Lapsen (hitaampi) kävelemään oppiminen..?
Meidän lapsi otti noin kuukausi sitten ensiaskeleensa. Edelleen kävely todella todella varovaista.
Tuntuu, että muiden nuoremmat lapset/VAUVAT jo tyyliin juoksee.
Onko teillä kokemusta ns. rauhallisemmista lapsista, jotka lähteneet vasta reilusti vuoden iän jälkeen kävelemään?
Kommentit (28)
" Ensiaskeleiden ottamisen jälkeen liikkuminen voi olla pitkään hyvin haparoivaa ja sekamuotoista. Välillä konttaaminen saattaa ajaa edelleen kävelyn edelle.
Joskus kävelyharjoitukset tuntuvat aivan kuin jumittuvan paikoilleen. Se on kuitenkin aivan luonnollista ja näiden välivaiheiden aikana vauva itse asiassa vain hioo oppimiaan taitoja ja kypsyttelee valmiuksiaan edetäkseen jälleen harppauksen. "
Lapsesi on VASTA kk sitten ottanut ensiaskeleensa (sentään kävelee, vaikkakin sitten varovaisemmin) :) Omista lapsistani olen huomannut olevan aikalailla luonnekysymys ja lapsen temperamentista kiinni, kuinka nopeasti kävellään.
Lopeta stressaaminen ja nauti lapsesi kehityksestä! :)
Ryyppäsitkö kun olit raskaana? Surkea kävelyn oppiminen viittaa siihen.
EI - en todellakaan ryypännyt!
Litratolkulla vettä.
Olen ehkä hiukan tarkkailija, kielellisesti ja muutenkin älyllisesti lahjakas, fyysisesti varovainen. Olen kuitenkin liikunnallinen ja olin jo lapsena. (Siis voitin esimerkiksi luokkani tytöt pikajuoksussa, pituushypyssä, kuntotesteissä yms., aikuisena olen juossut maratonin ja olen erittäin notkea.)
Minulla on kaksi juuri tällaista nyt jo aikuista lasta. Ovat olleet erittäin hyviä koulussa, myös liikunnassa. He ovat nyt yliopisto-opiskelijoita, joilla myös kädentaidot ovat hyviä. Harrastavat liikuntaa molemmat. Kävelemään he oppivat suht myöhään (1v.3kk ja 1v.4kk) ja olivat ensimmäiset kuukaudet varovaisia kävelijöitä.
Meidän tyytö käveli jo 8kk jotenkin ja juoksi 10kk. Poika taas taisi ottaa ensiaskelleet 1v3kk, esim selältä mahalleen ei oppinut koskaan kierähtämään vauvana, sätkytteli selällään kuin koppakuoriainen.
Yksilöitä kaikki, rauhallisemmat tuumaa ensin pitkään et kannattaakohan tää nyt. Mihin sulla on kiire? kyllä sä ehdit sen lapsen perässä vielä juosta monet kerrat kun se ottaa jalat alleen.
Olen ehkä hiukan tarkkailija, kielellisesti ja muutenkin älyllisesti lahjakas, fyysisesti varovainen. Olen kuitenkin liikunnallinen ja olin jo lapsena. (Siis voitin esimerkiksi luokkani tytöt pikajuoksussa, pituushypyssä, kuntotesteissä yms., aikuisena olen juossut maratonin ja olen erittäin notkea.)Eli en olisi huolestunut myöhäisestä kävelemään oppimisesta, jjos lapsi muuten vaikuttaa hyvinvoivalta ja kehittyvältä.
Muu kehitys?
Kehitys edennyt hyvin. Ainoastaan motorisesti ollaan edetty todella rauhalliseen tahtiin, mutta silti normaalin rajoissa. Neuvolassa ei toistaiseksi ole oltu huolissaan. Parin viikon päästä seuraava aika, joten saas nähdä...
Meidän tyytö käveli jo 8kk jotenkin ja juoksi 10kk. Poika taas taisi ottaa ensiaskelleet 1v3kk, esim selältä mahalleen ei oppinut koskaan kierähtämään vauvana, sätkytteli selällään kuin koppakuoriainen.
Yksilöitä kaikki, rauhallisemmat tuumaa ensin pitkään et kannattaakohan tää nyt. Mihin sulla on kiire? kyllä sä ehdit sen lapsen perässä vielä juosta monet kerrat kun se ottaa jalat alleen.
Eikä tässä mikään kiire olekaan. Päässäni vain jyskyttää pelko lapsen mahdollisesta cp-vammasta tms.
Mutta toivottavasti ovat ihan omia turhia kuvitelmiani.
Ei vaan tosiaan ole vertailukohteita. Tuntuu, että tuttujen lapset osanneet kävellä jo vuoden ikään mennessä.
Muu kehitys?
Kehitys edennyt hyvin. Ainoastaan motorisesti ollaan edetty todella rauhalliseen tahtiin, mutta silti normaalin rajoissa. Neuvolassa ei toistaiseksi ole oltu huolissaan. Parin viikon päästä seuraava aika, joten saas nähdä...
Syö osin itse, juo mukista? Kommunikoi? Osoittelee tavaroita jne.?
Todennäköisesti ottaa muut kiinni, mutta eihän sitä koskana tiedä.
Muu kehitys?
Syö osin itse, juo mukista? Kommunikoi? Osoittelee tavaroita jne.?Todennäköisesti ottaa muut kiinni, mutta eihän sitä koskana tiedä.
Kyllä tekee kaikkea tuota. Ja mielestäni vaikuttaa todella fiksulta lapselta. Tuo käveleminen vain hitaammanpuoleista...
On kontannut 10 kk iästä, oppi nousemaan seisomaan ja kävelemään tukea vasten noin vuoden iässä.
kuinka kauan pojallasi kesti ensiaskeleiden ottamisen jälkeen siihen, että kävely oli sujuvaa?
Muu kehitys?
Eli lapsi jo puhuu? Syö osin itse, juo mukista? Kommunikoi? Osoittelee tavaroita jne.?Todennäköisesti ottaa muut kiinni, mutta eihän sitä koskana tiedä.
Onko sun tarkoituksesi saada äiti turhaan huolestumaan? En ole tavannut vielä yhtään vuoden ikäistä vauvaa, joka puhuisi yhtä tai kahta sanaa enempää. (kuullut kyllä juttuja, mutta todellisuus on yleensä ihan toista) Erittäin yleistä on että sitä ensimmäistäkään sanaa ei ole vielä tullut. Syömiset ja mukista juominen riippuu todella paljon harjoittelusta.
Sinuna en olisi huolissani. Ensiaskeleet on kuitenkin otettu eli fyysisesti käveleminen on mahdollista. Kyse on ennemminkin mielenkiinnon/uskalluksen puutteesta. Kävelemisen oppimisen ikä ei liity mitenkään tulevaan liikunnallisuuteen.
keskimmäinen käveli aikalailla tasan 1v4kk iässä, oli lievästi myös hypotoninen. Motorinen kehitys ollut sittemmin oikein hyvää, on ketterä, esim. kuperkeikan osasi tehdä alle 2 vuotiaana, kiipeilee ja hyppii kuin kuka tahansa (nyt) 4vuotias. Ja tämä kuopus lähti kävelemään tasan 2 päivää ENNEN kuin täytti puolitoista vuotta. Pari viikkoa siitä otti ensimmäiset kunnon juoksuaskeleet. Kehitys muuten kaikin puolin ihan ikätasoista.
Eikä siis koskaan neuvolassa olla oltu huolissaan yhdessäkään näistä lapsista kävelyn suhteen.
esikoinen oppi kävelemään 1,5-vuotiaana. Ensin oppi pitämään päätään itse myöhään, istumisen oppiminen oli hidasta jne. Kaikki motoriset taidot on oppinut keskimääräistä myöhemmin. Puheen kehitys on ollut normaalia hitaampaa. Ekat sanat tuli samoihin aikoihin kuin askeleetkin. Nyt ikää on 4v ja taidot alkaa olla kaikilla osa-alueilla samalla tasolla kuin muillakin. Että ei kannata huolestua, kyllä se siitä harjoituksen kanssa.
Neuvola ei huomannut mitään erikoista lapsessa (1-vuotiaana tosin poika kävi muutaman kerran fysioterapeutilla motorisen kehityksen nopeuttamiseksi ja tukemiseksi), mutta itse tiesin alusta asti, ettei kaikki ole kunnossa.
Hieman alle 3-vuotiaana vaadin neuvolasta lähetteen lasten neurologille, siitä alkoivat viikon osastojaksot lasten neurologian poliklinikalla yliopistollisessa sairaalassa vuosittain, viikottaiset puhe- ja toimintaterapiatunnit noin kolmen-neljän vuoden ajan. Diagnoosina oli dysfasia ja sensorisen integraation vaikeudet.
Ekaluokalle mentiin normaalisti, mutta oletus oli, että lapsi ei tule selviämään normaalilla luokalla. Ekaluokka olikin vaikea, sitten kaikki "aukesi". Tokaluokalla poika nousi luokain huonoimpien oppilaiden joukosta parhaimmistoon ja nyt 9.-luokkalaisena keskiarvo on 9,5 ja koko kouluaika ekaluokkaa lukuunottamatta on mennyt loistavasti. Edessä lukio ja ammattitoive on sama kuin jo 3-vuotiaana; lääkäri!
Meillä hidas karkeamotorinen kehitys varhaislapsuudessa ennusti dysfasiaa, mutta tosiaan vain niin, että minä näin sen, ei neuvola, eikä edes neuvolalääkäri. Lapsi puhui neuvolan mielestä hyvin (neuvolassa ei tajuttu, että puhe on kaikupuhetta), ymmärsi puhetta hyvin (dysfasia olikin puheentuoton puolella, puheenymmärrys oli yli ikitason) ja esim. palapeleissä poika on aina ollut todella näppärä). Loogista päättelyä vaativissa testeissä ja muistia mittaavissa testeissä 3-vuotiaamme oli 6-vuotiaan tasolla!
Vanha kansa oli sitä mieltä, että puheen ja kävelyn oppiminen ovat toisilla hitaampia ja hyvin harvat yhtä nopeita molemmissa.
Miten lapsesi on oppinut puhumaan? Ei mitään syytä huoleen, jos puheenkehitys on normaalia. Tiedän 8 kk:n ikäisenä kävelemään oppineen "joka ei osaa puhua vieläkään" , kun varttui sellaiseksi mörökölliksi, ettei paljon puhellut.
Yksi omistani oppi kävelemään reilun vuoden ikäisenä, mutta puhui nuorempana.
esikoinen lähti kävelemään 15-16 kk iässä, oli todella varovainen. Kuopus lähti vähän aiemmin, on rohkeampi luonne. Esikoinen on nyt liikunnallinen alakoululainen :) Esikoinen oppi puhumaan aikaisin ja oli muutenkin sellainen "älyllinen" tyyppi, opetteli aakkosia 1-vuotiaana. Jotkut oppii vaikka sekä kävelemisen että puhumisen vähän myöhemmin ja hyviä niistäkin tuppaa tulemaan :)
Yksi juoksenteli jo yksivuotiaana, yksi oppi kävelemään 1v5kk iässä ja oli pitkään karkeamotorisesti kömpelö, mutta on nyt todella hyvä harrastamissaan joukkuelajeissa, ja kolmas oppi kävelemään 1v 7kk iässä. Kaikki lapset ovat kaikin puolin normaaleja. Itse en koskaan epäillyt, että kahdessa myöhään kävelemään oppineessa olisi mitään vikaa, eikä neuvolassakaan kovin huolestuneita oltu, varmuuden vuoksi kävi tuo nuorimmainen pari kertaa fysioterapeutilla.