Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä te tekisitte täs tilanteessa?

Vierailija
22.11.2012 |

Valmistun ammattiin keväällä, samalla loppuu asumisoikeus nykysessä asunnossa (HOAS asunto) ja pitää muuttaa n. 200-300e kalliimpaan asuntoon - pk- seutu kun maksaa.

Mulla on kuitenkin syksyllä vielä edessä yo-kirjoitukset (kysees ei ole sisi kaksoistunkinto, vaan suoritan iltalukiolla loppuun aikonaan kesken jäänyttä lukiota). Kirjotan syksyllä aineet, jotka vaatii paljon lukemista.

Iltalukion takia en ehdi käymään enää töissä mutta laskin että saan ennen kesää säästöön opintotuista/lainoista n. tonnin. Ja tammikuussa alkaa puolen vuoden työssäoppimisjakso että ei ainakaan ole lukio siin ohel energiaa palkkatyölle.

Jaksaisitteko te lukea yo-kokeisiin käyden samalla säännöllisesti töissä?

Vai yrittäisittekö hommata esim kesä-heinäkuulle työtä ja säästää palkasta elosyyslokakuiden ajalle rahat elämiseen, jotta voisitte lukea kirjoituksiin täysillä panostaen? Toisaalta, saakohan vastavalmistunut pelkkää kesätyötä...

Mä en ihan tiedä miten nyt toimisin :P Oisi se helppoa jos aikuislukiossa saisi opintotukea mut ei saa ni ei saa. Jotenkin sitä pitäisi keksiä ratkasu, jossa rahat riittäs vaikka tulee muutto kalliimpaan asuntoon ja toisaalta mahdollistuisi myös ylppäreihin satsaaminen...

ihanne ois varmaa jos löytys työpaikka jossa voisi tehdä alkukesän täyttä päivää, osa-aikastaa homman kirjotusten ajaksi/pitää palkatonta lomaa tjtn ja sit jatkaa täyspäiväsenä, mut tiedä löytääkö niin joustavaa työpaikkaa joka sallisi koeajalla lukulomaa...

Kiinnostaa siis, miten ihmiset itse toimisi mun tilanteessani? :) kai tää aikanaan ratkeaa jotenkin, mutta suunnittelu varmaan on hyväksi.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että jos itse olisin jo ammattiinkin valmistumassa, panostaisin muutamiin aineisiin enemmän ja toiset jättäisin suht vähälle lukemiselle joista arvelen että pystyn pääsemään kunnialla läpi. Yrittäisin kirjoittaa siis ilman töistä poissaoloa. Eikös niitä yo-arvosanoja voi koettaa korottaa myöhemmin, onko pakko tulla ylioppilaaksi just nyt?

Vierailija
2/6 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kesä-elokuulle ja lukisin sit rauhassa syys-lokakuun.

Yo-kokeisiin ei oikeasti tarvitse lukemalla lukea kolmea kuukautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että jos itse olisin jo ammattiinkin valmistumassa, panostaisin muutamiin aineisiin enemmän ja toiset jättäisin suht vähälle lukemiselle joista arvelen että pystyn pääsemään kunnialla läpi. Yrittäisin kirjoittaa siis ilman töistä poissaoloa. Eikös niitä yo-arvosanoja voi koettaa korottaa myöhemmin, onko pakko tulla ylioppilaaksi just nyt?

Ja kirjoitan vain neljä ainettra eli syksyllä vain kaksi, alotan nyt keväällä kirjottamisen niistä helpoista joihin ei pahemmin lukee tarvi kun työssäoppiminen on päällä samalla...

Valmistuisin tällä vauhdilla ylioppilaaksi jouluksi... Mieluiten valmistuisin nyt, kun onhan se yhtä hankalaa sitten myöhemminkin?

läinnä jännittää, kun aineet jotka kirjotan on pitkä ruotsi (luen lyhyenä mut joku pitkä pitää kirjottaa ja enkus en pärjää) ja psyka. ei niihin sitä kolmea kuuta tarvinne lukea, mut kuukausi pari olisi kiva satsaa ns. täysillä.

Kaipa teen tästä asiasta vähän liian vaikean siihen mitä se on :D

-ap

Vierailija
4/6 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidinkielen ja reaalin koetta varten ja panostaa oikeinkirjoitukseen. Enkä tarkoita olla ilkeä, vaan ihan tosissani.

Jos kirjoitat pitkän ruotsin, niin siihen taas treenaisit parhaiten opiskelemalla sitä myös pitkänä.

Mihin ammattiin valmistut? Onko siinä hyvät työnsaantimahdollisuudet? Onnea kirjoituksiin!

Vierailija
5/6 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidinkielen ja reaalin koetta varten ja panostaa oikeinkirjoitukseen. Enkä tarkoita olla ilkeä, vaan ihan tosissani. Jos kirjoitat pitkän ruotsin, niin siihen taas treenaisit parhaiten opiskelemalla sitä myös pitkänä. Mihin ammattiin valmistut? Onko siinä hyvät työnsaantimahdollisuudet? Onnea kirjoituksiin!

Valmistun merkonomiksi, eli kai sitä hyvät ja suht monipuoliset työllistymismahdollisuudet on. Toivon ainakin työllistyväni...

Pitkää ruotsia ei koulullani ole saatavilla :/ Ainakaan iltalukiolaisille. Toisaalta se on vahvin vieras kieleni, joten kaipa siite edes läpi pääsee kun jaksaa lukea...

Ja kiitos. Ensi vuosi on tosi odotettu vuosi, kun vihdoin valmistuisi sekä ammattiin että yo:ksi. Hurjan iso juttu, kun on ainoa suvussa/kaveripiirissä joka ei tän ikäsenä ole vielä mitään saavuttanut.

-ap

Vierailija
6/6 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ainakin paljon tollasia jotka tekee kesän töitä ja sit syksyllä esim. viikonloppuja vaan tai kirjoitusten ajan ovat kokonaan pois. Kyseessä siis ravintola-ala, kokeiles kysyä jos saisit jostain ravintolasta ekstraajan paikan.