Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haimme harkinnanvaraista toimeentulotukea kriisitilanteessa

Vierailija
21.11.2012 |

ja saimme kertaluonteista hätäapua 400e sähkölaskuun, kiitos siitä yhteiskunnalle.

Jäin vain miettimään miten epäreilu se systeemi on. Esimerkiksi sähkölaskusta huomioitiin 20% kuluihin. Vaikka meillä menee todellisuudessa sähköön 250e/kk, sitä laskennallisesti huomioitiin jotain 40e.

Laskennallisesti jäimme plussalle 1000e,mutta todellisissa kuluissa jäämme miinukselle joka ikine kuukausi satoja euroja. Säästän sen ruokakuluissa, emme harrasta, emme matkusta, emme osta mitään uutta kuten polkupyöriä.

Ihan epätoivoista. En kyllä ymmärrä kuinka "soskun luukulla" kävijöitä voidaan kadehtia. Ei se mikään rahasampo ole.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettehän te ole enää tavispehe vaan köyhä perhe, jos ette menoistanne suoriudu. Myytte asunnon ja muutatte halvempaan, vuokralle. Menot tulojen mukaan. Ei sossun ole tarkoitus auttaa ylläpitämään keskiluokkaista elintasoa.

kerropa esimerkki minulle vuokrista, joita menee 6-henkisen perheen asunnosta. Kohtuullinen huonemäärä lienee 5h+k. Kuinka paljon mahtaa olla vuokra tuolloin? Maksamme talolainaa ja sen korkoja noin 1000e/kk. Lainoja ei huomioda toimeentulotuessa, mutta huomioitaisoonko 1000e:n vuokra? Kyllä? Tahtoisitko maksaa veroissasi minun vuokrani?

En tahdo KARTUTTAA OMAISUUTTASI maksamalla omakotitalosi kuluja.

Maksaisitko sinä minulle kaksion Treen keskustasta?

Vierailija
22/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"palkkion", niin miehelläsi pitää olla kyllä suht hyvät tulot, jotta pankki on myöntänyt teille asuntolainaa!

Omaishoitajan tuloilla EI saa asuntolainaa, ja teillä on siis vieläpä iso omakotitalo hankittuna asuntolainalla!

Miehesi täytyy tienata ihan kivasti.

Ei muuta kuin kämppä myyntiin! Jos on omaisuutta, niin se pitää ensin käyttää. Muutatte vuokralle. Samaa mieltä edellisten kanssa.

Katsos, elämä ei ole aina niin reilua. Jos on rahasta tiukkaa, niin pakko kiristää vyötä ja myydä omaisuutta ja/tai käyttää säästöjä. Niin ne muutkin ihmiset tekevät. Elämä ei ole aina kivaa tai reilua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"palkkion", niin miehelläsi pitää olla kyllä suht hyvät tulot, jotta pankki on myöntänyt teille asuntolainaa!

Omaishoitajan tuloilla EI saa asuntolainaa, ja teillä on siis vieläpä iso omakotitalo hankittuna asuntolainalla!

Miehesi täytyy tienata ihan kivasti.

Ei muuta kuin kämppä myyntiin! Jos on omaisuutta, niin se pitää ensin käyttää. Muutatte vuokralle. Samaa mieltä edellisten kanssa.

Katsos, elämä ei ole aina niin reilua. Jos on rahasta tiukkaa, niin pakko kiristää vyötä ja myydä omaisuutta ja/tai käyttää säästöjä. Niin ne muutkin ihmiset tekevät. Elämä ei ole aina kivaa tai reilua.

ja laina mitoitetiin silloin niin, että selviäisimme lyhennyksistä jopa yhden aikuisen tuloilla, jos kävisikin niin, että toinen meistä jäisi työttömäksi. Otimme lainan 25 vuoden takaisinmaksuajalla.

Meillä ei ole ollut tuolloin säästöjä, ei ole nytkään.

Jos myisimme velkaisen talon nyt, emme jäisi lainkaan plussalle. Muuttaisimme isoon asuntoon vuokralle. Miten se helpottaisi rahatilannettamme? Maksaisiko yhteiskunta tuolloin osan vuokrastamme?

Elämä ei ole kivaa eikä reilua, kenenkään ei tarvitse maksaa puolestamme koko elämäämme. Avaukseni tarkoitus oli kertoa, että toimeentulotuki ei ole automaattinen rahasampo, Älkää te rouvat kadehtiko ihmisiä, joiden on mentävä hattu kourassa tekemään selkoa 3kk:n tilitapahtumista ja joka ikisestä ruokakauppalaskusta.

Tuskin kukaan voi maata laakereillaan ja vihellellä raukeana riippumatossa mojitoa siemaillen, kun yhteiskunta hoitaa homman.

Olisi tehnyt mieli sanoa, että itkettää tämä ahdinko, mutta en ole oikeassa paikassa nyt ollenkaan... Koitamme tehdä parhaamme ja säästää kaikessa missä voi, varmistaa lasten opiskelut.. Mutta raha ei riitä, kun on siinä ja siinä rajalla onko yhteiskunnan elätti vai pienituloinen, joka saa luvan pötkiä omillaan.

Vierailija
24/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

/i]

kerropa esimerkki minulle vuokrista, joita menee 6-henkisen perheen asunnosta. Kohtuullinen huonemäärä lienee 5h+k. Kuinka paljon mahtaa olla vuokra tuolloin? Maksamme talolainaa ja sen korkoja noin 1000e/kk. Lainoja ei huomioda toimeentulotuessa, mutta huomioitaisoonko 1000e:n vuokra? Kyllä?

Tahtoisitko maksaa veroissasi minun vuokrani?

[/quote]

Miksi minun sitten pitäisi maksaa sinun omaisuutesi?

Jos on tiukkaa kelpaa pienempikin asunto. Miehesi palkalla maksatte varmaan aika hyvääkin vuokraa, asumistukea saatatte saada kattamaan osan kuluista.

Ylisuurta vuokraa ei huomioida toimeentulotuessa, kohtuullinen vain.

Vierailija
25/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

/i]

kerropa esimerkki minulle vuokrista, joita menee 6-henkisen perheen asunnosta. Kohtuullinen huonemäärä lienee 5h+k. Kuinka paljon mahtaa olla vuokra tuolloin? Maksamme talolainaa ja sen korkoja noin 1000e/kk. Lainoja ei huomioda toimeentulotuessa, mutta huomioitaisoonko 1000e:n vuokra? Kyllä?

Tahtoisitko maksaa veroissasi minun vuokrani?

Miksi minun sitten pitäisi maksaa sinun omaisuutesi?

Jos on tiukkaa kelpaa pienempikin asunto. Miehesi palkalla maksatte varmaan aika hyvääkin vuokraa, asumistukea saatatte saada kattamaan osan kuluista.

Ylisuurta vuokraa ei huomioida toimeentulotuessa, kohtuullinen vain.

Laske mukaan 2 teiniä, 2 pikkukoululaista ja 2 aikuista (vanhemmat). Paljonko meillä olisi neliöitä? Paljonko vuokra olisi Helsingissä tai Iisalmessa? Inarissa?

Vierailija
26/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmioon mahtuisitte. Teinit samaan huoneeseen, koululaiset samaan ja vanhemmat olkkariin.

Kolmioiden vuokrat ovat monissa paikoissa ihan kohtuullisia, jos ei keskustoihin muuta vaan kauemmas lähiöihin.

Vierailija
27/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmioon mahtuisitte. Teinit samaan huoneeseen, koululaiset samaan ja vanhemmat olkkariin.

Kolmioiden vuokrat ovat monissa paikoissa ihan kohtuullisia, jos ei keskustoihin muuta vaan kauemmas lähiöihin.[/

Kolmion vuokra oli jo vuosia sitten 740e/kk, olen sellaisessa asunut.

Mutta ihan sama, alkaa ottaa päähän. Öitä. ap

Vierailija
28/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma laskuni on 23€/kk ja asuntona 4h+k.

Vierailija
29/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmioiden vuokrat ovat monissa paikoissa ihan kohtuullisia, jos ei keskustoihin muuta vaan kauemmas lähiöihin.[/

Kolmion vuokra oli jo vuosia sitten 740e/kk, olen sellaisessa asunut.

Mutta ihan sama, alkaa ottaa päähän. Öitä. ap

No itseasiassa nukun olohuoneessa.

Ei tarvittu ylisuurta lainaa tuloihin nähden.

Mitä äkkiä vilkaisin kolmioita saa vuokrattua halvimmillaan kuudensadan molemmin puolin.

Sinun tytyy vaan ymmärtää, ettette tule toimeen ja syy siihen on se, että elätte tuloihinne nähden liian leveästi.

Vierailija
30/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja asutte omistusasunnossa!!

Ja jos itse olet kotiäiti (et työtön työnhakija) niin minusta sossun ei pidä auttaa näitä vapaaehtoisesti köyhyyden valinneita (jääneet kotihoidontuelle).

Menet työhön, tai alat etsimään sitä aktiivisesti, mies painaa ylitöitä, tai menee kakkosduuniin hankkimaan lisää rahaa, tai itse teet kahta työtä, jos ei meinaa rahat riittää. Lisäksi jos ette halua tehdä enemmän töitä (=ansaita enemmän rahaa), niin sitten myytte asunnon, muutatte halvemmalle alueelle ja pienempään asuntoon, tai muutatte vuokralle.

Jos teillä on kerta omaisuutta, niin tämä yhteiskunta ei ole velvollinen auttamaan rahallisesti. Ensin käytätte omat varanne, ennenkuin alatte käyttää yhteiskunnan varoja.

Ja jos olette pienipalkkaisessa työssä, niin ei muuta kuin opiskelemaan sellaista tutkintoa, missä työllistyy rahakkaampiin töihin.

Ja kyllä, itse olen joutunut tiukanpaikan tullen myymän asuntoni, ja muuttamaan vuokralle. Ja olen tehnyt kahta työtä pahassa taloudellisessa tilanteessa. Nyt talous kunnossa, ja kohta muutamme omistusasuntoon takaisin, sossua emme ole tarvinneet vuosiin.

Kuka hoitaa lapset jos vanhemmat tekevät montaa työtä elantonsa eteen? Kalliiksi tulee jos ei ihminen koskaan pysty lepäämään. Mikä järki on jättää vakityö ja mennä johonkin yliopistoon? Ensinnäkin sinne kouluun on päästvä ja toisekseen siellä on opiskeltava perse punasena. Siltä ajalta joutuu hakeen opintotukea ja jos on jo yksi amk-tutkinto takana,tuet haetaan sossusta. En tiedä kuka lapset hoitaa silloin kun opiskelija käy osa-aikatyössä ja mies tekee kahta työtä.. Opiskelijan kun on opiskeltava myös. Sä olet ehkä lapseton yli-ihminen mutta kukaan normaali ei pysty tuollaiseen,tai sellainen,jolla on jo joku krooninen sairaus.

Vierailija
31/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sitä ei heltiä tosta vaan kun rahat loppuu. Ettekö ihmiset osaa lukea?

Vierailija
32/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viimeiselle kommentoijalle realiteettien tajusta.

Minulla on ammatti ja työkokemusta vuosia, voisin hakeutua takaisin työhöni, mutta se tulisi todella kalliiksi yhteiskunnalle. Kuka maksaisi kolmivuorotyön aiheuttamat kulut hoitopäivämaksuissa ja kuka toisi kotiin hoitoavustajat, kun minä en ole paikalla?

Voisin mielihyvin (ja oman elämäni mielekkyyden takia) hakeutua opiskelemaan vähän rahakkaampaan työhön, mutta kuinka hoituisi se 3-4 vuotta opiskelua siihen?

Eih, en jaksa kerta kaikkiaan tehdä selkoa sentilleen tuloista ja menoista vauvapalstalle, mutta sen tiedän, että jäämme koko ajan miinukselle taloudessamme ilman Thaimaan-matkoja, säästöjä ja leveästi elämistä.

Olen tosi lopussa jaksamisen kanssa kuten on mieskin. Tätä palstasta on usein paljon iloa, mutta ei silloin, kun on kaikkein eniten kuilun partaalla.

Vierailija
33/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstasta ei ole apua taloudellisen kuilun partaalla.

Elämänne ei toimi noin. Jos ette jaksa. Teidän on pakko muuttaa jotain. Ja se jotain on ensiksikin asenteenne: että jostain syystä ansaitsisitte nykyisen elintasonne. Ette ansaitse. Teillä ei ole varaa ylläpitää sitä.

Jos haluaa hoitaa läheisiä kotona pitää olla valmis luopumaan jostain, kuten omistusasunnosta.

Jos haluaa sen omistusasunnon pitää pitää luopua läheisten hoitamisesta ja mennä palkkatöihin ansaitsemaan rahaa.

Vierailija
34/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syydetään!

En kehtaisi. Joku on käynyt töissä, maksanut verot, että sinä nyt siellä reppana hoitaisit sähkölaskusi ajantasalle. Säälittävää.

Vierailija
35/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua hoitaa omaisiani/ läheisiäni

En halua maksaa talolainaa

En halua omistusasuntoa

En halua maksaa lääkekuluja

En halua lepoa päivääkään

- Haluan alkaa toimeentulotukiasiakkaaksi

- Haluan antaa omaiseni päivähoitoon/ yöhoitoon/ viikonloppuhoitoon/ kotiin avustavan henkilökunnan

- Haluan asumistukea kerrostalovuokraani

- Haluan rahoituksen omaisteni kuluihin

- Haluan tuetun loman edes kerran vuodessa

Bättre?

Vierailija
36/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
37/40 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt edes ketä sä hoidat ja miksi.

Moni vastaaja saattais muuttaa kantaansa jos sais tietää et hoidat kotona 24/7 vaikeasti kehitysvammaista lasta tai vielä pahempaa ALSiin tai johonkin aivorungon krooniseen syöpään sairastunutta vauvaa.

Jos hoidat sairasta anoppia niin salama iskekööt taloonne ensi yönä.

Vierailija
38/40 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon kateellisia ämmiä tää maa päällään kantaakaan?? Voi Herra mun Isäni, tuu ja tee ny noille jo jotain! Vuodesta toiseen, samaa *tanan kateellisten narinaa!!

AP, ymmärrän mitä tarkoitat ja olen kanssasi samaa mieltä!! Mutta olis voinu näköjään jättää sen tänne kertomati, kun tällästä paskaa sataa taas tuutin täydeltä! Tsemppiä ja jaksuja sulle ja perheellesi!

Vierailija
39/40 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä rahaa saakkaan sossusta helposti, mutta ei sitä kuulukkaan saada. Jokainen, joka on elänyt pidemmän ajan toimeentulotuen asiakkaana, ei omista autoa, asuntoa, tai matkustele missään. Pienimuotoinen säästäminen onnistuu, jos ei käytä alkoholia, mutta harvemmin toimeentulon säännölliset asiakkaat handlaisivat elämänsä niin hyvin. Ja kun rahaa ei ole, niin ei ole myöskään vaatteita, eikä välttämättä pääse edes hiusten leikkuuseen kerran puolessa vuodessa.

En muuten tunne yhtäkään pitkäaikaista toimeentulotuen asiakasta, joka olisi jollekkin tukilomalle päässyt :D Ei silti, voihan sellainen olla mahdollista, mutta omaan korvaani se kuulostaa aika hullunkuriselta.

Jos teillä on omaa omaisuutta, niin sitten luovutte siitä ensin. Ei sen pitäisi olla sun ongelmasi, jos sossu suostuu maksamaan teille 1000euron vuokran sen sijaan, että se maksaisi teidän 1000euron lainoja pois ja kartuttaisi teidän omaisuuttanne. Ei mene ihan näin. Tosiaan, te teette omat valintanne elämässänne ja jos olet päättänyt olla omaishoitaja, niin siitä vain, mutta sitten ei kannata itkeä, kun ei ole varaa sähkölaskuun.

Ja vaikka porukka täällä sanoo, että kolmio on riittävä, niin itse suosittelisin kuitenkin neliötä. Teidän teinithän sekois, jos ne joutuis asumaan samassa huoneessa. Ja kunhan olohuone on tarpeeksi iso, niin saatte siihen sen oman makuukammarinne. Tosiaan, saisitte varmasti myös asumistukea asuntoonne ja kun rahahuolet hellittäisivät, niin tekin jaksaisitte paljon paremmin.

Jostain nyt vain ON TINGITTÄVÄ :(

T. Eräs, joka on ollut jo pari vuotta toimeentulotuen asiakkaana.

Vierailija
40/40 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme pariin otteeseen hakeneet toimeentulotukea kun silloin olemme voineet hoitaa lapsemme kotona ja arki on ollut rauhallisempaa. Normit ovat vaan niin pienet ettei siellä tuella pitkään pysty normaalielämää viettämään vaan pitää tinkiä oikeasti tarpeellisista menoista kuten vaatteista.

Olisi mielestäni järkevää että esim. ap:n tapauksessa kotonahoitoa tuettaisiin riittävästi kun ne laitospaikat maksavat yhteiskunnalle selvästi enemmän. Parempi olisi kuitenkin maksaa enemmän omaishoidosta ja esim. kotihoidontuen kuntalisiä kuin sossun kautta. Ehkä se johtuu perisuomalaisesta kateudesta ettei moista sallita vaan ajetaan ihmiset töihin ja heikoimmat laitokseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan