaa tosi paljon, jos yhden jännittämisen takia en pääse läpi testejä. :´(
ap
jännittänyt niin paljoa, ettet uskaltanut sanoa sitä. Sitä paitsi jännittäminen on ihan normaalia, toivotaan ettei sen vuoksi testi mene pilalle. Luulisi, että esim. empaattisuus, rehellisyys ja luotettavuus olisi asioita, joita arvostetaan.
Mutta sittenpä näet, kun saat tulokset, yritä olla positiivinen, sen taidon kyllä oppii jos vaan tahtoo. Jos on positiivinen, ei pety liikaa edes silloin, jos tällä kertaa ei olisi onnistunutkaan, koska seuraavalla kerralla varmaan menee paremmin. Mutta jospa pääsisit nyt heti, sehän on hyvin mahdollista =)
Tosi vaikeaa sanoa, miten sun olis käynyt.
Kun itse hain, yksi neljästä pääsi opiskelemaan. Minä pääsin, koska hallitsen aika hyvin noi perusasiat, ryhmäkeskustelu oli mennyt huonoiten, koska olin kuulemma ollut siinä liian hallitseva, joten sain siitä vain 2/5. Muut menivät sitten varmaan tosi hyvin, koska minut valittiin.
Jännittäminen voi tuoda sinulle vaikeuksia tutkintoviikoilla. Minulle ne jännittäjänä ovat ainakin olleet vaikeita.
määrä paikkoihin nähden, joten moni tosi hyvä hakija ja rannalle.