Onko raskausdiabetes itseaiheutettua?
Mistä se johtuu? Omista ruokailu- ym. tottumuksista vai mistä?
Mitä voin tehdä tai olla tekemättä?
Kommentit (15)
Jos olen aisan käsittänyt oikein, nii ne kenellä on suurempi todennäköisyys sairastua vanhempana kakkostyypin diabetekseen, sairastuvat myös todenäköisemmin radiin.
Tottakai sylminen ja liikkuminen vaikuttaa, pysyyhäv se (jos ei kovin vakava) kurissa ihan ruokavalion rempalla ja liikunnalla.
Ei aina tarvita insuliinia.
Raskauden aikana tuleva diabetes johtuu elimistä, ne ei toimi kuten kuuluu.
Osalla voi ruokavalion muutos estää tilan muodostumisen mutta ei kaikilla niin oleja osa joutuu lääkitykselle.
Kun raskaus loppuu niin kroppa normalisoituu. Ravinto ei siinä ole määräävä tekijä.
Raskausdiabetes on yleensä sitä samaa.
Mulla on ollut 3 kertaa raskausajan db ja nyt 7 vuotta kuopuksen syntymän jälkeen sairastuin diabetekseen.
Mun aidillä oli myös mua odoittaessaan (silloin ei saanut insuliinihoitoa) ja myöhemmin puhkes aikuistyypin db.
Tää oli vain mun kokemus, mutta on siitä tutkittuakin tietoa.
BMI ennen raskautta 30, 170cm/87kg. Lopetin tupakoinnin pari v sitten ja se tupakan korvaaminen karkilla jäi päälle ja kas, painoa tuli parissa vuodessa se 20kg. Plussattuani löysin motivaation skarpata ruokailutottumusten kanssa muttei auttanut enää, eka paastoarvo oli rajalla ja raskausdiabetesdiagnoosi napsahti. kahdessa edellisessä raskaudessa 4- ja 6v sitten ei ollut ongelmia painon eikä sokereiden kanssa.
Neuvolassa lohduttelivat että jos en olisi heti plussattuani alkanut skarppaamaan ruokavalion kanssa niin olisin saanut tod.näk suoraan insuliinit diagnoosin saatuani, sen verran viturallaan oli mun syömiset.
Eli: raskausdiabetesruokavalio on hyvä apu. käypähoito-sivuilta löytyy ruokavalio kaloreineen ja hiilareineen. Sitä kun olen noudattanut niin koko raskauden aikana ei ole tullut kuin 2,5kg lähtöpainosta ja sokereissa ei yhtään ylitystä :)
Eli liiku, vähintään 3krt/vko 30min kerrallaan. Jätä herkut pois, vähennä hiilareita. Pois ei saa hiilareita jätää! Korvaa valkoinen vilja täysjyvällä. Lisää kasvisten ja salaatin määrää. hedelmiä kohtuudella.
kaikilla se ei ole itseaiheutettua, mulla on.
Mulla on lähisuvussa diabetesta ja korkeaa verenpainetta. Ennen raskauksia olin normaalipainoinen ja perusterve. 25-vuotiaana eka raskaus, verenpaine tosi korkea, paino nousi 16kg mutta ei diabetesta. Nyt 27-vuotiaana toinen raskaus lopuillaan, paino noussut 6kg, verenpaine taas korkea ja rad. Omasta mielestäni olen syönytkin ihan samalla tavalla, mutta tämän raskauden aikana olen "laihtunut", siis esim. housut ovat reisistä löysät ja kasvot kapoiset. Silti raskausdiabetesdiagnoosi. Sokeriarvot on kyllä olleet ihan hyvät kuitenkin, johtunee järkevästä ruokavaliostani.
Itse olen ajatellut, että mulla on vahva sukurasitus ja myös lääkäri sanoi, että tuo verenpaineen nousu raskauden aikana kertoo yleisesti taipumuksesta siihen. Sama pätee diabetekseen. Eli mun kannattaa jatkossakin ihan vakavasti pitää huolta painostani, ruokavaliosta jne jotta riskit pysyy hallinnassa.
Lihoin alkuraskaudesta todella reilusti, parissa kuukaudessa 5kg. Johtui kyllä pahoinvoinnista kun piti ihan koko ajan syödä.
Sit jatkoin tosi rennolla otteella, oikeen mässäilin varmasti nopeita hiilareita sisältäviä juttuja. Sithän se raskausdiabetesdiagnoosi pamahti. Sen jälkeen kyllä skarppasin.
Mulla on sukurasitetta tähän, mutta luulisin että järkevämmällä ruokavaliolla olisin välttänyt koko häiriön...
diabetesta? Itselläni sitä ei ole, mutta molemmilla vanhemmillani (joista toisen sairaus on vienyt jo hautaan). Olen normaalipainoinen.
ap
diabetesta? Itselläni sitä ei ole, mutta molemmilla vanhemmillani (joista toisen sairaus on vienyt jo hautaan). Olen normaalipainoinen.
ap
Tällöin saattavat laittaa sut sokerirasitukseen jo alkuraskaudesta.
mulla ei ole sukurasitetta, olen entinen sm-tason kilpaurheilija, treenaan noin 10h viikossa, en ole ylipainoinen, syön huipputerveellisesti. Elämäntavat suorastaan terveysfanaattiset. Silti mulla on ollut kolme kertaa raskausdiabetes.
Itseäni ärsyttää kun ra-di aina mielletään lihavien laiskojen sohvaperunoiden taudiksi. Sellaisten jotka lihoo 150 kiloisiksi, vetää kaksin käsin mättöä naamaan ja siideriä kyytipojaksi. Näin se ei ollenkaan ole.
Olen itse tutkimusotoshenkilönä isossa ra-di tutkimuksessa ja ollut yhteydessä tutkijatahoon, ja minua on haastateltu ja tehty verikoikeita ym asian tiimoilta. Jo nyt tutkimusvastaava sanoi että vanhat luulot ra-dista ovat muuttumassa, sillä ennen tosiaan luultiin että se on itseaiheutettu elintasotauti. Nykyään on ymmärretty että kyseessä on monisäikeinen asia johon vaikuttaa istukka, kortisolitasot, stressi, metabolia, lisämunuaiset, vaikka mikä muu.
Mullekin aina alkuun (kun sokerirasituksessa "jäi kiinni") alettiin lässyttämään että kävisit nyt kävelyllä pari kerta viikossa. Kun olen sitten kertonut 10h treenimäärästä - jota ylläpidin koko raskauden ajan, vähän kevennettynä vain - niin terkkarikin on mennyt vähän hiljaiseksi.
Tiedän itseni lisäksi muutaman muunkin himotreenaarin joilla on ollut ra-di, jopa niin pahana että on pitänyt piikittää insuliinia. Itse olen onneksi pärjännyt tiukalla dieetillä (omassa tapauksessa hiilarit eivät nostaneet sokereita vaan maito/heraproteiinit). Mutta asia on todellakin monitahoisempi kuin mitä esim tämä av palstakin antaa ymmärtää.
Vastaus siis kysymykseen: vaikka tekisit kaiken oppikirjonen mukaan, et välttämättä voi ehkäistä ra-dia. Se tulee jos tulee.
viimeistä odottaessani,synnyttämään mennessä painoin 64,5(rv35+2) ja minulla oli raskausdiabetes.Kalvoissa oli rappeutumaa. Meillä on suvussa lltyyppiä ja nytkin minulla korkea riski kokoajan.Joudun vahtimaan tuota vyötärön ympärystää ja veronsokeria mittailen.Olen edelleen normaalipainossa.
Toki ylipaino, liikkumattomuus jne. altistavat radille, mutta eivät aiheuta sitä.
Kelle tahansa voi tulla, eikä se edes suuresti nosta riskiä 2- tyypin diabetekselle.
kaikille lihaville tulisi se. Kukaan ei osaa vielä tyhjentävästi selittää, että miksi se tulee joillekin, eikä kaikille.
Nykyään radista on tehty "uusi tupakointi" raskauden aikana. Onhan hyvä, että raskautta ja sokereita seurataan, mutta se menee jo vähän yli neuvoloissa.
se raskaus yleensä on itseaiheutetttu.
Lähinnä sota-alueilla sattuu, että naisia raiskataan eikä päästetä teettämään aborttia, mutta näin länsimaissa yleensä se on ihan itse tietentahtoen aiheutettua.
geeneistä löytyy.