Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero edessä, asuntoasiaa..

Vierailija
17.11.2012 |

yhteisomistuksessa kämppä ( n 90000 velkaa asunto varmaan n 130000 arvonen) eli se ilmeisesti sitten myyntiin vai oisko mulla mitään mahkuja jäädä siihen lasten kanssa? Onko kellään kokemusta moisesta, miten kalliiksi tulee ostaa toinen pihalle ja ottaa taas kalliimpaa uutta lainaa päälle? Rahaa kun ei ole kuin juuri se mitä tarvitaan.

Jos on yh, niin saanko omistuskämppään mitään apuja sitten?

Auttakaa mua, kaikki info on kullan arvoista nyt kun pää lyö tyhjää :(

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tulot tuon varmaan ratkaisee. Lähtökohtana on varmaan se, että ottaisit tuon koko lainan itsellesi vastattavaksi + lisälainaa sen noin 20000 euroa, mikä sinun pitäisi maksaa miehellesi. Olisiko sinun tuloillesi 110 000 euroa liikaa?

Tukien varaan ei kannata kyllä laskea omistusasunnon lainanlyhennyksiä.

Lapsista tulet saamaan kelalta yh-korotusta noin 50 e/ lapsi lapsilisään ja lisäksi elarit, jotka voivat olla jotain 145 e / lapsi -> riippuen sinun ja miehen tuloista ja lapsien menoista.

Oleellista on tietää:

- paljonko on sinun nettotulot?

- montako lasta?

- onko sinulla autoa ja tarvitsetko sellaista?

Itselläni oli aikanaan yksinhuoltajana noin 2800 euron bruttotuloilla 90 000 euroa lainaa ja en olisi halunnut enempää.

Vierailija
2/13 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

omistusasunnon ostoa varten, mutta toki voit sitten saada asumistukea omistusasuntoon, ei lainan lyhennykseen vaan esimerkiksi hoitovastikkeeseen.

Tottakai tulee kalliiksi ostaa toinen ulos mutta paljon riippuu tietysti siitäkin, millä hinnalla saatte asunnon myytyä. Sulla on mahdollisuudet jäädä lasten kanssa asuntoon, jos sen lunastat, ei siinä mitään ihmeellistä ole.

Monta lasta ja mitkä sun tulot ovat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksat puolisollesi 20.000 euroa, otat lainan ja asunnon nimiisi.

Vierailija
4/13 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun pitää ostaa se toinen ulos siitä eli lunastaa asunto itsellesi. Riippuu sun tuloista, vastikkeesta, asunnon koosta yms. voitko saada asumistukea. Asian voit laskea Kelan sivuilta. Esim. 2500 e bruttotuloilla, kahden lapsen yh saa 100 neliön asuntoon 67 e asumistukea, jos vastike olis vaikka 350 ja lainaa 90 000.

Vierailija
5/13 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asunnon arvo oli noin 120 000 ja velkaa jäljellä 25 000. Nyt minulla yksin velkaa reilu 60 000, ylellisyyksiin ei ole varaa mutta pärjätään.

Yhtiövastike huomioidaan asumistuessa eli sitä on mahdollisuus saada myös omistusasuntoon.

Itse ajattelin niin että jossain minun kuitenkin täytyy asua lasten kanssa, vuokrat ovat kalliita joten tämä oli ihan hyvä vaihtoehto.

Vierailija
6/13 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ku ekaa kertaa täällä oon.

Eli meillä 2 lasta, mun bruttotulot vaihtelee kun teen vuorotyötä mut n 1300-1500e varmaan veikkaan jää käteen kk:ssa. nyt unohdin jo mitä muuta mun piti vastata mutta hurjalta tuntuis ostaa mies pihalle tästä, en tiiä riittäskö rahkeet. Asunto meillä on 92 neliöö ja yhtiövastike 260e

Vierailija
7/13 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kauhistuin! 600e saa maksaa jo ihan pienestä kaksiosta ja tää on meidän koti kuitenkin

Vierailija
8/13 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

autoa mulla ei ole, joten yksi huoli ja rahareikä on ainakin vähemmän.

t: ap

Vierailija
9/13 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto taitaa hinnasta päätellen olla vanhasta talosta. En suosittelisi ottamaan tuollaista lainaa noilla tuloilla niskaan, kun varmaan voi asumiskulut nousta vielä remonttien myötä, joita voi olla tulossa, jos niitä ei ole tehty vielä.

Vierailija
10/13 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asunto on 1970 luvun loppupuolelta ja ainakin putkiremppa on tulossa n 5v sisään..

Itkettää vaan ;(

t ap

Vierailija
11/13 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen saisit asumistukeakin.

Toi tuleva putkiremppa helposti kolmiskertaistaa yhtiövastikkeesi.

Vierailija
12/13 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap murehdi. Omaisuus on vain omaisuutta, mutta ei sen takia kannata vetää taloutta liian tiukalle. Hommatkaa hyväpohjainen kaksio tai pieni kolmio joko aso:sta tai vuokralle. Pärjäät kyllä. Mistäpä tuota tietää, että milloin sulla on vaikka taas joskus toisenkin aikuisen tulot taloudessa ;-)

Vierailija
13/13 |
17.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sinun tapauksessa minä laittaisin asunnon myyntiin ja muuttaisin vuokralle pieneen kolmioon.

Maksatte velan pois ja loput rahat jaatte niin saat vähän "pesämunaa" koska kaikki huonekalut, telkkari,tietokone,astiat ym menee jakoon niin tarvitset myös käyttörahaa.

Ja kai saisit vähän paremmin sitä asumistukea vuokra-asuntoon...en tiedä tarkasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän