Minkälainen on tyttölapsenne, jolla ei tunnu olevan kavereita
kuoulussa, tai sen ulkopuolella? Eli ei puhu kenestäkään kaverista koulussa, ja viettää aikansa kotona. Ei kutsuta ikinä minnekkään, kukaan ei soittele, jne. Ja alakouluikäisistä tiedustelen.
Kommentit (16)
Minulla on päiväkoti-ikäinen, jolla oli naapurissa kaveri, mutta muuttivat pois. Päiväkodissa on kavereita, mutta ei sen ulkopuolella.
Lapsi on iloinen, sosiaalinen, leikkivä.
Se mitä ent. naapurin lapsen kanssa leikki, oli aika määräävä sen suhteen, mitä leikitään. Ja tarkka omista tavaroistaan. Mutta valikoiva kavereiden suhteen.
Tyttö.
Alaluokilla olevalla pojalla ei ole koulun ulkopuolelle eikä juuri koulussakaan kavereita siitä syystä, että ei halua olla laumassa, vaan vain yhden kanssa. On valikoiva, mutta toisaalta häntä itseään pidetään vähän kummallisena, koska on niin kiltti; ei melua, ei häiriköi ei intä opelle vastaan, ei mene mölyryhmään mukaan, ei pelaa välitunnilla joukkuepelejä. Tottelee opettajaa. Ei kiusaa muita eikä mene kiusaajien mukaan.
Ehkä omasi on myös liian kiltti ja tottelevainen koulumaailmassa aikuisillekin, niin häntä pidetään outona.
on ujohko, eli ei hakeudu missään keskipisteeksi, mielellään kuuntelee ja katselee. Pari kertaa kuukaudessa leikkii ns kaverin kanssa, muuten hyvän sään aikana pihailee jonkun verran ja menee joukon jatkona.
Harrastaa voimistelua, lukee paljon, askartelee, tekee läksyjä yms. Tykkää siis olla kavereiden kanssa, mutta tykkää olla paljon myös itsekseen. Tytön isompi sosiaalinen elämä omien kavereiden kanssa alkoi vasta vanhempana.
Hyvin älykäs, ikäistään vanhemman oloinen. Pohtii paljon syntyjä syviä, lukee kirjallisuutta jota taatusti useimmat ikäisensä ei lue. Olin itse samanlainen lapsena joten en ole mitenkään huolissani hänestä, päinvastoin.
Kurjaa olisi jos olisi sellainen lapsi joka kovin haluaisi kavereita mutta ei niitä vain löytäisi, mutta tuollainen joka on omasta tahdostaan yksin on ihan tyytyväinen elämäänsä.
ollut kaveria josta puhuisi, tai olisi koulun ulkopuolella tavannut. Nuorempana kävi syntymäpäivillä, mutta ei ole känyyt enään pariin vuoteen, eikä halua niitä itsellekkään järjestettävän. Ja tuntuisi kyllä kummalta pitääkkin kun ei ole näitä oikeita kavereita. Tyttö on kuitenkin yliaktiivinen ja puhelias, eli kokoajan pitäisi olla puuhaa, seuraa tai kyllästyy.
tuollaiselle tytölle. Jumppaa ja partiota vaikka, tai bändisoittoa. Siellä saa kavereitakin.
ollut kaveria josta puhuisi, tai olisi koulun ulkopuolella tavannut. Nuorempana kävi syntymäpäivillä, mutta ei ole känyyt enään pariin vuoteen, eikä halua niitä itsellekkään järjestettävän. Ja tuntuisi kyllä kummalta pitääkkin kun ei ole näitä oikeita kavereita. Tyttö on kuitenkin yliaktiivinen ja puhelias, eli kokoajan pitäisi olla puuhaa, seuraa tai kyllästyy.
ollut kaveria josta puhuisi, tai olisi koulun ulkopuolella tavannut. Nuorempana kävi syntymäpäivillä, mutta ei ole känyyt enään pariin vuoteen, eikä halua niitä itsellekkään järjestettävän. Ja tuntuisi kyllä kummalta pitääkkin kun ei ole näitä oikeita kavereita. Tyttö on kuitenkin yliaktiivinen ja puhelias, eli kokoajan pitäisi olla puuhaa, seuraa tai kyllästyy.
Siis jos kuitenkin kaipaa noin kovin seuraa, mutta ei löydä sitä ikäisistään. Oletko ihan varma, että tyttöä ei kiusata tai suljeta porukoiden ulkopuolelle? Moni lapsi kokee sen niin häpeälliseksi, ettei kehtaa siitä puhua.
kysyä hienovaraisesti, mutta tyttö kieltää aina nopeasti. En haluisi lähteä koululle asian kanssa, jos ei olekkaan perää.
hyvä ihminen edes opettajaan yhteydessä ja kysy onko lapsella koulussa kavereita vai onko aina yksin. tai onko ope havainnut jotain kiusaamiseen viittaavaa. Ei sun tarvitse yhteydenotosta kertoa mitään tytöllesi.
kuraattorin kanssa. Tytönluonne ja kaverittomuus ei täsmää. Olisi hyvä selvittää, mistä homma kiikastaa.
kysyä hienovaraisesti, mutta tyttö kieltää aina nopeasti. En haluisi lähteä koululle asian kanssa, jos ei olekkaan perää.
