9 kk:n ikäinen matkustaa tässä istuimessa turvallisesti kasvot menosuuntaan? Onko näin?
"CYBEX Pallas turvaistuin tarjoaa uusinta turvallisuustekniikkaa, jonka ansiosta jo 9 kuukauden ikäinen lapsi voi matkustaa turvallisesti kasvot menosuuntaan."
http://www.ozbaby.fi/tuote/cybex-pallas-turvaistuin/512108005/#product_…
Kokemuksia, mielipiteitä kaipailen! Rakentavaa keskustelua, hyvää kritiikkiä.
Kommentit (58)
Esim ranskassa suositellaan istuin aina kasvot menosuuntaan päin asennettavaksi (paitsi kaukalo) koska siellä kolarityypit ovat erilaisia kun suomessa. Tai jos miettii että ajaa ainoastaan 50km/h ajoa kaupungissa ja moottoritiellä niin nokkakolarin mahdollisuus on aika pieni....
Esim ranskassa suositellaan istuin aina kasvot menosuuntaan päin asennettavaksi (paitsi kaukalo) koska siellä kolarityypit ovat erilaisia kun suomessa. Tai jos miettii että ajaa ainoastaan 50km/h ajoa kaupungissa ja moottoritiellä niin nokkakolarin mahdollisuus on aika pieni....
että 5% onnettomuuksista on sellaisia (peräänajoja?) missä kasvot menosuuntaan olisi parempi.
Yksi turvallisuusheppu kertoi messuilla että Euroopassakin ollaan siirtymässä selkä menosuuntaan-suositukseen
Esimerkkikolari tapahtuu juuri 50 km tuntivauhdissa ja siinä kasvot eteenpäin matkustavalta lapselta murtuvat niska ja kallo. Nähtyäni tuon videon päätin, että meidän lapsemme matkustaa vielä jatkossakin selkä menosuuntaan.
Jos meilä on varaa ostaa useiden tuhansien arvoinen auto, niin meilä on varaa ostaa myös joitakin satasia maksava turvaistuin. Minun lähes 90 cm pitkä lapseni mahtuu isofix-istuimessaan istumaan ihan hyvin. Matkusmukavuutta pitkillä automatkoilla voi lisätä riisumalla lapselta varrelliset talvikengät ja toppahaalarin. Kyllä autossa pärjää fleecehaalarissa ja villasukissakin. Tai vaikka viltti päällä.
Mielestäni selkämenosuuntaan matkustaminen on turvallisempaa, mutta kukin tekee niin kuin haluaa. Vasta äskettäinhän uutisoitiin että palkki-istuimet ovat erittäin vaarallisia.
Esimerkkikolari tapahtuu juuri 50 km tuntivauhdissa ja siinä kasvot eteenpäin matkustavalta lapselta murtuvat niska ja kallo. Nähtyäni tuon videon päätin, että meidän lapsemme matkustaa vielä jatkossakin selkä menosuuntaan.
Jos meilä on varaa ostaa useiden tuhansien arvoinen auto, niin meilä on varaa ostaa myös joitakin satasia maksava turvaistuin. Minun lähes 90 cm pitkä lapseni mahtuu isofix-istuimessaan istumaan ihan hyvin. Matkusmukavuutta pitkillä automatkoilla voi lisätä riisumalla lapselta varrelliset talvikengät ja toppahaalarin. Kyllä autossa pärjää fleecehaalarissa ja villasukissakin. Tai vaikka viltti päällä.
Matkusmukavuutta pitkillä automatkoilla voi lisätä riisumalla lapselta varrelliset talvikengät ja toppahaalarin. Kyllä autossa pärjää fleecehaalarissa ja villasukissakin. Tai vaikka viltti päällä.
kertoo hyvin paljon aikuisen älykkyysosamäärästä ja prioriteeteista, kun alkaa väittämään asiassa vastaan, mikä ei todellakaan ole mielipideasia.
Selkä menosuuntaan on ainoa oikeasti turvallinen tapa pienen lapsen matkustaa. Oma ajotyyli ei vaikuta siihen hevon helvettiä siinä mielessä, koska siellä liikenteessä on pari muutakin kuskia, jotka ei välttämättä aja mahdollisimman turvallisesti ja sääntöjen mukaan.
kertoo hyvin paljon aikuisen älykkyysosamäärästä ja prioriteeteista, kun alkaa väittämään asiassa vastaan, mikä ei todellakaan ole mielipideasia.
Selkä menosuuntaan on ainoa oikeasti turvallinen tapa pienen lapsen matkustaa. Oma ajotyyli ei vaikuta siihen hevon helvettiä siinä mielessä, koska siellä liikenteessä on pari muutakin kuskia, jotka ei välttämättä aja mahdollisimman turvallisesti ja sääntöjen mukaan.
ainakin teoriassa, koska haluavat lasta huudattaa/oksennuttaa ja siten tieten tahtoen kasvattaa onnettomuusriskiä.
Kerro vielä että "minä kyllä pystyn keskittymään vaikka olisi auto täynnä oksennusta", sillä tutkimusten mukaan keskittyminen kyllä heikkenee kun häiriötekijöitä on.
Harmittaa vaan, että kaltaisesi aiheuttavat liikennevakuutushintoihin nousupainetta. No, yhdessä kai se on vastuu tällaisestakin kannettava...
ainakin teoriassa, koska haluavat lasta huudattaa/oksennuttaa ja siten tieten tahtoen kasvattaa onnettomuusriskiä.
Kerro vielä että "minä kyllä pystyn keskittymään vaikka olisi auto täynnä oksennusta", sillä tutkimusten mukaan keskittyminen kyllä heikkenee kun häiriötekijöitä on.
Harmittaa vaan, että kaltaisesi aiheuttavat liikennevakuutushintoihin nousupainetta. No, yhdessä kai se on vastuu tällaisestakin kannettava...
en mä tajua mitään huutamista autossa? Kyllä mun lapseni ONNEKSI ovat sen verran ihania ja hyvin kasvatettuja, että eivät turhia huutele.
Autopahoinvoinnille ei tietty mitään muuta voi kuin lääkitä. Mutta ne lääkkeet kyllä auttaa siihen sitten.
Minulle lapsien turvallisuudesta huolehtiminen on tärkeintä. Se on vähintä, mitä vanhempana voin tehdä.
en mä tajua mitään huutamista autossa? Kyllä mun lapseni ONNEKSI ovat sen verran ihania ja hyvin kasvatettuja, että eivät turhia huutele.Autopahoinvoinnille ei tietty mitään muuta voi kuin lääkitä. Mutta ne lääkkeet kyllä auttaa siihen sitten.
Minulle lapsien turvallisuudesta huolehtiminen on tärkeintä. Se on vähintä, mitä vanhempana voin tehdä.
Että lääkettä vaan huuleen, se on vähintä mitä vanhempana voit tehdä? No, kukin tyylillään, mutta kyllä lastensuojeluilmoituskin voisi olla kohdallaan.
Eikö se istuin ole nimen omaan TURVAISTUIN, ja turvallisuus tärkein juttu. Toki on kiva juttu, että on tyytyväinen lapsi, mutta mitä tekee tyytyväisellä lapsella, jolla on niskat nurin?!?!
Me ollaan ostettu Cypexin istuin noin pari vuotta sitten. Kaukalo alkoi olla talvivaatteissa tosi ahdas, eikä noin 9 kk:n ikäinen poika enää viihtynyt siinä.
Vertailtiin turvaistuimia ja meinattiin ensin ostaa sellainen perinteinen viisipistevyö, mutta ne vie ihan järjettömästi tilaa! Cypex on pärjännyt tosi hyvin testeissä, joten kokeiltiin sitäkin autoon -->ostettiin se!
Etupenkille mahtuu istumaan aikuinen. Poika viihtyy tosi hyvin, kun istuu kasvot menosuuntaan ja näkee eteen (ja ratin ja mittarit) ja tietty vanhemmat. Vanhempien on helppo "palvella" myös etupenkiltä käsin lasta. Tosi kätevä siis.
Kolarissa ei luojan kiitos olla oltu, joten turvallisuudesta en tiedä. Mutta testeissä on ainakin pärjännyt, ja eiköhän tärkeintä ole, että lapsi ylipäätään on oikein kiinnitetty jonkinlaiseen turvaistuimeen :)
On tykätty siis.
Eikö se istuin ole nimen omaan TURVAISTUIN, ja turvallisuus tärkein juttu. Toki on kiva juttu, että on tyytyväinen lapsi, mutta mitä tekee tyytyväisellä lapsella, jolla on niskat nurin?!?!
Me ollaan ostettu Cypexin istuin noin pari vuotta sitten. Kaukalo alkoi olla talvivaatteissa tosi ahdas, eikä noin 9 kk:n ikäinen poika enää viihtynyt siinä.
Vertailtiin turvaistuimia ja meinattiin ensin ostaa sellainen perinteinen viisipistevyö, mutta ne vie ihan järjettömästi tilaa! Cypex on pärjännyt tosi hyvin testeissä, joten kokeiltiin sitäkin autoon -->ostettiin se!
