Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkinen paikka?

Vierailija
18.11.2012 |

Eli onko esim koulunpiha julkista paikkaa? Vai käsitetäänkö julkiseksi paikaksi vain kadut, torit yms?

Mites sitten julkishallinnon edustat, esim Eduskuntatalon rappuset?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvaaminen julkisella paikalla on sallittu. Kuvaamisen ei tarvitse pyytää keneltäkään lupaa. Kuvauskohteelta ei tarvitse pyytää lupaa. Julkiseksi paikoiksi katsotaan kaikki sellaiset alueet joihin jokaisella on mahdollisuus vapaasti päästä. Julkisia paikkoja ovat rautatieasemat, kauppakeskukset, lentoasemat, metroasemat, torit, kaupat, rannat ja puistot jne.

Jotta teko olisi kiellettyä ja salakatselua, teon pitää kohdistua henkilöön. Henkilön tulee olla erityisessä paikassa, kuten kotirauhan piirissä tai julkisrauhan piirissä (virastot, tuotantolaitokset, toimistot jne) ja kyseisten paikkojen tulee olla yleisöltä suljettuja ja kuvaamisen tulee tapahtua yksityisyyttä loukaten.

Kuvaamisen kieltäminen jollain alueella, esim. kauppakeskuksissa, metroasemilla tai lentoasemilla edellyttäisi, että alue on yleisöltä suljettu ja kuvaamisen pitäisi tapahtua oikeudettomasti ja yksityisyyttä loukaten. Vartijoilla ei siis ole näillä alueilla oikeutta kieltää kuvaamista, vaikka he näin väittäisivätkin. Missään tapauksessa otettuja valokuvia ei tarvitse kenellekään näyttää, eikä niitä tarvitse pyynnöstä poistaa, esim. muistikortilta. Myöskään poliisi ei voi kieltää kuvaamista julkisilla paikoilla. Eli jos pysähdyt kuvaamaan esim. auto-onnettomuutta, jossa poliisit ovat paikalla, poliisi ei voi kieltää sinua kuvaamasta, eikä varsinkaan vaatia otettujen kuvien poistamista.

Vierailija
2/7 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä että voiko esim. koulun pihalle mennä koulupäivän aikana käymään katselemassa, että mitä siellä tapahtuu?

Tai kuinka kasan voi olla eduskuntatalon portailla ilman että kukaan tule kyselemään mitään?

Tämä poliisin linkki ei vastaa varsinkaan tuohon kouluasiaan

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/0/DA9D2B81B6E4B31DC2256B9E003935…

Kun jos samassa rakennuksessa kuin koulu on esim kirjasto, niin saako pihalla "hengailla" vaikka se piha olis lapsia täys välitunnilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jos samassa rakennuksessa kuin koulu on esim kirjasto, niin saako pihalla "hengailla" vaikka se piha olis lapsia täys välitunnilla?

kai saa. Miksi ei saisi?

Vierailija
4/7 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai saa. Miksi ei saisi?

kaverin kanssa tuli erimielisyyttä nimenomaan koulun pihasta. Liittyy koulukiusaamiseen.

Minä olin sitä mieltä, että vanhempana (ainakin) voi mennä koulun pihalle välitunnilla kun taas kaverini oli sitä mieltä että koulun pihalle EI saa mennä että ei olis julkista tilaa....

Valokuvaus on tosiaan ihan eri asia...

Vierailija
5/7 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai saa. Miksi ei saisi?

kaverin kanssa tuli erimielisyyttä nimenomaan koulun pihasta. Liittyy koulukiusaamiseen.

Minä olin sitä mieltä, että vanhempana (ainakin) voi mennä koulun pihalle välitunnilla kun taas kaverini oli sitä mieltä että koulun pihalle EI saa mennä että ei olis julkista tilaa....

Vierailija
6/7 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- mutta olisi kiva, jos siitä ilmoittaisi etukäteen

Vierailija
7/7 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kai saa. Miksi ei saisi?

Olen saanut käsityksen, että vanhemmat, joiden lapsi on koulussa, saavat mennä koululle. Kouluhan on julkinen paikka, mutta koululla on omia sääntöjä. Yksi säännöistä voi kieltää esimerkiksi koulun alueella hengailun henkilöiltä, jotka eivät ole koulun oppilaita tai henkilöstä. Ja se on ihan turvallisuuden takia.

Mutta vanhemmat saavat vaikka kävellä kouluun sisään hakemaan tai saattamaan lastaan. Jos on myös lupa, vanhemmalla on mielestäni oikeus seurata opetusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan