Apua, itken.. Mistä voisi tietää onko kohdunsuu pehentynyt ja onko vaarallista rv 17?
Kun supistelee mielestäni turhankin usein..
Onko ainoa keino tietää kohdunkaulan/suun tila mennä neuvolaan vai voiko itse asiaa millään havaita?
Oon ihan paniikissa täällä kun neuvolat v-lopun kiinni ja pelottaa supistelut..
Toinen lapsi tulossa, kuuluisiko noita harjoitussupistuksia edes olla vielä?
Kommentit (9)
Mulla ainakin on ollut supistuksia jo pari-kolme viikkoa, olen nyt rv 21 (toinen raskaus). Sisätutkimus tehtiin viime viikolla, eikä mitään erityistä ollut. Mikäli supistukset liittyvät rasitukseen tai ainakin menevät ohi levossa eivätkä ole kipeitä, niin mielestäni asiassa ei ole mitään epänormaalia.
jos supistukset ovat kivuliaita kannattaa käydä näytillä tai soittaa vaikka ä-polille
Jos ei ole tottunut tekemään sisätutkimuksia, on varmaan aika epätodennäköistä, että pystyisi itse tunnustelemaan kohdunkaulansa tilan vaikka siihen sormilla ylettyisikin.
Jos yhtään lohduttaa, niin minulla supisteli alkaen jo ennen raskauden puoliväliä, kohdunkaula ei silti auennut. Lopulta päädyttiin synnytys käynnistämään kun oli 2 viikkoa yli lasketun ajan. Supistuksia tuli, mutta kohdunsuu ei auennut sittenkään, ja lopulta leikattiin.
Voit mennä päivystävälle lääkärille tunnusteluttamaan paikat jos oikein hermostuttaa.
Harjotussupparit on ihan normaaleita alkuraskaudessa!
Mulla oli tokasta pehmenny ja ulkosuu auki 3 senttiä rv 13 lähtien.
Syntyi sitten viikolla 40+2. Ja kolme viikkoa meni kipeitten suppareitten kanssa ja synnytys kesti vajaat 6 tuntia.
Soita synnytyssairaalaan niin saat ammattilaiselta mielipiteen niin ei tartte jännitellä meijän maalikoitten juttuja.. ;)
Käsittääkseni sulla olis sairaalaan asiaa jos tulis vuotoa tai supparit sattuu?
Jouduin jäämään supistusten takia sairaslomalle 2 kk:tta ennen äitiysloman alkua. Supistuksia tuli monta kertaa päivässä ja joskus myös ruskehtavaa vuotoa.
Onneksi kaikki meni hyvin ja terve tyttö syntyi rv 38+6 :)
tässä raskaudessa harkkasupparit alkoi tosi aikasiin rv 11 tunsin jo ensimmäisiä. Viimeksi maanantaina kävin lääkärissä, kun viikonloppuna tuli jo joitakin kipeitä supistuksia. Kaikki oli onneksi hyvin. Nyt olen pari viikkoa sairaslomalla huilailemassa.
Mulla on ainakin tosi supistusherkkä kohtu ja aina on harkkasupparit alkaneet ennen raskauden puoltaväliä, mutta siitä huolimatta kaksi lasta syntyneet täysiaikaisena.
Soittele vaikka äitipolille, niin ei tartte koko viikonloppua miettiä asiaa.
Odottaja rv 26
Etkö vielä ehtisi tänään neuvolaan, soita ainakin. Tai äitiyspolille tai vaikka terveyskeskukseen.