Etupenkille mahtuu istumaan aikuinen. Poika viihtyy tosi hyvin, kun istuu kasvot menosuuntaan ja näkee eteen (ja ratin ja mittarit) ja tietty vanhemmat. Vanhempien on helppo "palvella" myös etupenkiltä käsin lasta. Tosi kätevä siis.
Kolarissa ei luojan kiitos olla oltu, joten turvallisuudesta en tiedä. Mutta testeissä on ainakin pärjännyt, ja eiköhän tärkeintä ole, että lapsi ylipäätään on oikein kiinnitetty jonkinlaiseen turvaistuimeen :)
On tykätty siis.
Jos pystyt itse keskittymään ajamiseen.
Lisäksi, ihan lohdutukseksi voi todeta, että myös sellaisia onnettomuuksia on, joissa mikään turvaistuin ei säästäisi lapsen henkeä tai vammautumiselta.
Että jos pysytään todennäköisyyksissä, niin itse pitäytyisin onnettomuuden ehkäisemisen kuin turvaistuimen optimoinnissa. Säilyy autokin ehjänä.
Mutta ehkä peruslogiikalla ei ole mitään vaikutusta pienten lasten vanhempien päätöksenteossa...?
en mä tajua mitään huutamista autossa? Kyllä mun lapseni ONNEKSI ovat sen verran ihania ja hyvin kasvatettuja, että eivät turhia huutele.Autopahoinvoinnille ei tietty mitään muuta voi kuin lääkitä. Mutta ne lääkkeet kyllä auttaa siihen sitten.
Että lääkettä vaan huuleen, se on vähintä mitä vanhempana voit tehdä? No, kukin tyylillään, mutta kyllä lastensuojeluilmoituskin voisi olla kohdallaan.
MUN lapsilla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia autossa. Sun lapseshan ne vain huutaa ja yrjöö juttujesi mukaan! :DD
Kuka on käskenyt ajaa yhdellä tauolla? Ei sellainen ole inhimillistä aikuisestakaan!!! Kun meillä käy lapsi levottomaksi, pysähdytään jalottelemaan! Ei tee pitkätkään ajomatkat tiukkaa kun varataan aikaa!!! Ei edes yritetä päästä kotiin niin pian kun liikennemääräykset sallivat vaan annetaan niiden liikenneraivosta kärsivien ohittaa tauon aikana!
lapsen pitää siis istua selkä menosuuntaan? Tiedän, että vähintään kolmi- ja mielellään nelivuotiaaksi, mutta kuinka moni sitä oikeasti noudattaa? Kuinka vanhaksi fanaatikkojen lapset ovat istuneet sekä menosuuntaan?
Meillä esikoinen istui kolmivuotiaaksi ja kuopus 1,5-vuotiaaksi. En ole fanaatikko enkä löperö. Maantieajoa meillä tulee hyvin vähän. Kuopus istuu (hui!) palkki-istuimessa.
vakava asenneongelma. Ei voi kun ihmetellä : (
vakava asenneongelma. Ei voi kun ihmetellä : (
ei oikein hyvä lähtökohta kunnon debattiin, mitä ap:kin toivoi.
Ehkä kannattaisi pitää ihan omana tietona debattikyvyttömyys. =)
molemmissa on auto menny lyttyyn takaa mutta kellekään matkustajalle ei ole mitään käynyt. Ei ole lapselta murtunut niska eikä kallo! Ihme hysteriaa! Ja mitähän nuo 95% kolareista sitten on jos 5% on peräänajoja? Kyllä nykyään autot ottaa iskuja aika hyvin vastaan. Haluaisin nähdä tilaston esim. helsingissä tapahtuvista peräänajoista kuinka monessa prosentissa niistä lapselta murtuu kallo/niska!
MUTTA: jos ajaisin isoilla nopeuksilla maantieajoa niin istuimella olisi ihan erilainen merkitys.
Itse käännettiin naama menosuuntaan 2-vuotiaana. Jos oltaisiin oltu järkeviä, oltaisiin käännetty jo aikaisemmin.
Esikoisen auto-oksentaminen väheni huomattavasti kun kasvot kääntyivät menosuuntaan ja tämän seurauksena äkkipysähdykset sekä huomion herpaantumiset liikenteestä vähenivät.
Toivoisin näiltä turvaistuinihmisiltä kokonaisvaltaisempaa ajattelutapaa, niin tulokset olisivat paremmat.