Ihan hyvin voit opettajalta pyytää että olet huolissasi lapsen kaveritilanteesta ja haluat varmuuden siitä ettei kiusaamista ole. Aina parempi varmistaa kuin jäädä yksin miettimään, vaikka eihän ne opetkaan kyllä kaikkea huomaa.
"kuinka se meidän tyttö pärjää muiden luokan tyttöjen kanssa". Vastaus oli hyvin epämääräinen, että "tuola ne tytöt oleilee pihalla aina kaiken vapaa.ajan" ?? Ei luultavasti tiennyt mitään, et kuka kenenkin kaveri jne.
tytön kanssa, etkä sekoita ehkä turhaan opettajia tai kuraattoreita, ennenkuin tiedät, että pitää niihin ottaa yhteyttä.
11v osaa ja pitää osaa kertoa, kun kysyt.
Ap. Kiusaamista pelkään. Olen yrittänyt kierrellen kysyä hienovaraisesti, mutta tyttö kieltää aina nopeasti. En haluisi lähteä koululle asian kanssa, jos ei olekkaan perää.
kun olin koulukiusattu. Mutta minä en halunnut sitä vanhemmille kertoa, joten kun äidin utelu asiasta meni liian tunkeilevaksi, aloin keksiä itselleni kavereita ja puhua niistä kotona, että sain olla rauhassa. Joskus jopa vietin aikaa vaan jossain metsässä että äiti uskoisi että mulla on kavereita.
Sitäkin pitää kunnioittaa, jos lapsi haluaa itse hoitaa kiusaamisjuttunsa eikä halua aikuisten puuttumista siihen.
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot ovat eri asioita. Sosiaalisuus tarkoittaa temperamentin piirteenä, että ihminen nauttii muiden seurasta, asettaa sen yksinolon edelle ja hakeutuu muiden seuraan. Sosiaaliset taidot puolestaan tarkoittavat opittua taitoa selvitä sosiaalisista tilanteista. Näiltä sivuilta löydät monipuolisesti tietoa sosiaalisuudesta ja sosiaalisista taidoista.
Sosiaaliselle ihmiselle on tärkeää saada muilta huomiota, kiitosta ja arvostusta. Tämän takia sosiaalinen ihminen on välillä herkkä kritiikille ja ympäristön tuomalle paineelle olla samanlainen kuin muut.
Sosiaalisuudesta voi käyttää myös ilmaisua seurallisuus, koska sosiaalinen ihminen nauttii toisten seurasta ja asettaa muiden seuraan hakeutumisen yksinolon edelle.
Sosiaalisuuteen kuuluu temperamentin piirteenä myös voimakas tarve kiinnittyä emotionaalisesti muihin ihmisiin ja pitää yllä pitkäaikaisia, emotionaalisia ihmissuhteita. Joillekin sosiaalisille ihmisille on kuitenkin tyypillisempää ylläpitää suurta ja kevyempää tuttavapiiriä.
Vähemmän sosiaalinen ihminen on mielellään yksin, itsenäisempi, eikä ole kiinnostunut tapaamaan jatkuvasti uusia ihmisiä.
tytön kanssa, etkä sekoita ehkä turhaan opettajia tai kuraattoreita, ennenkuin tiedät, että pitää niihin ottaa yhteyttä. 11v osaa ja pitää osaa kertoa, kun kysyt.
Opettajat usein niin tökeröjä, että ottavat asian koko luokan edessä puheenaiheeksi. Ja mitä auttaisi, jos opettaja puhuisi tytön kanssa. Kiusaaminen ei siitä vähenisi. Jos sitä on, niin luultavasti vain lisääntyisi.
ei ehkä ihan vastaa kysymääsi, mutta meidän tyttö ei vaan jaksa aina kavereita. 1-2 kertaa viikossa on ihan sopiva määrä hänelle nähdä kavereita koulun ulkopuolella, ei välttämättä sitäkään. Koulukaverit kyllä silloin tällöin soittelevat, mutta hän tykkää mieluummin olla yksin. Olin (ja olen) itse ihan samanlainen, joten en ihmettele tuota lainkaan. On muuten ihan normaali, iloinen, sosiaalisesti taitava (mutta ei siis seurallinen), erittäin hyvin koulussa pärjäävä, innokkaasti kaikkea harrastava.