Vauva 3kk heräilee 4-5krt yössä rinnalle.. perhepeti, mites muilla?
Vaikuttaakohan tämä perhepeti tuohon syönnin tiheyteen? Eli on liian helposti saatavilla? Kokemuksia? Esikoiseni nukkui tässä vaiheessa kuitenkin jo 5-6h putkeen joten tämä on minulle uutta.
Kommentit (23)
Niin minä siis olen niitä herkkäunisia.. Eli esikoisen kanssa olin Todella väsynyt vaikka ei herännytkään usein. Mutta itse en saanut unta enää kun olin hänet siirtänyt pinnikseen. Senpä takia olen tämän toisen vauvan antanut olla kainalossa. Mietin vain, että teenkö meille kaikille karhunpalveluksen tällä..
Et tee. Ajattele asiaa niin, että lapsi saa läheisyyttä ja sinä saat unta. Molemmat voittavat. Älä usko mitään "vauva on pistettävä ruotuun jo vastasyntyneenä"-neuvoja, en tiedä tekeekö joku todella niin mutta ei sillä ainakaan tervepäisiä lapsia saa kasvatettua. Rakkautta vaan. Läheisyyttä. Ja vielä kaiken lisäksi enemmän unta sinulle. :) Kyllä ne omaan sänkyyn siirtyy jossain vaiheessa ja ainakin meillä se kävi yllättävän helposti.
Mullsa kokemusta kahdesta perhepetiläisestä, esikoista koitin nukuttaa pinnasänkyyn joskus 4kk iässä mutta oli kieltämättä aika hirveetä heräillä 6 kertaa yössä imettämään kun piti nousta ylös, nostaa lapsi sängystä, imettää sängyn laidalla, nukuttaa vauva takaisin pinnikseen ja koittaa itse saada viä unta. Siirryttiin aika nopeasti takaisin perhepetiin. Mä luulen että suurin osa niistä jotka itsee väsymystään vauva-aikana, ei nuku perhepedissä. On se niin paljon väsyttävämpää kun ei nuku perhepedissä.
Mun kokemuksen mukaan siis heräilyyn ei oo vaikutusta nukkuuko perhepedissä vai ei. Siihen väsymyksen kokemiseen on.
Meidän esikoinen nukkui taaperona jo täydet yöt, eikä sitä ole tarvinnut millään lailla nukuttaakaan enää pariin vuoteen (nyt 3,5 v) vaikka ollaan nukuttu perhepedissä ja se sai nukahtaa tissille tosi pitkään.
Haloo... Jos vauva on jo totutettu nukkumaan perhepedissä, niin eihän se siitä todellakaan omaan oetiin noin vain opikaan nukkumaan!Oamt lapseni ovat alusta asti aina nukkuneet pinniksessä. Alussa heränneet 2 kertaa yössä syömään, mutta jo 2kk iästä eteenpäin kerran yössä. Ja ennen 6kk ikää lopettaneet yösyömisen kokonaan. Ja meillä yöunille menneet klo 19 ja aamulla ylös noin 8 aikaan.
Jäikö sulta jotain ymmärtämättä? Omaan sänkyyn siirtyminen on sujunut todella hyvin kun se tehtiin silloin kun lapsi oli siihen valmis (1,5 v). Kyseistä lasta ei ole koskaan edes tarvinnut "nukuttaa" niin kun moni tuntuu lapsilleen tekevän. Kun on vauvasta asti oppinut että nukkuminen on turvallista ja miellyttävää ja saanut sen perusturvan kainalossa, onnistuu nukkumaan meneminen isompanakin tosi hyvin eikä tarvi mitään nukuttamis-showta tai muuta pakottamista
ekat 4kk jaksoin nukuttaa omassa sängyssä, sen jälkeen oli muutaman kuukauden perhepedissä ja sitten jossain 8kk tienoilta taas omassa sängyssä.
Vuoden ja 2kk vanhana vasta väheni yöheräily, vaikka 10kk iässä lopetin yöimetykset kokonaan. Edelleen herättää 2-3 krt yössä, on nyt reilu 2 vee.
Tsemppiä aloittajalle! Minulla ei ainakaan siis ole kokemusta siitä, että perhepeti herättelyyn vaikuttaisi, paitsi että paremmin jaksoin itse kun lapsi nukkui vieressä.