Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltasyöminen & yölliset tykytyskohtaukset

Vierailija
14.11.2012 |

Minulle tulee välillä öisin tykytyskohtauksia ja ne on todella pelottavia. Herään keskellä yötä ja tiedän, että kohta se alkaa. Viime aikoina syke on ollut kohtauksen aikana 150-160, korkeimmillaan muutama kuukausi sitten kävi yli 200. Kohtaus kestää noin 10-20min ja ei auta vaikka mitä teen kohtauksen aikana, se menee ohi sitten kun menee. Kohtauksen aikana tulee hieman huono ja heikko olo, joka jatkuu myös kohtauksen jälkeen tai kohtauksen jälkeen on olo kuin olisi juossut maratonin.

Joka kerta kun olen saanut yöllä kohtauksen, olen illalla syönyt todella raskaasti. Kohtauksen jälkeen tulee aina isompi vessahätä.

Voisiko kohtaukset liittyä siihen syömiseen? Viime yönäkin otin rennien ja kohtaus meni nopeammin ohi.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö kevyemmin

Vierailija
2/6 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä kyselin voisiko se johtua siitä liiallisesta syömisestä?

Eilen söin vielä klo 21 400g grillattua lihaa, salaattia, perunoita, suklaata ja vichyä.. eli ei mikään kevyt iltapala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten tilaat ajan lääkärille joka voisi aloittaa rytmihäiriöselvittelyt, esim. Holter-tutkimuksella jossa seurataan pitempään sydämen rytmiä. En usko että Rennie auttaa oikeasti. Kyseessä on varmaan supraventrikulaarinen takykardia, joka on lyhytkestoisena vaaraton, pitkittyessään voi muuttua hengenvaaralliseksi. Mutta huono olosi viittaa siihen että se vaikuttaa myös verenpaineisiin. Minusta sinun pitäisi mennä lääkäriin, ensi kerralla päivystykseen.

Jatkossa voisit kokeilla kohtauksen aikana auttaako kasvojen kylmällä vedellä valelu, kylmän veden juominen tai yskiminen (vagushermon ärsytys).

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

sh

Vierailija
4/6 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole moneen vuoteen ollut näitä tykytys-kohtauksia öisin ja silloin vuosia sittenkin ihan yksittäisiä kertoja, alkoivat kun sain elokuussa sepram lääkityksen, voisiko se olla osasyy?

Eikö närästys/refluksi voi aiheuttaa tykytyksiä?

Kävin jo kerran lääkärissä, katsoi sydänfilmin ja lähetti kotiin.

Vierailija
5/6 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla kun näin tapahtuu, mene lääkäriin. Mutta onhan se niinkin ettei raskas iltasyöminen ole kellekään hyväksi.

Sepramin harvinainen mutta vakava haittavaikutus voi olla ns kääntyvien kärkien takykardia eli Torsades des pointes:

"Harvinaiset mutta vakavat haittavaikutukset (alle 1 potilaalla tuhannesta):

Jos saat joitain seuraavista oireista, sinun on lopetettava Sepramin käyttö ja otettava heti yhteyttä lääkäriin:

• nopea, epäsäännöllinen sydämen syke tai pyörtyminen, jotka voivat olla oireita henkeäuhkaavasta tilasta, joka tunnetaan nimellä Torsades de Pointes."

Jos olisin sinä, tilaisin ajan lääkärille keskustellakseni näistä rytmihäiriöistä ja Sepramin käytöstä.

sh

Vierailija
6/6 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luin kerran, että jo ihan viljojen syöminen voi aiheuttaa tykyttelyä + painonnousu. Ne on sellanen hiilaripommi ja aiheuttaa turvotusta. Myös kahvi ja epäsäännöllinen syöminen saattaa aiheuttaa tykytystä.

EN ole lääkäri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi