Lapseni koululuokassa
on todella villiä menoa. Ilmeisesti opettajien on todella vaikea saada kuria, ja nyt tällä viikolla kaksi poikaa olivat tapelleet kunnolla, toisella aseena iso keppi..
Nyt tuli rehtorilta wilmaviesti asiasta ( siis kaikille vanhemmille) jossa toivottiin että kotona mietittäisiin mitä juuri sinun lapsesi voi tehdä ilmapiirin parantamiseksi.
No ok, mutta käsittääkseni lapseni ei häiriköi...on tyttö jolla ei ole edes omassa luokassa ystävää vaan kulkee eri luokan tyttöjen kanssa. MUTTA jos olisin väärässä, olisiko opettaja ollut minuun jo yhteydessä?
Tämä on minulle vähän uutta, omat lapseni olivat kyläkoulussa toissavuoteen asti, jossa opettajia toteltiin.
Kommentit (7)
suoraan opettajan toimesta yhteydessä, joidan lapset ongelmia aiheuttavat.
Voithan vastata vilma viestiin ja sanoa, että oletat, että koska sinuun ei olla erikseen oltu yhteydessä, että sinun lapsesi käytös on ok. ja toivot, että sinuun ollaan yhteydessä pikaisesti, jos sinun lapsesi aihuttaa ongelmia.
Paitsi toki keskustella lapsen kanssa ohimennen että koulussa on kuulemma tällaista, oletko sinä siinä mukana/mitä olet asiasta mieltä. Ja kerrot oman kantasi, että koulussa ollaan ihmisiksi, tahalleen ei tapella.
että huonosti käyttäytyvien vanhempiin oltaisiin henk.koht. yhteydessä, ei sille asialle muut mitään voi. Oma lapseni on yhden kerran joutunut puhutteluun, mistä tuli wilman kautta viesti kotiin. Olin tyytyväinen, että käytökseen oli puututtu, asiasta puhuttiin sitten kotonakin ja hyvin on kaiketi sitten mennyt. Pitäisi puuttua mahdollisimman pian.
lapseni ( tai lasteni, ylemmällä luokalla ollut lapsikin oli asian nähnyt välitunnilla) kautta asian alunperin kuulinkin, Wilmaviestissä puhuttiin vain "poikien kahakoinnista". Oman lapseni kuvaus tilanteesta kuulosti paljon pahemmalta ( toinen poika oli hyökännyt toisen kimppuun, ja hakannut vaikka muita lapsia oli mennyt väliin, vasta paikalle haettu opettaja oli saanut vedettyä pojan pois, jolloin tämä oli häipynyt. Ja tullut kohta takaisin kepin kanssa ja alkanut taas huitoa samaa poikaa. Opettajan tullessa lähtenyt karkuun. JA kun lapset olivat menneet luokkaan, tämä poika oli taas tullut luokkaan kepin kanssa ja alkanut hakkaamaan,,lapseni mukaan toinen poika ei ollut tapellut muuten kuin yrittänyt puolustauta.OLen itse järkyttyneempi kai kuin lapseni..)
Toivon todella ettei tuollainen toistu. Eikö tuollaiselle toisten lasten hakkaajalle todella voi mitään?
siitähän ei siis kyse, vaan siitä, että keskustelette kotona, mitä juuri sinun lapsesi voisi tehdä ilmapiirin parantamiseksi...
On tärkeää, että lapset saavat aikuisilta viestin, että asioista voi ja saa puhua ja heidän kokemuksiaan arvostetaan. On siis tärkeää, että vanhemmat puhuvat asiasta, kyselevät työrauhasta, häiriköinnistä ja siitä, osallistuuko lapsi huomaamattaan siihen esim. supattelemalla tms.
Myös itse tapahtumasta on hyvä puhua ja antaa lapsen/lasten purkaa mieltään asian tiimoilta. Vanhemman on syytä myös antaa lapselle sellainen viesti, että aikuisten välinen yhteistyö toimii esim. sanomalla, että lapset ovat antaneet hyvää tietoa ja vielä varmistan rehtorilta, että hänellä on kaikki tieto käytössään, kun selvittelee tapausta. Mielestäni tuossa voi olla jopa paikallaan kertoa oman lapsen selvitys asiasta rehtorille ja kysyä suoraan, tehdäänkö asialle jotain. Monesti vanhempien reagointi saa monet ammattitaitoisetkin ihmiset tajuamaan, että nyt on ylitetty raja. Se moniongelmainen kun on usein monesta asiasta muutenkin käsittelyssä, niin tavallaan sietokyky tempauksilleen kasvaa.
vanhempiin otetaan yhteyttä aivan liian myöhään; sitten kun tilannetta on jo tosi vaikea vanhempienkaan ymmärtää ja muuttaa. Mun mielestä vanhempiin pitäisi olla herkemmin yhteydessä niin näistä asioista voitaisiin keskutella kotonakin lasten kanssa.