Rinnassa ihottumaa, menisitkö lääkäriin?
Noin viikko sitten huomasin, että toisen rinnan ihoa kutittaa ja sen jälkeen ilmestyi ihottumaa n. 3x5 sentin alueelle. Kortisonilla olen saanut kutinaa kuriin, mutta muuten ei punoitus ole laskenut. Nänni on ihan normaali enkä imetä enkä muuta eli rintatulehduksesta ei kyse. Yleensä mulla ei vaan ihottumia ole missään, joten pistänyt miettimään, että mistä voisi johtua. Olisiko teistä ylireagointia käydä lääkärissä näyttämässä?
Kommentit (9)
Jos olet ollut punkkialueella esim. Euroopassa (Suomessa ei taida enää olla), kannattaa käydä. Eläkeläisellä tuo voisi olla esim. vyöruusua. Äidilläni se oli juuri rinnassa. Mutta en tiedä voiko olla vaarallinen jos nuorelle naiselle tulee. Voisiko olla vain kuumasta suihkusta johtuvaa. Joillakin, esim. minulla, iho voi ärtyä pienistäkin asioista.
ja aloin itsekin miettimään, josko olisi vyöruusua. Voi ilmeisesti tulla muillekin kuin vanhuksille ja esim. veljelläni oli pienenä. Vähän sellainen pitkulainen muodostelma ja vain siis yhdellä puolella.
ap
että kieltämättä säikähdin, kun melkein ekana kun googlettaa tulee vastaan rintasyöpä. Kuulemma joskus ei tunnu pattia, vaan rinta punoittaa ja muita saman tyyppisiä oireita kuin rintatulehduksessa ja silloin voi siis olla kyseessä ärhäkkä syöpä. ap
Vyöruusu on vesirokon "jälkitauti", joka tulee monien vuosien kuluttua vesirokon sairastamisesta. Vyöruusua sairastava voi tartuttaa vesirokon lapselle, joka ei ole sitä vielä sairastanut.
Vuöruusuun pitää saada lääkitys NOPEASTI. Mieluiten vuorokauden sisällä ihottuman ilmaantumisesta, viimeistään parin vuorokauden sisällä. Muutoin voi olla edessä valtavan kovat hermokivut, jotka eivät lopu vuosiin. En halua pelotella, mutta näin se vaan on, ainakin vanhuksilla. Vyöruusu on siis eri sairaus kuin ruusu. Jos vähänkin epäilet vyöruusua, niin ehdottomasti lääkärille.
Varasin ajan yksityiselle vielä tälle illalle!
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ollut punkkialueella esim. Euroopassa (Suomessa ei taida enää olla), kannattaa käydä. Eläkeläisellä tuo voisi olla esim. vyöruusua. Äidilläni se oli juuri rinnassa. Mutta en tiedä voiko olla vaarallinen jos nuorelle naiselle tulee. Voisiko olla vain kuumasta suihkusta johtuvaa. Joillakin, esim. minulla, iho voi ärtyä pienistäkin asioista.
Eläkeläiselle? Nuoriakin ihmisiä on eläkkeellä ja toisaalta vyöruusu voi tulla nuorellekin, jopa lapselle. Itselleni tuli vyöruusu rintaan kahdesti, sangen nuorena. Kummallakin kertaa se tuli samanpuoleiseen rintaan. Ensimmäisellä kerralla ilman ihottumaa, toisella kerralla ihottuman ja rakkuloiden kera, mutta silloinkin tauti alkoi vihlovan kovalla kivulla rintarauhasessa. Ensimmäisellä kerralla infektiopuolen rinta oli myös äärimmäisen kosketusarka, siihen ei saanut hipaistakaan, kun sähköiskumainen kipu jo viilsi.
Vierailija kirjoitti:
Vyöruusu on vesirokon "jälkitauti", joka tulee monien vuosien kuluttua vesirokon sairastamisesta. Vyöruusua sairastava voi tartuttaa vesirokon lapselle, joka ei ole sitä vielä sairastanut.
Vuöruusuun pitää saada lääkitys NOPEASTI. Mieluiten vuorokauden sisällä ihottuman ilmaantumisesta, viimeistään parin vuorokauden sisällä. Muutoin voi olla edessä valtavan kovat hermokivut, jotka eivät lopu vuosiin. En halua pelotella, mutta näin se vaan on, ainakin vanhuksilla. Vyöruusu on siis eri sairaus kuin ruusu. Jos vähänkin epäilet vyöruusua, niin ehdottomasti lääkärille.
Minulle tuli ensimmäinen vyöruusuni aivan nuorena ja se jätti vuosikausiksi invalidisoivan säryn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiselle? Nuoriakin ihmisiä on eläkkeellä ja toisaalta vyöruusu voi tulla nuorellekin, jopa lapselle. Itselleni tuli vyöruusu rintaan kahdesti, sangen nuorena. Kummallakin kertaa se tuli samanpuoleiseen rintaan. Ensimmäisellä kerralla ilman ihottumaa, toisella kerralla ihottuman ja rakkuloiden kera, mutta silloinkin tauti alkoi vihlovan kovalla kivulla rintarauhasessa. Ensimmäisellä kerralla infektiopuolen rinta oli myös äärimmäisen kosketusarka, siihen ei saanut hipaistakaan, kun sähköiskumainen kipu jo
Ap:lla oli ihottumaa 12 vuotta sitten urpå.
- illalla kävin yleislääkärillä, joka ei osannut sanoa yhtään mitään, mutta tänään sitten iholääkärillä. Ei olekaan kyse vyöruususta vaan juostejäkälästä, joka on yleensä lasten vaiva. Kaikkea sitä voi tullakin :) Onneksi ei mitään sen vaarallisempaa kuitenkaan.