Muita, joilla alhainen verenpaine riesaksi asti?
Paineet ennen esikoista mulla oli 110/70. Ekassa raskaudessa kiikkuivat 100/65, synnytyspäivänäkin vielä 95/jotain.
Synnytyksen jälkeen paineet ei koskaan nousseet samoihin kuin raskautta edeltävänä aikana vaan pysyivät alhaalla. Normaalitilassakin tähdet välillä lentelevät ja päätä saa laitta vähän väliä polviin.
Nyt tässä toisessa taas menee entistä alemmaksi (eilen 18+5 neuvolassa oli 92/64). Tarkistettiin vielä toiseen kertaan ja sama tuli. Tänään olis tarkoitus siivota ja touhuta kaikkea, mitä muuten syksyn aikana ei ole jaksanut tai ehtinyt ja meinasin jo hyytyä aamulla kauppareissuun niin, että ajattelin soittaa jonkun hakemaan mut pois sieltä. Muut asiakkaat varmaan tuijottivat, että mikä narkkari tossa menee ja kieltämättä olo oli vähän pilvissä. Ärsyttää tämä puolikuntoisuus syystä tai toisesta, jos ei ole pahoinvointia niin sitten jotain muuta, päänsärkyä, unettomuutta, liitoskipuja, huippausta, supistuksia tai mites olis, että ne kaikki vielä samaan aikaan. Välillä tuntuu, että pää hajoaa. Missä auvoinen keskiraskaus???
Kommentit (6)
Mulla normaalistikin matalat verenpaineet, ja ei edes raskaudessa ne nouse. Mulla on tutkittukin noita paineita (tänä syksynä) ja mulla oli tossa kuukausi pari sitten verenpaineholteri mittaamassa mua ympäri vuorokautta.
Mun keskimääräinen vernepaine oli n. 77/46, eli en pääse lähellekään tuota 100/yläpaineiksi ;DD
Mullekin määrättiin suolaa, sipsejä, salmiakkia, sillejä ja mitä ikinä suolaista haluankin syödä, ja paljon ;) Ja kyllä se hetkittäin auttaa, mutta ei aina. Huimaus, väsymys ja tuo sun mainitsema flegmaattisuus myös täällä oireina.
Marieela joka odottaa kolmatta 10+4
Mullakin on jo normaalistikin suht alhaiset paineet ja raskaana olleessa ne vain laskee. Ekassa raskaudessa puoliväli oli pahin, silloin paineet oli jotain 90/50. Kun oli lisäksi matala hemoglobiini, oli aika heikko olo... Nyt on taas tuntunu siltä (rv 15+0) että paineet on aika matalat, pari viikkoa sitten jouduin jo ekan kerran menemään pitkälleen kesken tiskauksen kun meinasin pyörtyä. Aiemmin alkaa tällä kertaa laskea... olen myös yrittäny syödä suolaista ja tuntuu että se vähän auttaa. Muakin kyllä harmittaa, kun olo on aika väsähtänyt. Edellisessä raskaudessa tuli vielä supistuksia tosi herkästi liikkuessa. Kyllä otti päähän kun periaatteessa oli ihan kunnossa, mutta silti ei oikein jaksanu! Ehkä otan silti mieluummin alhaiset paineet kuin toksemian... :)
Myös mulla paineet raskauden aikana matalalla. Viime neuvolakäynnillä mitattiin 95/55 ja kieltämättä olo on ajoittain sen mukainen. Normaalisti mulla on paineet luokkaa 110/70, mikä kai on aika normaali lukema. Viime raskaudessa paineet olivat yhtä alhaalla kunnes rv:llä 39 tuli raskausmyrkytys, jolloin paineet sitten nousivatkin reippaasti. Toivottavasti tuo myrkytys ei kuitenkaan uusisi tällä kertaa.
tammenterho
Mulla on siis myös ollut aina ongelma ja olen sen takia pyörtynyt koulussa monta kertaa. taidankin lähteä kauppaan, jos siillä olo kohenisi.
Neuvolassa on aina vaan puhuttu että suolaista pitää välttää. Turvotusta ei kyllä olekkaan yhtään.. Eikös siitä voi sellaista seurata?
Jep, täällä myös yksi jolla matala RR, viime neuvolakäynnillä rv 22+6 oli 102/52. Lisäksi hb on matalalla niin ei ole olossa juuri kehumista. Koska paineet on aina olleet alhaiset niin olen koko raskausajan yrittänyt syödä vähintään normaalisuolaista ruokaa enkä ole sipsejä tms. vältellyt, mutta nyt meinaa tuota turvotusta olla jo sen verran että sen takia ei voi suolan syöntiä lisätäkään. :(
Kauppareissuille en ole enää hetkeen uskaltanut yksin, kyllä se viimeistään kassajonossa alkaa olo olla aika heikko ja on päästävä istumaan. Laukussa kulkee aina salmiakkia ja täysmehutrippejä ensiapuun. :) Yöllä nukun kädet pään yläpuolella ja herään muutaman kerran per yö siihen että kädet on puutuneet ja voimattomat eli tietää sen ettei RR nouse edes makuuasennossa kovin korkealle. Vilustumista on yritettävä myös välttää, kuume kun laskee verenpainetta entisestään, itse olen 3 kertaa pyörtynyt kuumeessa, ihan wc reissulla, pihalla ja leffavuokraamossa.. :D
raskaudessa. Tuntuu tutulta kuvaukselta!
Mulla on nyt " suolakuuri" menossa: meetvurstia, suolaa hiukan lisää ainakin omaan annokseen, sipsejäkin maltillisesti, kivennäisvettä ja täysmehua veden sijasta ja herkutteluhetkiin suolattuja pistaasipähkinöitä. Toissa päivän nlakäynnillä oli noussut 107 ja olo on kuin uudestisyntyneellä. Ekassa raskaudessa oli normaalit arvot, mutta tämä ja edellinen ollut alhaisia. Tässä raskaudessa vielä heikompi yleisolo kuin edellisessä. Mulla rv 33.
Tsemppiä ja jaksamisia!